۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۷۲۳۷۹۳

«پرواز اسب سفید» بیانگر مفاهیم انتظار و صبر در رخدادهای زندگی

«پرواز اسب سفید» بیانگر مفاهیم انتظار و صبر در رخدادهای زندگی
نشست نقد و بررسی کتاب نوجوانانه «پرواز اسب سفید» با حضور موسوی نویسنده اثر و دژبرد کارشناس و منتقد ادبی در فروشگاه مرکزی به‌نشر واقع در خیابان امام خمینی مشهد برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی کتاب نوجوانانه «پرواز اسب سفید» با حضور موسوی نویسنده اثر و دژبرد کارشناس و منتقد ادبی در فروشگاه مرکزی به‌نشر واقع در خیابان امام خمینی مشهد برگزار شد.

 سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «پرواز اسب سفید» گفت: این اثر روایت یک داستان برای نوجوانان با دغدغه‌ای جدی است که شخصیت اصلی داستان، با قتل ناخواسته‌ای که پدرش مرتکب می‌شود، ناگهان از دنیای خواب و خیال‌های کودکانه‌اش جدا می‌شود و تجربه زیستی جدیدی را از سر می‌گذراند. تجربه‌ای که گاه چنان تلخ و گزنده است که او را دچار کابوس‌هایی هولناک می‌کند و گاه چنان دچار استیصالش می‌سازد که جز پناه بردن به درگاه خداوند، راهی نمی‌جوید.

موسوی با بیان اینکه «پرواز اسب سفید» تلاش می کند در فضاسازی باورپذیر، از امید، در دل نا امیدی و بخشش و توبه می‌گوید، اظهار کرد: در این کتاب، شخصیت گلبرگ در حین مواجه با مسائل و مشکلات مختلف پخته و شکوفا می‌شود.
نویسنده این کتاب عنوان کرد: با توجه به بازخوردهایی که قبل و بعد از چاپ کتاب ازمخاطبان گرفتم ، کلیت کار و موضوع اثر به ذائقه مخاطبان نشسته است و نوجوانان توانسته‌اند با شخصیت گلبرگ ارتباط برقرار کنند.
موسوی، ایده سفر گلبرگ، شخصیت دختر داستان از شهر به روستا را به عنوان یکی از ایده‌های اصلی و اثرگذار کتاب اشاره و بیان کرد: عنصر سفر از همان ابتدا در طراحی داستان حضور داشت و پررنگ هم بود. شاید دلیلش این بود که مادر گلبرگ در عین اینکه احترام ویژه‌ای برای دخترش قائل است و نادیده‌اش نمی‌گیرد؛ ولی او را در مقامی نمی‌بیند که بخواهد با آن چالش‌ها مواجه شود. به نحوی می‌خواهد از گلبرگ محافظت کند؛ ولی همه‌چیز در اختیار مادر نیست و زندگی مسیر دیگری را طی می‌کند.

روایت داستان زندگی دختری مقاوم و صبور در کتاب «پرواز اسب سفید»

فاطمه دژبرد کارشناس و منتقد ادبی در این نشست، گفت: درون مایه کتاب نوجوانانه «پرواز اسب سفید» بیان مفهوم انتظار و صبر است و نویسنده در این اثر از ابتدا تا انتهای آن کوشیده در قالب رخدادهای گوناگون و مشکلات متعدد، این مفهوم را به تصویر بکشد.

او با اشاره به اینکه هر چه قدر رویدادها و تحولات بزرگ تر ترسیم شود، درک مفهوم انتظار لذت بخش‌تر می‌شود و موانعی که در جریان انتظار رخ می‌دهند، سبب افزایش ظرف وجودی انسان می‌شود، ادامه داد: خیلی ازچالش‌ها و مسائل مطرح شده در این کتاب با مفهوم انتظار ارتباط دارد. انتظاری که در روایت داستان زندگی گلبرگ، پدر و مادرش، لیلا و ... بیان می‌شود، انتظاری فعال و پویا را رقم می‌زند و منجر می‌شود که گلبرگ باوجود تلاش برای حل مشکلات خود، برای حل مشکلات دیگران نیز اقدام می‌کند و این انتظار گلبرگی را می‌سازد که صبورانه در برابر مشکلات آینده ایستادگی می‌کند.

دژبرد تصریح کرد: انتظار در ادبیات دینی و ایدئولوژی دینی انتظار ظهور حضرت مهدی(ع) است و در کتاب «پرواز اسب سفید» در جریان رویارویی گلبرگ با حوادث مختلف شخصیت و هویت او ساخته می‌شود. بهتر بود که توصیف شخصیت گلبرگ بیشتر بیان می‌شد تا مخاطب متوجه تغییرات هویتی او در حین خوانش داستان بشود.

وی افزود: توجه به رحمت الهی، دلجویی از خانواده قاتل ، صبر و شکیبایی و وجود ارشادات معلم به عنوان راهنما از دیگر مولفه‌هایی است که در این اثر به خوبی بیان شده است.

دژبرد با اشاره به اینکه این اثر برای نوجوانان نوشته شده که بعد از گذراندن دوران کودکی پر از شور هیجان هستند ، یادآور شد: بهتر بود که در این داستان شخصیت‌های دیگر پرداخته می‌شد یا اتفاقاتی با نشاط هم در آن رخ می داد، سراسر کتاب مسئله درد و بیان مشکلات است؛ اگر چه به صورت لطیف و هنری بیان شده است اما جای خالی حوادث با نشاط یا شخصیت‌های پر شور و هیجان در آن احساس می‌شود.

ارسال نظرات