۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲
کد خبر: ۷۲۴۰۷۳
به همت موسسه فرق و ادیان و موسسه نورالهدی؛

نشست جریان شناسی فرق انحرافی برگزار شد

نشست جریان شناسی فرق انحرافی برگزار شد
حجت الاسلام گودرزی در نشست جریان شناسی فرق انحرافی گفت: امروزه سنگ محک دستگاه ها و گروه های مقابله با فرق انحرافی کتاب‌هایی است که توسط غربی ها نگاشته شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با پیگیری های موسسه فرق و ادیان و موسسه نورالهدی نشست جریان شناسی فرق انحرافی در حسنیه فاطمة الزهرا (س) قم برگزار شد.

براساس این گزارش حجت الاسلام علی گودرزی به تعاریف اولیه بحث اشاره و جریان شناسی را مختص به تفکراتی دانست که در اجتماع دارای گروه و نفراتی و بدنه مردمی هستند لذا افرادی که صاحب تفکر و گرایشات خاصی هستند ولی بدنه اجتماعی ندارند ذیل کلید واژه جریان شناسی قرار نمی گیرند.

وی در ادامه به تعریف فرقه پرداخت و فرقه را به معنای گروه دانست و تاکید کرد امروزه فرقه مصطلح در گروه های منفی استفاده شده است اما در تعابیر روایی و قرآنی فرقه گاهی در معنای مثبت آن هم بکار گرفته شده است.

عضو شورای راهبردی مجمع فعالان فرق ادیان، اقوام و مذاهب شاخص های فرق انحرافی را از نگاه غربی ها برشمرد و ابراز کرد: متاسفانه علم فرقه شناسی اگر چه مبانی آن موجود است اما از نگاه اسلام و قرآن هنوز این علم تولید نشده و امروزه سنگ محک دستگاه ها و گروه های مقابله با فرق انحرافی کتاب‌هایی است که توسط غربی ها نگاشته شده است.

وی ادامه داد: با این شاخصه ها در بسیاری موارد دین مبین اسلام و فرقه ناجیه را هم در این فرق انحرافی دسته بندی می کنند و همین امر سبب اشتباه برخی دستگاه های متولی گردیده است که باید در اسرع وقت این علم تولید و کارهای مطابق با مبانی دینی و اسلامی به صورت مفصل تولید شود.

حجت الاسلام گودرزی اظهار داشت: همین امر سبب گردیده است برخی افراد کم سواد خرده فرهنگ ها و گروه های فرهنگی انقلابی با ایده های نو و جدید را با انگ هایی از عرصه های کنش گری انقلاب اسلامی دور کنند.

دبیر سابق مفام در پایان با تعریف دقیقی از فرقه یادآور شد: فرقه یعنی گروهی از مردم که به صورت عمد در بخش هایی از دین اعم از اصول و فروع دین، انحراف ایجاد کنند.

وی افزود: تعاریف غربی را غلط و ترجمه های کتاب‌های فرقه شناسی را غیردقیق و محتواهای موجود در این زمینه را غیر قابل استناد است.

ارسال نظرات