۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۷۲۴۴۸۰

تحلیل هفته

تحلیل هفته
جام جهانی 2022 قطر، حمایت همه جانبه مردم از برخورد قاطع با اغتشاشگران، دستاوردهای تازه نظامی، ورود ایران به پسابرجام و جنگ ترکیبی در اسرائیل سوژه‌های تحلیل هفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، قرار است در این نوبت از تحلیل هفته، اخباری در موضوعات مختلف را تحلیل کنیم. از اخباری که در هفته گذشته چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت تا تحلیل اخبار و اتفاقات جام جهانی 2022 قطر، ادامه هجمه‌های سنگین جهانی علیه تیم ملی جمهوری اسلامی ایران که در پوشش‌های مختلف توسط دشمن رقم می‌خورد، تحلیلی درباره اغتشاشات و حمایت مردم از برخورد قاطعانه نیروهای مسلح با اغتشاشگران در شهرهای جوانرود و مهاباد، تحلیلی درباره دستاوردهای تازه رسانه‌ای شده نیروهای مسلح، آخرین اتفاقات پسابرجام و درگیر شدن اسرائیل به جنگ ترکیبی را خواهید خواند.

تحلیل هفته

خبرهای خوبی که در روزهای گذشته دیده نشد

رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا با برجسته کردن خبرهای بد، امید را بگیرند. عناوین خبرهای خوبی که در روزهای گذشته اتفاق افتاد؛ اما چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت را در ابتدای این تحلیل هفته تقدیم می‌کنیم. عبور تجارت خارجی کشور از مرز 50 میلیارد دلار، ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ در ایران، بومی سازی فناوری ساخت مته‌های حفاری، تولید بافت قابل پیوند از سلول‌های فوت شدگان، تولید نمونه اولیه پانسمان ایرانی ویژه بیماران پروانه‌ای، تولد اولین گوساله گاومیش با لقاح آزمایشگاهی، 11 برابر شدن درآمد نفتی ایران نسبت به 1400، پرتاب موفق ماهواره‌بر قائم 100، درمان سرطان با ژن درمانی، راه اندازی اولین پالایشگاه فراسرزمینی در کشور ونزوئلا، اتصال خاش به شبکه ریلی سراسری و شروع فعالیت 6 نیروگاه تولید برق از جمله عناوین اخبار خوبی بودند که این روزها رسانه‌ها بدان ضریب ندادند.

تحلیل هفته

جام جهانی با رنگ و بوی اسلام در قطر/ هجمه‌های سنگین علیه ایران ادامه دارد

برنامه سنگین دشمن برای از بین بردن تمرکز بازیکنان ایران با یک اشتباه در دقایق اولیه بازی ایران و انگلیس که منجر به مصدومیت جدی علیرضا بیرانوند شد، به ثمر رسید. حتی آن‌ها امید داشتند که با شعارهای توهین آمیز برخی هوادارنماها بتوانند اندک خللی را در بازی بازیکنان تیم ملی به‌وجود آورند و از این کارها نیز دریغ نکردند. هرچند برخی بازیکنان به خیال خود تصور کردند با نخواندن سرود ملی می‌توانند پیامی سیاسی بدهند.

مهدی طارمی در نیمه دوم بازی با به ثمر رساندن دو گل ثابت کرد که غیرت ملی و دینی می‌تواند در زمان خود، چنین ثمر بخش باشد. هر چند باخت تیم ملی ایران در مقابل تیم ملی انگلیس ناراحت کننده بود؛ اما سخنان مادر مهدی طارمی مبنی بر اینکه این گل‌ها به شهدای شاهچراغ تقدیم خواهد شد و نیز تلاش از جان و دل مهدی طارمی قابل تقدیر بود که دل بسیاری از مردم را خوشحال کرد.

البته برگزاری جام جهانی در قطر یک حسن و مزیت جالب داشت و آن این بود که قطری‌ها محکم پای اجرای قوانین اسلامی ایستادند و حتی فیفا را قانع به پذیرفتن شروط قطر ساختند. آن‌ها نشان دادند اینکه غرب اصرار دارد همجنس بازی تحت عنوان یک گرایش فطری برای همه انسان‌ها شناخته شود، نه‌تنها پذیرفتنی نیست؛ بلکه مخالفانی جدی دارد. البته آلمان در مقابله با این مخالفت‌ها اقدام به اعتراض کرد؛ اما چطور این حق اعتراض و اجبار از سوی غربی‌ها وجود دارد؛ اما وقتی که نوبت به سایر جوامع می‌رسد، این حق وجود ندارد.

