۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۷۲۴۴۲۵
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

برای مقابله با جنگ ترکیبی باید برنامه های چندوجهی داشته باشیم

برای مقابله با جنگ ترکیبی باید برنامه های چندوجهی داشته باشیم
حجت‌الاسلام نجفی زاده گفت: در جنگ ترکیبی که برخاسته از جبهه ترکیبی دشمنان است، مواجهه و مقابله باید بر اساس نگاه جامع و ترکیبی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز، در جمع طلاب و روحانیون استان، اظهار داشت: در دفاع ترکیبی، وجود برنامه‌های ترکیبی، متناظر با اقدام دشمن و پدافندِ متناسب با حمله دشمن مورد نیاز است.

وی افزود: لذا در هر اقدام در میدان جنگ ترکیبی، پیوست مکمل آن باید به همراه باشد تا بتواند تأثیرات لازم را در خنثی‌سازی حملات دشمن داشته باشد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده اضافه کرد: وقتی جنگی چندوجهی و چندضلعی شکل می‌گیرد باید نقشه مقابله و برنامه مقابله و نحوه مقابله نیز مرکب و چندضلعی باشد.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه وقتی دشمن از موقعیت اعتراضات مردم سوءاستفاده می‌کند و افکار و دل‌های مردم را با جنگ ادراکی و روایتی خود هدف قرار می‌دهد درواقع گروهی از مردم را گروگان خود قرار داده و از آن‌ها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. در چنین شرایطی نمی‌توان و نباید با عملیات سخت برخورد کرد بلکه پاسخ متقابل آن نیز باید چندضلعی باشد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده تصریح کرد: به عبارتی وقتی مثلاً تصمیم بر پایان مماشات یا مدارا گرفته می‌شود باید این اقدام، دارای پیوست رسانه‌ای و فرهنگی و دیپلماتیک باشد و بتواند هم‌زمان حمله دشمن را در چند محور پاسخ بدهد طبیعی است این کار ظرافت‌ها و حساسیت‌ها و مهارت‌های خود را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: لذا نباید پاسخ نظام را صرفاً به بازداشت و محاکمه و برخورد سخت تقلیل داد و محدود کرد زیرا در شرایط جنگ شناختی مهم‌تر از هر چیز مطالبه عمومی و پذیرش عمومی مردم است که نتیجه آن انسجام اجتماعی است.

حجت‌الاسلام نجفی زاده افزود: بنابراین در شرایطی که طیف زیادی از مردم گره‌های ذهنی داشته و مبتلابه اختلال ادراکی و شناختی هستند، پرداختن تک‌بعدی به پاسخ کوبنده، کافی نیست و به اقناع عمومی و آرامش جامعه منجر نمی‌شود.

عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در چنین شرایطی باید بسته‌ای از برنامه‌ها و اقدامات هماهنگ و هم‌افزا تدارک دیده و اجرا گردد./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات