۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۷۲۳۸۴۸
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی عنوان کرد؛

پاسخ به یک شبهه دینی در خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه

پاسخ به یک شبهه دینی در خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه
سخنران حرم بانوی کرامت گفت: حضرت علی(ع) در خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه می‌فرماید معاویه از من سیاست مدارتر نیست، اما سیاست معاویه بر اساس فسق و حیله است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی طی سخنانی بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار داشت: حضرت علی علیه‌السلام در خطبه ۲۰۰ نهج البلاغه وارد یک مباحثی می شود که باعث روشن شدن اذهان و افکار کسانی می شود که به روش حکومت داری حضرت ایراد می گرفتند.

وی افزود: حضرت در این خطبه می فرماید معاویه از من سیاست مدارتر نیست اما سیاست معاویه بر اساس فسق، فجور، مکر و حیله است و اگر مکر و حیله بد نبود من هم سیاستمدار بودم.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: یکی از اشکالاتی که به روش حکومت داری حضرت می‌گرفتند این بود یاران حضرت از ایشان جدا شدند و به معاویه ملحق شدند در حالیکه اگر حضرت سیاست داشت مانع جدایی یاران خود می شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تاکید کرد: در این خصوص به ماجرای جناب عقیل اشاره می کنند که در خواست پولی بیشتر از سهم خود از بیت المال داشتند که حضرت اجازه دریافت مازاد را ندادند در حالیکه جناب عقیل برادر حضرت بودند.

وی یادآور شد: عده ای به باطن رشوه و پول حرام توجهی دارند چرا که باطن اینگونه اموال خباثت است در حالیکه متاسفانه بخشی از جامعه گرفتار حرام خواری شده است.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: بخشی از ورودی پرونده های قضایی، مالی است که نشان دهنده حرام خواری عده‌ای در جامعه است که اموال مردم را خورده اند.

وی اظهار کرد: اگر باور داشته باشیم رشوه خواری، کم فروشی، غش در معامله و… حکم زهرمار را دارد هیچگاه نزدیک مال حرام نخواهیم رفت.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تاکید کرد: حضرت علی علیه السلام حاضر نبود به خاطر استقرار حکومت خود باج دهد و ظلم نماید و حتی به برادر خود از بیت‌المال رانتی دهد.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از ایراداتی که به حضرت علی علیه‌السلام می‌گرفتند این بود که می گفتند چرا باید بیت‌المال به صورت مساوی بین مردم تقسیم شود چرا که عده ای سابقا با رانتی که داشتند سهم بیشتری را دریافت می کردند.

وی افزود: حضرت علی علیه‌السلام در خطبه ۱۲۶ نهج البلاغه می فرمایند اگر پول شخصی خودم هم بود به صورت مساوی تقسیم می کردم در حالیکه اکنون بیت‌المال دست من هست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهار داشت: عده ای بیت‌المال را به عنوان اموال شخصی خودشان می دانند و هیچ دقتی در مصرف آن ندارند.

ارسال نظرات