این در حقیقت استعماری است که سال‌ها پیش خود را در قالب روشنفکران غرب گرا نشان می‌داد و امروز خود را در انسان‌های لاابالی که انسانیت را فراموش کرده‌اند و با چنین حرکت‌هایی در مقابل دین الهی می ایستند. محدود کردن جهان به غرب مغالطه‌ای است که امروز دشمنان شروع کرده‌اند و در ایران نیز به تعداد اندکی از اراذل و اوباش اغتشاشگر لفظ همه مردم را می‌دهند و خواسته‌های نامشروع و نادرست آن‌ها را خواسته همگانی قلمداد می‌کنند.

تعداد بازدید : 5

تساهل و تسامح بس است/ ادامه خرابکاری‌ها در کشور را تمام کنید؛ کشور به امنیت نیاز دارد

حضور مقتدر نیروهای مسلح در شهر مهاباد که منجر به دستگیری عوامل اغتشاش و آرام سازی شهر شد، با همکاری و حمایت مردم نیز روبرو گشت. از طرفی خبر تأیید شده جریمه 15 درصدی و جریمه 20 درصدی یحیی گل محمدی و کریم باقری که سرمربی و مربی تیم پرسپولیس هستند نیز موجب اندکی اطمینان خاطر مردم و نیز تغییر موضع این دو فرد شد.

به نظر می‌رسد بهتر است به‌جای تساهل و تسامح درباره سلبریتی‌ها و اشخاص بی‌سواد مشهوری که تصور می‌کنند که اگر حرف نزنند به آن‌ها انگ لال بودن می‌زنند تعیین شود. توهین به پرچم، سرود ملی و بسیاری از مقدسات مردم در تمام کشورهای دنیا جرم انگاری شده است و با فوریت به این رفتارها رسیدگی می‌گردد؛ اما انگار در ایران فقط تنها کسانی که به شهرت رسیده‌اند، درباره تمام رفتارها و سخنان نسنجیده‌شان، مصونیت دارند. البته این انگار حق برخی شده است که بتوانند با وقاحت بدون حجاب وارد مسابقه شوند و بعد از آن نیز مورد استقبال گرم وزیر ورزش قرار بگیرند یا از طوفان در هوای صاف به‌عنوان کشف جدیدی در علوم جغرافیایی خبر بدهند!

انگار سال‌هاست قانون نانوشته‌ای وجود دارد که در میدان واقعی، سلاح‌ها را از نیروهای مسلح گرفته است. حادثه‌ای که در شهر ایذه پیش آمد و حوادث مختلفی که در سال‌های مختلف درباره مأموران پیش آمد که حتی شهید رنجبر که مأمور مسلحی بود و سال گذشته در شیراز با وجود داشتن اسلحه، در مقابل اراذل و اوباش مسلح جرئت استفاده از آن را به‌خود نداد، چطور مأمورین نظامی و انتظامی در مقابل لیدرهای تا دندان مسلح اغتشاشات، بدون سلاح حاضر می‌شوند؟

همانطور که بعد از شهادت شهید رنجبر موجی از اصلاح قانون حمل و به‌کارگیری سلاح راه افتاد، اکنون که دو ماه از اغتشاشات می‌گذرد و بیش از هفتاد شهید تا کنون تقدیم شده است، هیچ اقدامی برای حل و فصل این موضوع صورت نگرفته. انتظار می‌رود بزودی با اصلاح مصوبه و پروتکل‌ها و نیز راهبرد نیروهای مسلح در مقابله با آشوب‌های شهری، زودتر به این موضوع پایان بدهند.

البته نباید فراموش کرد که بعد از اتمام و ایمن سازی، باید نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور روند دیگری را در بهبود بخشی و ساماندهی وضع موجود دنبال کنند. قطعاً اولین گام‌ها باید برخورد جدی با قاچاقچیان پوشاک در کشور، ساماندهی جدی مد و لباس و فرهنگ‌سازی جدی برای اقناع همگانی درباره پوشاک مناسب است که در مراحل بعدی می‌توان به امنیت اخلاقی جامعه پرداخت.

