۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۷۲۴۴۲۲

امام جماعتی که ۱۳۰ نوجوان را مسجدی کرد

امام جماعتی که ۱۳۰ نوجوان را مسجدی کرد
امام جماعت مسجد حضرت رقیه(س) کوی ولیعصر(عج) همدان گفت: برنامه‌های مختلفی برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد داریم و در مجموع ۱۳۰ نوجوان را جذب مسجد کردیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همواره یک انتقاد، سکه رایج صحبت درباره مساجد است؛ آن هم اینکه مخاطب و نمازگزاران مساجد، تنها مسن‌ترها شده‌اند و در مساجد خبری از نوجوانان و جوانان نیست. مسجدی در کوی ولیعصر(عج) همدان، سنت‌شکنی کرده و نوجوانان بسیاری را به خود جذب کرده است.

۱۳۰ نوجوان جذب مسجد شدند

حجت‌الاسلام مهدی شرنجانی، امام جماعت مسجد حضرت رقیه (س) اظهار داشت: قریب چهار سال است که در این مسجد مستقر شده‌ام. در این‌ سال‌ها با برنامه‌ریزی‌ها و کارهای صورت گرفته دو نفر از جوانان محله را که مسجدی بودند، راغب به تحصیل طلبگی شدند الحمدلله در مسجد معمم شدند و امروز حجت‌الاسلام علی روحی و حجت‌الاسلام علی جاوید در برنامه‌های مختلف مسجد، مشارکت دارند.

وی افزود: برنامه اصلی ما در مسجد، حول جذب نوجوانان و جوانان به مسجد برنامه‌ریزی شد. در تابستان و در ایام فعالیت مساجد برنامه‌های متنوعی را تدارک دیدیم. در ایامی که مدارس فعال است به صورت منظم در کلاس درس مدارس، حاضر می‌شویم.

جلسه هم اندیشی برای سازماندهی و جذب در ۶ ماهه دوم

شرنجانی گفت: دومین طرح ما جذب نوجوانان توسط خودشان است. برای این امر نمایندگانی در هر کوچه، رابط مسجد با نوجوانان شدند تا به صورت شبکه‌ای، بتوانیم نوجوانان را راهی مسجد کنیم. در مجموع در قالب این طرح‌ها، ۱۳۰ نوجوان جذب مسجد شدند.

امام جماعت مسجد حضرت رقیه (س) تصریح کرد: بعد از جذب نوجوانان، کلاس قرآن در رده‌های مختلف در مساجد برگزار می‌کنیم و در قالب چند کارگروه نیز برنامه‌های متعدد تربیتی، اشتغال، سلامت و اردویی برای آنان برگزار می‌کنیم.

در قالب ۷ کارگروه برنامه‌هایی برای تثبیت حضور نوجوانان در مسجد داریم

وی با بیان اینکه هفت کارگروه برای برنامه‌ریزی در حوزه نوجوانان داریم گفت: یکی از این کارگروه‌ها، تعلیم و تربیت است. این کارگروه در مدارس حضور پیدا کرده و با دانش‌آموز ارتباط می‌گیرند تا جذب مسجد شوند. کارگروه بعدی، حوزه خانواده است که با خانواده نوجوانان ارتباط می‌گیرند و معضلات و مشکلات آنان را پیگیری می‌کنند.

اجرای گروه سرود آوای ظهور در برنامه تلویزیونی ایران تسلیت

شرنجانی گفت: کارگروه اعتیاد دیگر حوزه فعالیتی ماست. منطقه ما در محله ما حاشیه شهر و آسیب‌پذیر است و از طریق این کارگروه در تک تک مدارس حضور پیدا کرده و برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی مختلفی با موضوع اعتیاد برای آنان برگزار می‌کنیم. کارگروه بعدی اشتغال است که با اولویت خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست و معتاد برای آنان شغل ایجاد می‌کند.

هرماه تیم پزشکی رایگان مردم را ویزیت و درمان می‌کند

این امام محله افزود: کارگروه بعدی ما تربیتی اردویی است که با اجرای برنامه‌های مختلف نوجوانان را ترغیب می‌کنیم تا در مسجد حضور پیدا کنند. هفته گذشته، جلسه صمیمانه‌ای در مسجد با حضور ۸۰ نوجوان داشتیم کنار یکدیگر ناهار خوردیم.

وی با اشاره به اینکه کارگروه سلامت دیگر برنامه مسجد برای نوجوانان است، گفت: این کارگروه مشکل سلامت نوجوانان را بررسی و برطرف می‌کند. با توجه به اینکه به مراکز بهداشتی متصل است، درمان آنان را هم دنبال می‌کند. برنامه دیگر این کارگروه این است که هر ماه یک تیم پزشکی کامل را در محله مستقر می‌کند تا به صورت رایگان به درمان بیماری‌های اهالی محله بپردازد.

چرا مساجد دیگر در جذب جوانان و نوجوانان موفق نیستند؟

شرنجانی در پاسخ به این سوال که چرا مساجد دیگر در جذب جوانان و نوجوانان موفق نبوده‌اند، گفت: مهم‌ترین اشتباه دیگر مساجد این است که برای جذب برنامه خوبی ندارند و تمام تلاش خود را حول محور تثبیت می‌گذارند. این در حالی است که اگر جذب خوبی نداشته باشند، نمی‌توانند خروجی داشته باشند که برای تثبیت آن برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

این امام محله افزود: جذب جوانان و نوجوانان به مسجد، کار تخصصی است. در مسجد ما ابتدا برای جذب نوجوانان در حوزه ورزش و اردو برنامه‌ریزی کردیم و ۸ نفر را که متخصص این حوزه بودند، به کار گرفتیم و فعال کردیم. تیم ورزشی، کلاس آموزشی، استخر، اردو و ... در تابستان و ۶ ماهه دوم سال برگزار کردیم.

به نوجوانان و جوانان در مسجد باید مسئولیت دهیم

وی با بیان اینکه یکی دیگر از رویکردهای ما برای جذب نوجوانان، مسئولیت دادن به خود بچه‌هاست، گفت: اگر به این نوجوانان و جوانان در مسجد مسئولیت دهیم، تشخص پیدا کرده و علاقه‌مند به حضور می‌شوند. مسئولیت هیأت را از فردی ۴۱ ساله گرفتیم و به جوانی ۱۷ ساله دادیم. البته قطعاً این تغییرات مشکلاتی خواهد داشت، اما با حمایت و مراقبت می‌توان کار را پیش برد تا کادرسازی هم شود.

شرنجانی در پایان خاطرنشان کرد: ثمره این کارها جذب نوجوانان است و سپس با اجرای برنامه‌های بعدی باید سراغ تثبیت حضور آنان رفت. متاسفانه مشکل دیگر مساجد این است که هنوز جذب کاملی انجام نداده‌اند، سراغ کارهای محتوایی و تثبیت می‌روند و بیشتر تمرکز خود را در این زمینه می‌گذارند.

روحانی که ۱۳۰ نوجوان را مسجدی کرد

ارسال نظرات