۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۲۴۴۴۳
کارشناس مسائل تربیت دینی تشریح کرد؛

لوازم موفقیت مبلغان طرح امین/ روش های ایجاد ارتباط موثر در مدارس

لوازم موفقیت مبلغان طرح امین/ روش های ایجاد ارتباط موثر در مدارس
حجت الاسلام اسماعیلی مبارکه در نشست دانش افزایی و مهارت آموزی مبلغان امین و کارگاه «روش های ایجاد ارتباط موثر در مدرسه» مهارت های ارتباطی با دانش آموزان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد اسماعیلی مبارکه کارشناس مسائل تربیت دینی در نشست دانش افزایی و مهارت آموزی مبلغان امین و کارگاه «روش های ایجاد ارتباط موثر در مدرسه» که با حضور خواهران و برادران طرح امین در سالن همایش‌های دارالشفاء حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به مراحل شادی آفرینی  و شاد کردن دیگران اظهار داشت: برای شاد کردن دیگران ۴ مرحله ذکر شده است که مرحله آرام سازی، یکی از مرحله های آن است که باید طی شده و مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: برخی دیگر از مراحل شادی آفرینی اعتماد و اطمینان سازی، کار جهادی و برای خدا کار کردن، زمینه‌ سازی شادی و شادابی و شاد سازی است که مربی و کسی که فعالیت های تربیتی انجام می دهد لازم است تا به این مراحل توجه ویژه ای داسته باشد.

کارشناس مسائل تربیت دینی در ادامه به شمارش مهارت های قبل از ایجاد ارتباط پرداخت و ابراز کرد: یکی از مهارت های قبل از ارتباط را می توان شناخت مخاطب بیان کرد؛ چراکه شناخت مخاطب یکی از مهارت های لازم و ضروری قبل از ارتباط است و ما نمی‌توانیم بدون شناخت مخاطب ارتباط گیری مناسبی با دانش آموزان داشته باشیم.

م/مهارت های قبل، حین و بعد از ارتباط با دانش آموزان

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در استعداد بین زنان و مردان(جنس مونث و مذکر) از منظر و آموزه‌های اسلامی تفاوت هایی وجود دارد که برخی از آن تفاوت ها این است که مردها در محاورات خود، بیشتر به پیام ها دقت و توجه دارند؛ درحالی که زنان بیشتر به فرا پیام ها و نوع و حالت گفتن افراد توجه می کنند.

کارشناس مسائل تربیت دینی ادامه داد: نوع تقدیم هدیه به مردها، بسیار متفاوت از نوع هدیه دادن به زنان است؛ چرا که زنان(جنس مونث) به فلسفه هدیه دادن و ارزش هدیه توجه می کنند و به این که هدیه داده شده به آنها از ارزش مالی کمی برخوردار است توجه نمی کنند؛ اما درحالی که مردها(جنس مذکر) غالباً به قیمت و ارزش هدیه ها توجه می کنند.

حجت الاسلام اسماعیلی مبارکه ابراز کرد: زنان، بیشتر به هدیه ها و محبت های پی درپی نیاز داشته و اهمیت می دهند؛ ولو آن هدیه کوچک بوده و از ارزش مالی کمتری برخوردار باشد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از تفاوت های زنان و مردان در حواس پنجگانه آنان است؛ چراکه گوش دادن زنان قوی تر از چشم و دیدن آنان است؛ اما چشم مردان قوی تر از گوش دادن آنان است می باشد؛ به همین خاطر مردها بیشتر از آن که دوست دارند گوش کنند، دیدن با چشم را می پسندند.

کارشناس مسائل تربیت دینی دومین مهارت قبل از ارتباط را حرکت به سوی مخاطب عنوان کرد و اظهار داشت: مربی و معلم نباید منتظر این باشد که مخاطبان او به سوی آن بیایند؛ بلکه این مربی است که باید به سوی مخاطب حرکت کرده و در پی آن باشد.