البته نباید فراموش کرد که در دام مغالطه‌گرانی که اسم عدالتخواه بر روی خود گذاشته‌اند و اندک سررشته‌ای از فهم اسلام ندارند، کتاب می‌نویسند و ادعاهای پوچی درباره اسلام دارند تا افراد حوزوی دیگری که با وجود سال‌ها حضور در دستگاه حاکمیتی و سال‌ها رفتار افراطی در قبال مسائل فرهنگی و اجتماعی در این روزها تلاش کردند همه چیز را به بهانه اسلامی نبودن، زیر سؤال ببرند. قطعاً هر دو گروه جزو مقصرین جدی حوادث اخیر هستند که از ابتدا با اشاعه کج فهمی‌هایشان سهم عظیمی در مرگ و میر افراد داشتند.

تحلیل هفته

دستاوردهای تازه رسانه‌ای شده، مربوط به خیلی وقت پیش هستند/ امروز تسلیحات بسیار پیشرفته‌تری در زرادخانه‌های نیروهای مسلح وجود دارد که رسانه‌ای نشده‌اند

همیشه دستیابی نیروهای نظامی کشور به نوعی از تجهیزات، نشان دهنده وجود حداقل چند نسل پیشرفته‌تر از همان تسلیحات است که به دلایل مختلف مانند عدم افشا و درز اطلاعات، اجازه رسانه‌ای شدن پیدا نکرده‌اند. موشک هایپرسونیک نیز از جمله تسلیحات جدیدی است که بعد از سال‌ها حال به زبان سردار حاجی زاده رسانه‌ای شد. البته خبر دیگری آمد که سردار حاجی زاده در میان جمعی از اساتید سطوح عالی و دروس خارج فقه حوزه علمیه قم و مشهد اعلام کرد: «خبر موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم گفته شد و قادر است در جو و بیرون از جو مانور داشته باشد متعلق به خیلی وقت پیش است ولی در واقع امروز رسانه ای شده است و در این دستاورد یک جهش نسلی اتفاق افتاده است و تا ده‌ها سال دشمن نمی‌تواند به توانمندی مقابله با این موشک برسد.»

در واقع این سخن تأییدی بر این تحلیل است که سپاه پاسداران و مجموعه نیروهای مسلح همیشه دستاوردهایی که عمری از آن‌ها گذشته را رسانه‌ای می‌کنند. بدیهی است که اگر قرار بود جمهوری اسلامی ایران تمام دستاوردهای نظامی خود را منتشر می‌کرد، دشمنان تمام تلاش خود را برای شناسایی و دستیابی به آن تسلیحات مصروف می‌ساختند. البته خبری که در کنار دستاورد موشک هایپرسونیک پیشرفته قابل توجه بود، این بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز طی خبری اعلام کرد که بزودی هلیکوپتر تهاجمی دریایی جدیدی وارد سازمان رزم نیروی دریایی خواهد شد. هم‌پایی ارتش و سپاه در دستیابی به تسلیحات جدید، به روز و مدرن، ستودنی است.

تحلیل هفته

خروج آمریکا از برجام و ادامه روند هسته‌ای در ایران/ سازمان بین المللی یا سازمان صهیونیستی بین المللی؟

آمریکا در اقدامی اعلام کرد که برجام دیگر مرده است. هفته گذشته نیز در نشت شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ایران قطعنامه‌ای تصویب شد. آن‌ها ادعا کردند که آثاری از اورانیوم در سه مکان اعلام نشده تورقوز آباد، ورامین و مهاباد وجود دارد و این خلاف قوانین است. پرسش اینجاست که چرا نهادی که اسم جامعه جهانی و بین الملل را یدک می‌کشد، تابع النعل بالنعل رژیم صهیونیستی است؟

رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به جهت گیری‌های سازمان بین الملل و نیز تمام زیر مجموعه‌های آن هشدار داده‌اند. چه در اجرای سند 2030 و چه در رفتارهای سیاسی این سازمان و مجموعه‌های تابع آن. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به اینکه آژانس اراده‌ای برای قانع شدن ندارد، نشان داد که آژانس بین المللی انرژی اتمی به بازیچه و ملعبه‌ای برای چند صهیونیست تروریست و جاه طلب تبدیل شده است.

البته رژیم‌صهیونیستی درحالی از بازگرداندن ایران به تعهداتش صحبت می‌کند که خود مجهز به سلاح هسته‌ای بوده و به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) نیز نپیوسته است. هیچ کس فراموش نمی‌کند رژیم صهیونیستی تنها دولتی است که خود دارای سلاح اتمی است؛ اما بارها با ساماندهی حملات تروریستی، بمباران مستقیم و ... تلاش کرده تا جلوی دستیابی کشورهای منطقه به انرژی اتمی را بگیرد. بزرگترین تلاش کشورهای غربی برای جلوگیری از دستیابی ایران به پیشرفت در انرژی اتمی را می توان برجام دانست که خیانت کارانی از جنس خیانت کاران ترکمانچای حتی مخفیانه روند برجام موشکی را نیز پیش انداخته بودند.

البته بعد از اعلام مرگ برجام، فردو در مسیر غنی سازی 60 درصد پای گذاشت. غنی سازی انرژی اتمی تنها بالای 90 درصد می‌تواند منجر به دستیابی به سلاح‌های اتمی شود که چنین چیزی هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد؛ زیرا اولاً همین میزان از اقتدار تسلیحاتی برای مقابله با هرگونه تهدیدات کفایت می‌کند و در مقابل هزینه‌های سرسام آور تولید، ذخیره سازی و نگهداری تسلیحات اتمی بسیار به‌صرفه‌تر است و دوماً رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید در این باره نهی کرده‌اند.

تعداد بازدید : 5

وقتی خود اسرائیل درگیر یک جنگ ترکیبی می‌شود

روز چهارشنبه انفجاری در یک ایستگاه اتوبوس باعث زخمی شدن دست کم 15 صهیونیست و به هلاکت رسیدن یک صهیونیست دیگر شد. از طرفی قطعی گسترده برق و حمله‌های مختلفی که به نفتکش‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت نیز قابل توجه بودند. اما امروز گروه هکری عصای موسی سخت‌ترین ضربه را به رژیم صهیونیستی وارد کرد.

این گروه هکری با انتشار تصاویر دوربین‌های مداربسته از محل انفجار در شهر قدس، اعلام کردند که تصاویر این دوربین مداربسته را حذف کرده‌اند. البته این اقدام دست اسرائیل را در شناسایی تیمی که در این انفجار دست داشته، می‌بندد. ترسی که ناشی از این حملات پیاپی شد باعث گشت تا پلیس رژیم صهیونیستی از بیش از 60 تماس تلفنی و گزارش مشاهده اجسام مشکوک توسط ساکنین سرزمین‌های اشغالی خبر بدهد.

رژیم صهیونیستی که امروز خود یکی از عناصر نقش آفرین اصلی در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر ایران به شمار می‌رود و تلاش می‌کرد تا با ناامن سازی در ایران، حاشیه امنی را برای خود پدید آورد، این بار دیگر یک جنگ ترکیبی تمام عیار شد. همچنين در پی وقوع سلسله‌انفجارهای بیت‌المقدس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی به ریاست «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت و با حضور «بنی گانتس» وزیر جنگ، «عمر بارلو» وزیر امنیت داخلی، «ایال خولاتاه» مشاور امنیت داخلی، «یعقوب شبتای» رئیس‌پلیس و «رونن بار» رئیس‌شاباک تشکیل جلسه داد. در واكنش به اين انفجارها، «ایتامار بن گویر»، نماینده افراطی و ضد فلسطینی کنِسِت اسرائیل (پارلمان) كه در همان ساعات نخست حادثه در محل حضور يافته بود، خواستار حمله ارتش این رژیم به نوارغزه شد. بن گویر یکی از گزینه‌ها برای تصدی سمت وزارت امنیت داخلی رژیم اسرائیل است و پس از اين انفجارها حتي خواستار از سرگيري عمليات‌هاي ترور عليه فلسطيني‌ها شد. درخواستي كه به نظر مي رسد بيش از هر چيز ناشي از ترس و نگراني شديد صهيونيست‌ها از اوضاع اين روزهاي شان باشد.

سلسله انفجارهاي عجيب در مناطق اشغالي فلسطين حتي تا بيخ گوش امنيتي ترين مناطق اين رژيم نيز رسيده است و روز سه شنبه  آتش‌سوزی در سرزمین‌های اشغالی و در نزدیکی ویلای خانوادگی بنیامین نتانیاهو در شهر قیصریه، چندین ایستگاه آتش‌نشانی را رهسپار این منطقه کرد. اگرچه مقامات و منابع صهيونيستي تا كنون در قبال اين گونه حملات و حوادث سكوت كرده‌اند، اما بعيد است با تداوم حوادث مشكوك و زنجيره‌ای در مناطق اشغالي فلسطين، رژيم صهيونيستي بعد از اين بتواند رنگ و بوي آرامش را به خود ببيند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات