۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۲۴۹۱۷

تبلیغ همجنسبازی، بخشی از یک «جنگ هیبریدی»

تبلیغ همجنسبازی، بخشی از یک «جنگ هیبریدی»
نماینده پارلمان و از طراحان اصلی این لایحه، جنگ غرب علیه روسیه را «جنگی هیبریدی» دانست که باید از فرزندان و خانواده‌های روسی در برابر آن حفاظت کرد.

پارلمان روسیه اخیرا لایحه‌ای را تصویب کرد که محدودیت‌ها را برای هر چیزی که به عنوان ترویج مسائل همجنس‌گرایان یا روابط همجنس‌گرایان در میان روس‌ها در تمام سنین شناخته می‌شود، گسترش می‌دهد.

به نوشته‌ی روزنامه «وال استریت جورنال»، قانون قبلی آنچه را که مقامات آن را «تبلیغ روابط جنسی غیرسنتی» به خردسالان می‌نامیدند، در سال ۲۰۱۳ غیرقانونی اعلام کرد. روز پنج‌شنبه، دومای ایالتی، مجلس سفلای پارلمان روسیه، این ممنوعیت را برای همه گروه‌های سنی گسترش داد و بر اساس اطلاعاتی که در مورد این لایحه منتشر شده، ممنوعیت‌های جدیدی را برای آنچه این قانون «تبلیغات در مورد پدوفیلی و تغییر جنسیت» نامیده، وضع کرده است.

هر اقدامی که به ترویج همجنس‌گرایی تعبیر شود، از جمله از طریق تبلیغات، آنلاین یا از طریق وسایل سمعی و بصری، بسته به نوع تخلف و اینکه آیا توسط یک شخصیت عمومی انجام شده باشد، می‌تواند تا ۵ میلیون روبل یا حدود ۸۲۰۰۰ دلار جریمه داشته باشد. طبق قانونگذار، ممکن است برای ترویج پدوفیلیا تا ۱۰ میلیون روبل جریمه شود و اتباع خارجی از روسیه اخراج شوند.

ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای دولتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

"این تصمیم به محافظت از فرزندان ما، آینده کشور در برابر تاریکی‌ای که توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی منتشر شده است، کمک خواهد کرد. ما سنت‌ها و ارزش‌های خود را داریم. "

کرملین این قانون را در زمانی به اجرا گذاشته است که همچنین تلاش می‌کند تا کمپین نظامی خود در اوکراین را به عنوان جنگی علیه الیت لیبرال، آمران و مجریان نظم نوین جهانی، معرفی کند، زیرا به تعبیر کرملین آنان تلاش می‌کنند آنچه را که «ارزش‌های سنتی» می‌خواند، به ویژه در روسیه از بین ببرند. مقامات ارشد روسیه و کلیسای ارتدکس روسیه فعالیت های حقوق همجنس‌گرایان را به عنوان نمادی از فساد اخلاقی و تباهی غرب به تصویر می کشند که به گفته آنها هدف آن، ریشه‌کن کردن باورها و اعتقادات سنتی در کشورهایی مانند روسیه است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ماه اکتبر در یک انجمن سیاست خارجی گفت:

"اگر نخبگان غربی فکر می‌کنند که می‌توانند به اذهان مردم، جوامعشان، به نظر من، گرایش‌های عجیب و غریب مانند ده‌ها نوع جنسیت و رژه‌های غرور همجنس‌گرایان را تزریق کنند، بگذارید هر کاری می خواهند بکنند! اما آنچه که آنها قطعاً حق انجام آن را ندارند، این است که از دیگران بخواهند در همان مسیر حرکت کنند.

شورای فدراسیون روسیه، مجلس علیای پارلمان، باید این لایحه را قبل از ارسال به آقای پوتین برای امضای قانون تصویب کند.

بر اساس گزارش «رویترز»، به گفته دیلیا گافورووا، رئیس بنیاد Sphere، نهاد حقوقی که شبکه دگرباشان جنسی روسیه را اداره می کند، فعالان حقوق همجنسبازان قانون جدید را محکوم و آن را متهم کردند چرا که اساساً «ذکر افراد دگرباش جنسی در رسانه ها، فرهنگ و زندگی را ممنوع می کند».

او در بیانیه‌ای در تلگرام گفت که پیش‌بینی می‌کند که جامعه همجنس‌گرایان با «مشکلات زیادی از جمله مسدود کردن سایت‌ها، ممنوعیت کتاب‌ها، جریمه‌های معمولی و غیره» مواجه خواهد شد.

