۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۲۴۹۳۱
گزارشی از سفر استانی آیت الله اعرافی به استان فارس؛

از بررسی مشکلات معیشت و مسکن تا حاشیه جالب در دیدار با طلاب

از بررسی مشکلات معیشت و مسکن تا حاشیه جالب در دیدار با طلاب
آیت الله اعرافی در یکی دیگر از سفرهای استانی خود به فارس رفت و مورد استقبال نماینده ولی فقیه، مدیر و معاونین حوزه علمیه و رئیس سازمان بسیج طلاب این استان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در رأس هیئتی بلند پایه حوزوی شب گذشته وارد  شیراز شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در فارس، مدیر حوزه علمیه استان، معاونین حوزه علمیه استان و رئیس سازمان بسیج طلاب استان فارس قرار گرفت.

آیت الله اعرافی پس از ورود به شیراز بلافاصله در جلسه هماهنگی و ارائه وضعیت حوزه علمیه استان توسط واحدهای ستادی شرکت خواهد کرد.

حضور در آیین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان فارس، دیدار با تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع)، دیدار با مسئولان، مدیران، اساتید و کادر واحدهای آموزشی و همچنین دیدار با اساتید و رؤسای دانشگاه شیراز بخشی از برنامه‌های آیت الله اعرافی در سفر به استان فارس بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین در محل شهادت شهدای حرم مطهر شاهچراغ(ع) در حمله تروریستی داعش حضور یافت و به مقام شهدا ادای احترام کرد.

آیت الله اعرافی در ادامه برنامه های سفر به شیراز در آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه استان فارس شرکت کرد.

آیت الله اعرافی خانواده شهید مویدی

در ادامه این سفر آیت الله علیرضا اعرافی با حضور در منزل شهید مدافع امنیت حجت الاسلام مؤیدی، ضمن تبریک و تسلیت به خانواده این شهید عزیز، اظهار کرد: خداوند درجات ایشان بیفزاید.

وی در ادامه با تصریح اینکه خون شهید مانند حیات آن پر خیر و برکت و مایه بیداری می شود، اضافه کرد: ان‌شاءالله فرزندان ایشان مسیر پدرشان را ادامه دهند.

همسر شهید حجت الاسلام مویدی هم گفت: قبل از شهادت با توجه به اینکه کشاورزی می کرد باشگاه هم می‌رفت، آن روز به باشگاه نرفت و به من گفت شهید می شوم و حتی نحوه شهادتش را بیان کرد، حتی محل دفنش را هم مشخص کرد و گفت همان جایی که در هیئت میاندار می ایستم دفنم کنید.

برادر شهید حجت الاسلام مؤیدی نیز بیان کرد: ۲۰ سال پیش حوزه علمیه را با هم آغاز کردیم و از همان دوران ایشان گفت من به درجه ای میرسم که در قیامت به حال من غبطه می خوری.

مادر شهید نیز گفت: امیدوار هستیم در تربیت فرزندان این شهید با توجه به فضای مجازی موفق شویم شخصی مانند پدرشان باشند.

مدیر حوزه علمیه فارس

حجت الاسلام محمد استوار میمندی مدیر سابق حوزه علمیه فارس در مراسم معارفه مدیر جدید حوزه علمیه فارس که با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س)، اظهار کرد: سومین سفر استانی آیت الله اعرافی به استان است که نشان از اهتمام به استان فارس دارد.

مدیر سابق حوزه علمیه فارس عنوان کرد: استان فارس حدود ۳ هزار طلبه در حال تحصیل، ۵۰ مدرسه علمیه، ۳۰۰ استاد در حال تدریس و بیش از ۲ هزار مبلّغ هجرت و امین دارد.

وی خاطرنشان کرد: طلاب استان فارس با همه مشکلاتی که داشتند در ایام کرونا کف میدان بودند و بیش از ۷۰ گروه تبلیغی با هزار طلبه مشغول فعالیت های جهادی بودند.

حجت الاسلام استوار میمندی افزود: امروز طلاب استان فارس یک صدا در مسیر حمایت از آرمان های انقلاب و حرکت در مسیر انقلاب قدم به عرصه گذاشته و هر نوع مجاهدتی را انجام می دهند؛ حوادث اخیر گویای این موضوع است که دو تن از چند طلبه شهید شده در کشور از استان فارس بودند.

وی با بیان اینکه دشمن به حوزه های علمیه طمع نکند، گفت: دیگران از حوزه های علمیه توقع نداشته باشند تا بر خلاف دیدگاه های خود سخن بگوید؛ حوزه علمیه وامدار هیچ کس نیست جز اینکه در مسیر کسب رضای حضرت ولی عصر(عج) قدم بردارد؛ امروز کسی طمع به جامعه روحانیت نکند، چرا که که روحانیت خود را جدای از ولایت، انقلاب و نظام نمی داند.

در این مراسم با تقدیر از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی مدیر سابق حوزه علمیه استان فارس، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی به عنوان مدیر جدید معرفی شد.

 
سفر آیت الله  اعرافی به شیراز

مبلغین حوزه علمیه فارس مشکلات خود را با آیت الله اعرافی در میان گذاشتند

در ادامه سفر ایت الله اعرافی به فارس طلاب و مبلغین حوزه علمیه فارس در جلسه ای مشکلات خود را با آیت الله اعرافی در میان گذاشتند.

در این دیدار مبلغان و طلاب مشکلات خود را با مدیر حوزه های علمیه کشور در میان گذاشتند.

مشکل معیشت و مسکن طلاب

حجت الاسلام گل سرخ در ابتدای این جلسه، تبلیغ را نماد فعالیت حوزه برشمرد و اظهار کرد: رسالت اصلی حوزه تبلیغ است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، افتخار ۱۲ سال روحانی طرح هجرت در جای جای استان فارس را دارم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی در خصوص تبلیغ، افزود: تورم و مسائل اقتصادی اقشار مختلف مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر که روحانیت نیز از همین قشر است را درگیر خود کرده است؛ گرانی به ویژه در بعد مسکن و اقلام ضروری زندگی مشکلاتی را برای طلاب و مبلغین ایجاد کرده است.

سامانه اعزام مبلغان زباندان راه اندازی شود

حجت الاسلام معدلی دیگر مبلغ طرح هجرت استان فارس در ادامه این جلسه با بیان اینکه استان فارس جزو معدود استان هایی است که نمایندگی بین الملل را دارا بوده که در پنج رشته فعالیت می کند، خواستار راه اندازی سیستم یکسان در اعزام مبلغ زباندان از استان های مختلف کشور شد.

وی همچنین به مشکلات حاشیه شهرها نیز اشاره کرد و بیان داشت: باید به فکر تبلیغ در حاشیه های شهر باشیم، متولی این امر برای شناسایی می تواند دبیرخانه طلاب جهادی باشد.

به مبلغان امین در طرح های وزارت آموزش و پرورش توجه شود

حجت الاسلام اسدی دیگر مبلغ طرح هجرت استان فارس نیز در این جلسه گفت: در استان فارس حدود ۲ هزار مبلغ امین در قالب خواهر و برادر فعالیت می کنند، یکی از اساسی ترین معضلات مدارس امین در سطح کلان کشوری به ویژه استان فارس این است که در اساسنامه مدارس امین ساعتی ویژه فعالیت مبلغان امین در وزارت آموزش و پرورش تعریف نشده است.

وی اضافه کرد: باید به مبلغان امین در طرح های پیشنهادی به وزارت آموزش و پرورش توجه ویژه شود.

مشکل دروس خارج مجازی

حجت الاسلام تجرد هم در خصوص مشکلات طلاب درس خارج نیز بیان کرد: دروس خارج محدود است و مسیر آن در فضای مجازی تسهیل نشده است، همچنین پایان نامه طلاب مشکلات بسیاری از جمله احراز هویت و انتخاب موضوع و ... دارد.

مشکل مبلغین حل شود

حجت الاسلام جاویدی از دیگر طلاب استان فارس هم اظهار کرد: زیر بنای تبلیغ از هجرت بلند مدت آغاز شده است، اما چند مشکل اساسی وجود دارد نخست از آن طلابی است که کد مرکز مدیریت نداشته بلکه کد ارتباطی دارند، تقاضامندیم مشکل این مبلغین برطرف شود.

آیت الله اعرافی در پاسخ به مشکلات آموزش های غیر حضوری اظهار کرد: مرکز آموزش های غیر حضوری وجود دارد، اگر گرهی در استان وجود دارد معاونت آموزش دنبال کند، زیر ساخت های آن در قم فراهم شده است، باید به موضوع آموزش در فضای مجازی ویژه توجه شود.

 
سفر آیت الله اعرافی به شیراز

آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه فارس

در ادامه این سفر آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه فارس با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) برگزار شد و در این مراسم از زحمات حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی قدردانی و حجت الاسلام والمسملین عبدالرضا محمودی به عنوان مدیر جدید حوزه علمیه فارس معرفی شد.

آیات، دستغیب و بهشتی، حجج اسلام والمسلمین دژکام، کلانتری، حدائق، رضوی اردکانی، اعضای شورای شهر شیراز، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه فارس نیز در این مراسم حضور داشتند.

آیت الله اعرافی

عده ای می خواهند از حوزه علمیه یک نهاد خاموش بسازند/هویت روحانیت با مردم گره خورده است

آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه فارس و دیدار با طلاب و مبلغین استان فارس ضمن قدردانی از گروه های جهادی و علما و روحانیون فارس، اظهار کرد: بیش از همه باید قدردان مردم شریف ایران به ویژه مردم شیراز و استان فارس باشیم، چراکه هرچه روحانیت دارد از مردم و روحانیت نیز برای مردم است.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با تأکید بر ضرورت انس با نهج البلاغه بیان کرد: نهج البلاغه باید کنار دست و همراه و حاکم بر قلب، دل و جان ما باشد؛ نهج البلاغه یک کتاب هدایت گر و راهبر بی نظر در عالم است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: بخش اخلاق نهج البلاغه امتیازاتی دارد که در منابع اخلاقی نیست؛، طلبه باید با نهج‌البلاغه انس بگیرد و در محضر او رشد بگیرد، یک بخش مهم نهج البلاغه بخش اخلاق در نهج البلاغه است.

وی خاطرنشان کرد: نهج البلاغه چند ویژگی دارد؛ نخست آن که همراه با یک بیان ادبی و زیبایی های ادبی است، این به نهج ابلاغه یک لطافت و ظرافتی داده است، لذا یک فراز نهج البلاغه افزون بر محتوا از یک لباس زیبای ادبی و آرایه های ادبی و زبانی برخوردا است، همچنین اخلاق نهج البلاغه با حماسه درآمیخته است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: شعاع نهج البلاغه در ساختار شخصیتی انسان بی نظیر است؛ بیش از ۴۰ خطبه که مولی امیرالمومنین در خصوص پیامبر(ص) و قرآن سخن گفته غوغا است. یک شور اخلاقی و آرایه های ادبی در کلام مولی جمع شده و اثر آن فوق العاده است؛ طلاب باید خود را در پرتو نهج البلاغه بسازند و بهره ببرند.

وی با اشاره به خطبه ۷۱ نهج البلاغه در خصوص پیامبر(ص) گفت: بخشی از نهج البلاغه پیامبر(ص) شناسی است، این خطبه از صلوات آغاز می کند، بهترین سلام ها و درود ها را به پیامبر(ٌص) تقدیم می کند سپس ۱۵ ویژگی برای پیامبر(ص) بیان می کند که برای امروز ما است، پیامبری(ص) که از لحاظ زمانی در پایان کاروان نور انبیاء بود، این پایان بودن برای آن بود که باید قرن ها بگذرد و پیامبرانی بیاید عقل بشر کمال پیدا کند تا بتواند از پیامبر(ص) استقبال کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: پیامبری(ص) که با وجود رسالت خود همه درهای آسمان را به سوی بشر گشود؛ دریچه های فراوانی از عالم به سوی بشر بسته بود اما پیامبر(ص) آنها را گشود. رسالت پیامبر(ص) کلیدی بود و حوزه علمیه استمرار بخش این رسالت است؛ پیامبری که هم سخن و هم پیام و هم روش های او حق بود، حق را با روش درست اظهار کرد.

