۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۲۴۷۴۳

مکتب حاج محسن

مکتب حاج محسن
فعالیت‌های هدفمند، حساب شده و ماندگار ارثیه شهید فخری زاده برای اسلام است و لازم است هر فعالی در هرجای کشور از این دانشمند شهید الگو بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، هرگاه شخصیتی را می‌بینیم که به درجه رفیع شهادت نائل می‌آید از خودم این دو سؤال را می‌پرسم؛ چه کرد که از جانب خدا خریده شد؟ چگونه در مقابل دشمن ایستاده بود که تصمیم به حذفش گرفتند؟ پس از پرسیدن این دو سؤال، در تلاشم ویژگی‌هایی از شخصیت آن بزرگوار را بیابم که در پاسخ به این دو مسأله مرا یاری کند. یکی از پر رنگ ترین این شخصیت‌ها که عجیب ذهنم را مشغول خود کرده، شهید قمی، محسن فخری زاده بود به خصوص پس از دیدن مستند ایشان، ماجرای نیمروز.

عمق نگاه ایشان مؤثرترین عامل رسیدن او به مطلوب است. به گفته رفیق ایشان، نتانیاهو در حال پرده برداری از یک راز بزرگ بود و داشت اهداف رژیم غاصب را بیان می‌کرد؛ نتانیاهو گفت این عکس مردی است که در حال درست کردن بمب اتم در ایران است. عکس حاج محسن بود که در صفحه پشت نتانیاهو نقش داشت. توضیح می‌داد که ایران چه آدم هایی دارد و دکتر وقتی صحنه را از تلویزیون می‌دید و اسم خودش را می‌شنید، پوزخندی زد و پسرش از او پرسید چه شد پدر؟ چرا خندیدی؟ آقا پاسخ داد «تا زمانی که من زنده هستم نتانیاهو یک شب راحت نمی تواند بخوابد.»

 

مکتب حاج محسن

 

شخصیت شهید فخری زاده

شخصیت چند وجهی ایشان پیش‌برنده بود. ویژگی اوّل ایشان این بود که در کنار رشته تحصیلی‌اش یعنی فیزیک هسته‌ای، نگاهی متفکرانه به این رشته داشت و به دنبال رسیدن به حقیقت در یک رشته به ظاهر مادی بود و از همین رو، ایشان با توجه به شناخت و نظراتی که در فلسفه‌ی علم داشت و نسبتی که بین فیزیک کوانتوم‌مکانیک با فلسفه‌ی اسلامی، یعنی حکمت متعالیه برقرار می‌کرد و علقه‌ی خاصی به حکمت متعالیه داشت. ویژگی دوم ایشان صفا، حالات عرفانی، خلق‌وخو، ویژگی‌های اخلاقی و عرفانی بود که قطعا در شهادت ایشان دخیل بوده است. ویژگی سوم حاج محسن، توان بسیار بالای مدیریتی بود؛ او می‌توانست تیم‌های مختلف علمی را جمع کند و در زمینه‌های مختلف دستاوردی را به نتیجه برساند.

از حدود سال ۷۴ جلساتی با حضور اساتید دانشگاه‌های مختلف از‌جمله شهید شهریاری و شهید علی‌محمدی و با مدیریت شهید فخری‌زاده آغاز شد که این پروژه تقریبا سه سال طول کشید و خروجی آن هم تهیه یک نقشه راه اولیه برای توسعه صنعت هسته‌ای ایران بود. این نقشه راه نشان می‌داد که اگر بخواهیم در صنعت هسته‌ای کار کنیم، نقش دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف، جایگاه انرژی اتمی و حوزه دفاعی کشور چیست و قدرت ساخت و تولید چه ابزارآلات صنعتی را داریم. بعد از آن شهید فخری‌زاده مشخصا از سال ۷۷ به وزارت دفاع مأمور شد و در پروژه‌ تحول صنعت هسته‌ای نقش اساسی داشت.

ایشان در حوزه هسته‌ای جزء مدیران کلان تیم‌های مختلف هسته‌ای بود. در حوزه‌های موشکی نیز از همان زمان جنگ تحمیلی هم‌پای شهید طهرانی مقدم حرکت کرد. در سال‌های اخیر نیز در زمینه کرونا و تولید کیت تست کرونا و تولید واکسن نیز در مجموعه سپند به نتایج خوبی رسید. همه اینها نشان از شخصیت توانمند و ذوابعاد ایشان است که یک تنه حقیقتا کار چندین دانشمند و مدیر را انجام می‌داد. نیروهایی که به دست شهید فخری زاده تربیت شده اند و مسیر را یاد گرفته اند، همچنان در مسیر‌هایی که ایشان تأسیس کرده در حال فعالیت هستند.

 

مکتب حاج محسن

 

ویژگی‌های مکتب حاج محسن

آنچه سبب ترور شهید فخری‌زاده شد و بسیار برای دشمن سنگین بود، سازوکاری بود که این شهید ایجاد کرده بود و مسأله‌اش هم فقط دفاع از ایران نبود؛ زیرا جمهوری اسلامی همیشه حامی و پشتیبان اصلی جبهه مقاومت است. همین تحرکات، صهیونیست‌ها را بسیار حساس می‌کرد به‌طوری‌که روی اشخاص با چنین برندهایی کار ویژه انجام می‌دهند. گرچه این اتمسفر اصلی جمهوری اسلامی در نظم جدید بین‌الملل است اما دشمن تشخیص داده بود که شهید فخری‌زاده شاخصه‌هایی دارد که باید حذف فیزیکی شود اما ترور افراد، رویکردی است که قطعا کمکی برای به تأخیر افتادن نابودی رژیم صهیونیستی نخواهد کرد.

آنچه که به نظر می‌رسد همه دلسوزان انقلابی اعم از طلبه و دانشجو باید از این شخصیت والا تعلیم ببینند، انجام فعالیت‌های هدفمند، حساب شده و ماندگار است. نگاه توحیدی در یادگیری علوم و سعی در پیدا کردن روابط بین علم‌ها برای رسیدن به نتیجه همان مؤلفه‌ای است که منجر شد این شهید بزرگوار کارهای علمی و عملی ماندگاری را از خود به جای بگذارد. داشتن افق دید بلند و وسیع نیز منجر به هدفمندی کارهای شهید فخری زاده شده بود و از طرفی قدرت مدیریت وی، نظم و ترتیبی به کارها می‌داد تا حساب شده پیش برود. هر شخصی در هر جایگاهی باید خود را به این ویژگی‌ها مجهز کند تا خاری در چشم دشمن و گلی در دیدگان خدا شود؛ اگر قصد شهادت دارد.

سید محمد متکلم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حاج رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
مولفه های بسیار دقیقی ارایه دادید
طلاب به خصوص باید خیلی بیشتر به این سمت حرکت کنند
0
0