۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۲۴۳۲۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی تبیین کرد؛

تفاوت میان سیاست‌های علوی و اموی در خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه

تفاوت میان سیاست‌های علوی و اموی در خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به تبیین برخی از تفاوت سیاست‌های رحمانی علوی و سیاست‌های شیطانی اموی پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، در بیان درس‌هایی از نهج‌البلاغه، به خطبه ۲۰۰ این کتاب اشاره و ابراز کرد: حضرت در این خطبه به شبهه سیاست‌مدار نبودنشان پاسخ گفته و قسم جلاله یاد می‌کنند که «واللَّه ما معاویة بأدهی منّی» و می‌فرمایند؛ من سیاست را باتقوا انتخاب کردم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به تفاسیر روشنگرانه ابن ابی‌الحدید دررابطه‌با خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه، اظهار داشت: ابن ابی‌الحدید به برخی از سیاست‌های شیطانی معاویه اشاره نموده و تفاوت سیاست‌های رحمانی علوی و سیاست‌های شیطانی اموی را متذکر می‌شود.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پس از پافشارى خوارج در شورشگرى، به قرارگاهشان رفتند و خطاب به جمع خوارج در خطبه ۱۲۲ نهج‌البلاغه به سیاست‌های شیطانی معاویه اشاره کردند، تصریح کرد: مولی الموحدین علی علیه‌السلام بعد از تحمیل مکر معاویه توسط خوارج، در خطبه‌ای ابن عباس را پیشنهاد می‌کنند و می‌فرمایند؛ هر گره و مکری که عمر و عاص ایجاد کند، ابن عباس می‌تواند آن را باز کند و متأسفانه خوارج دوباره از این دستور امام سرپیچی کرده و نپذیرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با اشاره به اینکه شخصیتی چون امیرمؤمنان علی علیه‌السلام در جنگ صفین چند بار فریاد می‌زنند؛ ولی لشکریان نادان نظر ایشان را قبول نکردند، اظهار کرد: همین انسان‌های بی‌خردی که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را مجبور به پذیرش حکمیت کردند، فریاد سردادند که حکمیت کفر است و امیرمؤمنان(ع) را متهم به کفر کردند.

وی با تأکید بر این که معاویه قرآن و حکمیت قرآن را اصلاً قبول نداشت، خاطرنشان کرد: وقتی خوارج آماده مقابله با حضرت شدند، با سخنرانی حضرت از ۱۲ هزار نفر ۸ هزار نفر صف خود را از شورشیان خوارج جدا کردند و بارها مکر، حیله و نیرنگ معاویه را متذکر شدند و گفتند؛ ظاهرشان ایمان و باطنشان دشمنی با دین خداست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: امیرالمؤمنین علی علیه اسلام که تاب اشک یتیم مظلوم را نداشتند، با خوارج نادان که همه چیز را بر امام تحمیل و فتنه‌گری کرده، ایشان را متهم به کفر کردند، جنگیدند و به تعبیری چشم فتنه را از کاسه بیرون آوردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در پایان سخنان خود با اشاره به این که کینه خوارج به‌اندازه‌ای بود که یکی از ۱۰ فراری جنگ خوارج نقشه ترور و شهادت امیرالمؤمنین را در محراب عبادت ترسیم و عملیاتی می‌کند، خاطرنشان کرد: کسی که نتواند تفاوت بین امیرمؤمنان و معاویه را تشخیص دهد و نخواهد پایبند سیاست‌های رحمانی باشد، دست به هر کاری می‌زند.

ارسال نظرات