وی در ادامه افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) به چند صورت با افراد ارتباط گرفته و آنان را به سوی خود جذب می‌ نمودند که برخی از آنها عبارت است از جذب با عمل، جذب با معاشرت و رفت و آمد، جذب با ارشاد، موعظه و نصیحت و داشتن معنویت و ارتباط قوی و مستمر با خداوند و بروزرسانی ارتباط و معنویت خود با آفریدگار.

حجت الاسلام اسماعیلی مبارکه در ادامه به مهارت های شروع ارتباط با دانش آموزان پرداخت و ابراز کرد: مهارت های شروع ارتباط با دانش آموزان عبارتند از: سلام کردن در برخورد با مخاطبان، برخاستن ازجا هنگام ورود مخاطبان به جلسه و کلاس، دست دادن و دست دانش آموزان را با گرمی فشردن همراه با احوالپرسی جزئی با آنان، تواضع در مقابل بچه ها و توجه بدون تبعیض به همه دانش آموزان در محیط مدرسه و کلاس.

وی در ادامه افزود: همچنین برخی از آن مهارت ها را می توان عدم تقیّد به جای خاص در نشست و برخاست های معلم در کلاس(تا آخر کلاس یک جا ننشیند)، سکوت، در برخی از مواقع نگاه نافذ و مهربانانه به دانش آموزان، تحسین توانایی ها و استعدادهای آنان، قدردانی و تشکر از دانش آموزان، بی غرض و بی چشم داشت بودن، استفاده از اصل تشابه و یکی بودن گفتار و عمل مربی نام برد.

م/مهارت های قبل، حین و بعد از ارتباط با دانش آموزان

کارشناس مسائل تربیت دینی با اشاره به اهمیت نقش والدین در تربیت فرزندان با طرح این سوال که چرا در تربیت بین آنچه می شود و آنچه در اعمال و رفتار دانش آموزان کسب می‌شود، ناهمگونی وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: محفوظ ماندن فرزندان به شایستگی پدران و مادران آنان وابسته است و إلا محال است که انسان چیزی را به دست آورد که قبلاً نبخشیده باشد.

وی در ادامه افزود: یکی بودن گفتار و رفتار مربی در مدرسه بسیار مهم و حائز اهمیت است و اگر در کلام و عمل مربی تضاد وجود داشته باشد، حساسیت دانش آموزان نسبت به کلام و گفتار معلمان از دست می رود و در واقع، این مرحله شروع فاجعه خواهد شد؛ چراکه دیگر دانش آموزان توان همانندسازی خود با معلم و مربی را از دست می‌دهند و به کلام او اهمیتی نمی دهند.

حجت الاسلام اسماعیلی مبارکه در ادامه به مهارت های حین ارتباط با دانش آموزان پرداخت و اظهار داشت: برای ارتباط گیری بهتر با دانش آموزان می توان ۶ مهارت را برشمرد.

وی در ادامه افزود: مهارت های شش گانه این ارتباط با دانش آموزان عبارتند از: احترام به دانش آموزان، مواظبت بر عبادت، اعلان دوستی (چه در عمل و چه در زبان)، خوش سخن بودن در ارتباط گیری با دانش آموزان، هدیه دادن به آن ها و استفاده از نقاط مشترک.

کارشناس مسائل تربیت دینی خاطرنشان کرد: مهارت های تداوم ارتباط و تقویت ارتباط با دانش آموزان، آغاز نکردن به جدا شدن هنگام ارتباط با دانش آموزان و هم صحبتی با آنان، وداع و خداحافظی هنگام ترک کلاس و از دانش آموزان و مشایعت با دانش آموزان را می توان نمونه هایی از مهارت های تداوم ارتباط و تقویت ارتباط با دانش آموزان برشمرد.

حجت الاسلام اسماعیلی مبارکه در پایان به مهارت های پس از ارتباط پرداخت و بیان داشت: ایجاد ارتباط روحی و معنوی معلمین با دانش آموزان و حتی والدین، دادوستدهای عاطفی بین آنان و گوش دادن به صحبت های دانش آموزان برخی از مهارت های پس از ارتباط است که معلمین و مربیان دانش آموزان باید مورد توجه قرار دهند.

ارسال نظرات