قانون تصویب شده در سال ۲۰۱۳ مبنی بر ممنوعیت "تبلیغات همجنسگرایان برای خردسالان" برای توجیه ممنوعیت رویدادهای رژه موسوم به «غرور» (pride) همجنسگرایان مورد استفاده قرار گرفت. با این زمینه‌ی قانونی، حتی به اهتزاز درآوردن پرچم رنگین‌کمان(نماد منحرفان جنسی) می تواند به عنوان نقض قانون شناخته شود. در سال ۲۰۲۰، تغییرات در قانون اساسی روسیه، ازدواج را به عنوان پیوند بین زن و مرد تعریف کرد. ازدواج همجنس‌گرایان در این کشور غیرقانونی است.

همزمان، خبرگزاری رویترز از روسیه گزارش داد که الکساندر خینشتاین، یکی از طراحان این لایحه، ماه گذشته گفت:

"دگرباش جنسی امروز عنصری از جنگ ترکیبی است و در این جنگ ترکیبی ما باید از ارزش‌ها، جامعه و فرزندانمان محافظت کنیم. "

کاترینا شولمان، دانشمند علوم سیاسی، گفت که هدف این قانون ممنوع کردن هر چیزی است که نشان دهد روابط یا تمایلات دگرباشان جنسی «از نظر اجتماعی قابل قبول» یا «برابر با روابط خانوادگی سنتی یا روابط جنسی معمول است».

او در مصاحبه ای از کلن آلمان گفت:

"مردم - نویسندگان، ناشران، فقط مردم - قبل از اینکه به هر چیزی مربوط به LGBT اشاره کنند، دو بار فکر می کنند. "

شولمان گفت این لایحه همچنین یک "برد بزرگ" برای نهاد تنظیم کننده ارتباطات، Roskomnadzor بود، که قبلا "قدرت یک پلیس سیاسی را به عهده گرفته بود" و اکنون اختیار و مسئولیت نظارت بر انواع اطلاعات در جستجوی تبلیغات دگرباشان جنسی را دارد.

اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدیوی TikTok ماه گذشته در روسیه به دلیل تبلیغ «ویدیوهایی با مضامین دگرباشان جنسی» به پرداخت ۳ میلیون روبل محکوم شد، در عین حال که تنظیم‌کننده رسانه روسیه از ناشران خواست که همه‌ی کتاب‌های خود را با مضمون تبلیغ همجنس‌گرایی از چرخه‌ی فروش خارج کنند.

به ادعای روزنامه انگلیسی گاردین، از زمان شروع جنگ در اوکراین، کرملین تلاش جدیدی را برای ترویج «ارزش‌های سنتی» آغاز کرده و رهبر روسیه، لفاظی‌های ضد همجنس‌گرایان را یکی از مبانی دستور کار سیاسی خود قرار داده است.

پوتین در سخنرانی اخیر خود غرب را به «حرکت به سوی شیطان پرستی آشکار» متهم کرد و به عنوان نمونه به ترویج حقوق همجنسگرایان و تراجنسیتی ها در اروپا اشاره کرد.

این روزنامه با اشاره به اظهارات پیشین الکساندر خینشتاین، قانونگذار ارشد و یکی از طراحان این لایحه، از قول او نوشت "که جنگ در اوکراین به قانون پیشنهادی ضد دگرباش جنسی «اهمیت جدیدی» بخشیده است. "

خینشتاین با اشاره به درگیری در اوکراین گفت:

"عملیات نظامی ویژه نه تنها در میدان نبرد، بلکه در ذهن و روح مردم نیز انجام می‌شود. "

در بحث قبلی درباره این لایحه در صحن دوما، خینشتاین یک کارتون پربیننده کودکان به نام Peppa Pig را پس از پیوستن یک زوج لزبین به گروه شخصیت های آن در قسمتی با عنوان «خانواده ها»، مورد انتقادات تند قرار داد.

پاتریارک کریل، رئیس کلیسای ارتدوکس روسیه و متحد نزدیک پوتین، نیز از قانون جدید حمایت کرد. در خطبه‌ای قبلی، کریل به نحوی نمادین، عملیات نظامی این کشور علیه اوکراین راحمله به رژه‌های غرور همجنسبازان نامید.

"

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات