۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۷۲۴۷۶۱
دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان عنوان کرد؛

لزوم بازخوانی مسائل زنان و جنسیت بر اساس علوم اسلامی

لزوم بازخوانی مسائل زنان و جنسیت بر اساس علوم اسلامی
مستقیمی گفت: بسیاری از علوم اسلامی بر اساس پارادایم‌های غربی تدوین شده و از اساس در همه زمینه‌ها بازخوانی نشده و در بین علوم انسانی حیطه مطالعات زنان، ویژه است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم مهدیه سادات مستقیمی دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان در آیین اختتامیه سومین همایش کتاب سال بانوان که قبل از ظهر امروز در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به لزوم اسلامی سازی علوم اسلامی اظهار داشت: بسیاری از علوم اسلامی بر اساس پارادایم‌های غربی تدوین شده است و از اساس و بنیان در همه زمینه‌ها بازخوانی نشده است و در بین علوم انسانی نیز حیطه مطالعات زنان حیطه ویژه ای است و در دانشگاه‌های مختلف بحث مطالعات زن و جنسیت مسئله محور بیان شده و از همه گروه‌ها به آن ورود پیدا می‌کنند.

وی در ادامه افزود: با نوان می توانند در عرصه های مختلف قلم زنند و اولین عرصه ای که آن را مهم و بر همه عرصه‌ها مقدم می‌دانم، عرصه معنویت افزایی است و در هر مسئله ای که انتخاب می‌کنیم؛ چه در محتوا، نحوه تأمین و هدف بحث، نباید معنویت را فراموش نکنیم.

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان با تصریح بر اینکه ورود قلم عالمانه و دانشمندانه بانوان به حیطه مطالعات زنان و جنسیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان داشت: در این عرصه، موضوعات بسیاری برزمین مانده است که بانوان پژوهشگر می‌توانند در این عرصه ورود پیدا کرده و دست به قلم شوند.

وی در ادامه به لزوم ساده سازی معارف با قلم بانوان پژوهشگر پرداخت و اظهار داشت: یکی دیگر از عرصه هایی که ورود قلم‌های بانوان می‌تواند ویژگی خاصی در آن داشته باشد، عرصه ساده سازی معارف است؛ چراکه ساده سازی یک هنر ارزشمند است و اگر ما بتوانیم معضلات و مباحث سنگین فلسفی و معرفتی را ساده بیان کنیم و به کودکان، نوجوانان و جوانان خود انتقال دهیم، کاری بزرگ و مهمی را انجام داده ایم.

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان تصریح کرد: بحث پارادایم آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهای جهان تغییر پیدا کرده است و بحث آموزش فلسفه به کودکان یک شالوده دارد که بر اصل ساده سازی استوار است؛ هرچند کودک در اینجا موضوعیت ندارد و ما بحث فرهنگ عامه را هم می‌توانیم در کنار بحث کودک داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به لزوم ورود قلم بانوان در عرصه جذاب سازی سخن خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که قلم بانون می‌تواند ویژگی داشته باشد این است که ایجاد ارتباط مؤثر در مقام تربیت و انتقال معارف در زنان به عنوان مقام مادری، دارای ویژگی خاص تری است و اگر در این زمینه سرمایه گذاری کنیم، قلم بانوان می‌تواند عرصه نوردی کرده و ستاره این میدان باشد.

مستقیمی در ادامه افزود:عرصه دیگری که قلم بانوان می‌توانند در آنجا مهم باشند، عرصه جذاب سازی سخن است و اگر با رویکرد جنسیتی و نگاه تکوینی به بانوان نگاه کنیم، کارکردهای قوه خیال در بانوان قوی تر از مردان است و برای به استخدام کشیدن مقام جمال پروری می‌توان از آن بهره برد.

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان با اشاره به این که همه قلم‌ها باید بر بحث اخلاق ورود پیدا کنند اظهار داشت: جوهر قلم می‌تواند از خون شهید ارزشمندتر باشد و یکی از عرصه‌هایی که همه قلم‌ها باید در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند بحث اخلاق است و چون بانوان با سبک و سیاق مباحث سنتی اخلاق آشنا هستند و انواع و عرصه‌های اخلاق را می‌دانند، می توانند به کلیات و پارادایم‌های اخلاقی در ساحت‌ها و عرصه‌های خاص کاربردی ناظر به مسئله ورود پیدا کنند و تعارضات اخلاقی را پاسخگو باشند.

مستقیمی در پایان خاطرنشان کرد: قلم‌ها باید در این عرصه‌ها جدی تر ورود پیداکنند و با اجتهاد مجتهدانه و با روش تفکر استدلالی حکم اخلاقیات ناظر به مسئله را در جزئیات اصطیاد کنند.

ارسال نظرات