۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۷۲۳۶۱۲

آیا سرمای اروپا، متحدان واشنگتن را به سمت دیگری خواهد کشاند؟

آیا سرمای اروپا، متحدان واشنگتن را به سمت دیگری خواهد کشاند؟
با افزایش فشار‌های اقتصادی در سراسر اروپا، مقامات آمریکا به طور فزاینده‌ای نگران حفظ متحدان خود برای مقابله با روسیه در اوکراین هستند.

به گزارش نشریه پولیتیکو، برخی مقامات آمریکایی که در اروپا مستقر هستند، در گزارش‌هایی داخلی به مقامات ساکن واشنگتن در خصوص رفتار‌های آتی اروپا هشدار داده اند. در این گزارش‌ها که پولیتیکو آنها را رویت کرده، آمده است: در برخی کشورها، مردم نسبت به تحریم‌ها علیه روسیه خشمگین هستند و آمریکا را به دلیل افزایش هزینه‌ها مقصر می‌دانند.

به همین دلیل، مقامات آمریکایی ساکن اروپا هشدار داده اند چنین احساساتی می‌تواند در نهایت به رهبران اروپایی فشار بیاورد تا حمایت از تحریم‌ها را متوقف کنند. به گفته دو مقام ارشد آمریکایی، این نگرانی‌ها موجی از تماس‌ها را در میان مقامات ارشد آمریکا برانگیخته است. واشنگتن به طور فزاینده‌ای بر این باور است که یک کمپین پیام رسانی منسجم و یکپارچه با اروپا برای موفقیت در اوکراین حیاتی است و هر گونه شکاف در حمایت از کی‌یف می‌تواند به اهرمی در دست روسیه تبدیل شود.

بحران انرژی، اوکراین را به اولویت دوم تغییر می‌دهد

تاکنون، نگرانی‌های فزاینده اقتصادی منجر به اعتراض در برخی شهر‌های اروپایی شده است. افزایش تورم و هزینه بالای گرمایش فشار بیشتری بر دولت‌ها وارد کرده و ممکن است سبب شود حل مسائل داخلی نسبت به جنگ اوکراین در اولویت قرار بگیرد. فیونا هیل، کارشناس مسائل روسیه گفت: «تنها چیزی که من نگران آن هستم، شکاف بین آمریکا و اروپا است، زیرا آمریکا در زمینه انرژی موقعیت بهتری دارد، ما باید زودتر از این کاری انجام می‌دادیم.»

یکی دیگر از مقامات آمریکایی که نامش فاش نشده هم می‌گوید: «همه چیز در حال حاضر ثابت است؛ اما وضعیت در کل متزلزل است».

ماکس برگمان، مدیر برنامه اروپا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: «تصمیم کرملین برای توقف ارسال انرژی به دلیل تحریم‌ها باعث شده است که بسیاری از پایتخت‌های اروپایی توجه خود را از حمایت از ارتش اوکراین به مقابله با بحران انرژی معطوف کنند». به گفته او، کشور‌های اتحادیه اروپا «واقعاً در حال مبارزه با نحوه مدیریت بحران انرژی هستند و بسته‌های امدادی به سبک کووید را برنامه‌ریزی کرده اند تا مردم را از زمستان عبور دهند».

با این حال، برخی از مقامات هم هستند که فکر می‌کنند حمایت اروپا و سایر متحدان پایدار خواهد بود. یکی از مقامات ناتو این هفته به خبرنگاران گفت: «وقتی نوبت به تصمیمات دولت‌ها می‌رسد، من شاهد حمایت تزلزل‌ناپذیر از اوکراین هستم».

بازدارندگی هسته‌ای روسیه بر نگرانی‌های آمریکا افزوده است

هشدار‌ها در مورد حمایت اروپا با نگرانی مقامات آمریکایی در مورد تهدید هسته‌ای در اوکراین تشدید شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم ضمیمه کردن چهار منطقه شرقی اوکراین به خاک روسیه گفته بود: «غرب در پی نابودی روسیه است و این کشور از هر نوع سلاحی برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد». بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا که در یک ماه گذشته در داخل دولت منتشر شده، مقامات آمریکایی معتقدند روسیه می‌تواند به نیرو‌های بازدارنده هسته‌ای خود تکیه کند، با این حال، اطلاعات درباره هیچ گونه تهدید هسته‌ای قریب الوقوعی هشدار نداده است.

در حالی که برخی مقامات آمریکایی می‌گویند نگران تهدید روسیه هستند، برخی دیگر وضعیت را اینگونه ارزیابی می‌کنند که روسیه می‌خواهد با چنین اظهاراتی از رویارویی بیشتر در اوکراین جلوگیری کند. همچنین ممکن است گفته‌هایی از این دست، تاکتیکی برای کشاندن طرف مقابل به میز مذاکره باشد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات