۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۷۲۴۸۶۳
معاون آموزش جامعة المصطفی عنوان کرد؛

ضعف در فهم درست «معنویت و عقلانیت» بزرگ ترین مشکل تمدن غربی

ضعف در فهم درست «معنویت و عقلانیت» بزرگ ترین مشکل تمدن غربی
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جزایری گفت: جامعةالمصطفی با اعتقاد به اهمیت سه شاخصه معنویت، عدالت و عقلانیت، نظام آموزشی خود را پایه‌ریزی کرده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حمید جزایری، معاون آموزش جامعة المصطفی در اختتامیه دوره پژوهشی پروفسور مولیادی کارتانگارا، استاد تمام فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا، جامعة المصطفی را نهادی علمی و آموزشی تمدن‌ساز توصیف کرد و اظهار داشت:جامعة المصطفی العالمیة عضو بسیاری از مجامع دانشگاهی و معتبر در دنیا از جمله اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام است و در حوزه‌های مختلف علمی، انسانی و اسلامی برای دانشجویان از کشورهای مختلف زمینه تحصیل را فراهم کرده است.

معاون آموزش جامعة المصطفی اصول و ارکان اساسی نظام فکری اسلامی را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: توحید باوری و توحید محوری، معنویت، ارزش‌ها، کرامت انسانی، عدالت‌محوری و مسئله علم‌آموزی و به دنبال دانش بودن در تمام احکام و گزاره‌های اسلامی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود جمع بین عقل و نص را یکی از اقدامات ملاصدرا در حکمت متعالی دانست و یادآور شد: در میان تفکرات فیلسوفان یا مسئله محوریت عقل یا محوریت نص دیده شد و در نگرش حکمت متعالیه و فلسفه راستین عقل و نص دو بال یک حقیقت هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جزایری تصریح کرد: به‌عبارت‌دیگر معیار و شاخص برای تحلیل و تبیین و فهم گزاره‌های دینی این است که با معیار عدل سازگاری دارد یا خیر. در واقع خط قرمز حاکم بر تفکر اسلامی رعایت عدالت و عقلانیت است که در بحث اعتقادی، رفتار فردی، فقهی، اخلاقی و اجتماعی حاکم است.

وی با بیان اینکه ما به خاتمیت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و جاودانگی قرآن اعتقاد داریم گفت: رمز آن توجه به اصول و مبانی است. نیاز امروز جامعه به توحید، عقلانیت و عدالت است؛ ولی متأسفانه قدرت‌های استکباری و شیطانی این سه مورد را در معرض تهدید قرار دادند.

معاون آموزش جامعة المصطفی خاطرنشان ساخت: مشکل اصلی در جوامع غربی غیراسلامی، مشکل ثروت‌های اقتصادی نیست، بلکه مشکل تهی‌شدن از توحید و اتصال به مبدأ هستی است؛ برخی از فیلسوفان غربی تلاش برای تحلیل صحیح واقعیات دارند؛ ولی آنها در جمع عقلانیت و عدالت ناموفق بودند.

وی با تأکید بر این که چالش بزرگ فلسفه غرب و نظام‌های فکری غیراسلامی این است که نتوانستند بین معنویت، عدالت و عقلانیت تجمیع نمایند، اظهار داشت: جامعةالمصطفی با اعتقاد به اهمیت سه شاخصه معنویت، عدالت و عقلانیت، نظام آموزشی خود را پایه‌ریزی کرده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جزایری در ادامه خواستار ادامه مذاکرات و مباحث علمی بین جامعةالمصطفی و مراکز علمی کشور اندونزی شد تا این گفت‌وگوها در قالب نشست‌ها و بازدیدهای علمی از دانشگاه اندونزی و ایران ادامه پیدا کند.

پروفسور مولیادی کارتانگارا، استاد تمام فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا سفر به ایران را تکمیل‌کننده تفکر اسلامی خود عنوان نمود و افزود: خطاطی، تصاویر و نقاشی‌ها در مکان‌های مورد بازدید الهام‌بخش معنویت بود و مردم ایران به شاخص‌ها و شخصیت‌های فرهنگی و هنری احترام می‌گذارند و این سفر برای من کوله باری از خاطره و آموزه‌ها در برداشت.

ارسال نظرات