وی به یکی دیگر از ویژگی های پیامبر(ص) در نهج البلاغه از دیدگاه حضرت امیر(ع) اشاره کرد و بیان داشت: آنگاه که اسلام به سد شیطان و طاغوت بر می خورد عقب نمی نشیند بلکه شجاعانه وارد میدان می شود؛ کسانی می خواهند از اسلام، اسلام سکولار و از حوزه علمیه یک نهاد خاموش بسازند؛ این اسلام ناب و رسول خدا نیست که برای آسایش خود دین را سکولار تبیین کند؛ دین ما از پیامبر(ص) الهام می گیرد.

آیت الله اعرافی درباره جنگ ترکیبی تصریح کرد: باید با تأسی از رسول خدا(ص) در مقابل لشکر های باطل رنگارنگ ایستاد که همان جنگ ترکیبی از سعودی تا آمریکا، اوباش ها و ... هستند؛ شرایط امروز به مراتب سخت تر است؛ حوزه بیدار، روحانیت آگاه و ملت هوشیار باید این الگو را نصب العین قرار دهند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: حوزه های علمیه در کنار مردم هستند و برای دفاع از ارزش های الهی تا پای جان ایستاده اند. ما پیرو رسولی هستیم که هرگز فکر عقب گرد نداشت؛ عالمان دین و مجاهدان در راه خدا یک روز به فکرشان نیامده که کوتاه می آییم و به عقب بر می گردیم، البته باید به روش های روز عمل کنیم اما از پیشرفت فکر عقب نخواهیم داشت.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: امروز به شکل بی سابقه تمام کفر و نفاق و رنگین کمان سپاه شیطان در برابر ایران، انقلاب و نظام اسلامی ایستاده است، این جنگ ترکیبی از پایه ها آغاز شده و تمام شاخصه برگ عظمت ملت را نشانه گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دومین گام دشمن این بود که گرایش ها و ذائقه های نسل جوان را از طراوت معنوی جدا کند؛ نسل جوان ما پیوسته آسمانی فکر کرده است؛ تطهیر آمریکا و رژیم ستم شاهی و این همه گروه های ضد ایران بسیار نکته مهمی است که می خواهند وارونه جلوه دهند. شهید مطهری در خدمات اسلام ایران نشان داد که ایران با اسلام آباد شد و اسلام و ایران به هم پیوسته اند و جدایی آنان معنا ندارد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: واژگون ساختن بنیان های تاریخی، عاطفی، روحی، اخلاقی، تاریخ ایران و انقلاب و ارزش های متعالی انقلاب و نظام اسلامی؛ این جنگ با همه شیوه ها و گروه ها با هزینه کردهای میلیارد دلاری برپا است؛ همه این هدف های شیطانی را با روش خود و در جای خود پاسخ می دهیم.

وی اضافه کرد: جهاد تبیین با جهاد خدمت گزاری و ... در برابر جبهه های باطل اثرگذار است. باید همه در یک سنگر و عملیات فعال ترکیبی عمل کنیم؛ انقلاب اسلامی ظرفیتی دارد که می تواند در جنگ ترکیبی مواجهه ترکیبی خود را عملی کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور درباره جایگاه حوزه مطرح کرد: حوزه از مدینه رسول خدا(ص) آغاز شد، به کوفه و بصره کشیده شد و پس از آن به ری، قم و نجف کشیده شد؛ بیش از هزار سال است که منزل به منزل علما و حوزه ها این راه را پیموده اند و این تراث را به ما سپرده اند، این منزلگاه ها فراز و فرود های زیادی را پیموده است. روحانی امروز باید بداند که پشت بر یک تاریخ باشکوه نهاده است.

وی ادامه داد: حوزه همیشه در خطر بوده اما باید اعتماد به یک پیشنه درخشان داشته باشیم، از تاریخ بیش از هزار ساله به سادگی نمی شود گذشت. ما میرث داران بزرگانی هستیم که دستگاه مغول را تسخیر کرد و یک انقلاب را به راه انداخت؛ در تمدن اسلامی چند حمله سنگین داریم که تمدن اسلامی را فرو پاشید یکی از آن جنگ های سلیبی و دیگر حمله مغول است؛ جوان امروز باید بداند مغول یک دستگاه خونخوار غیر فرهنگی بود که طومار تمدن اسلامی را درهم پیچنید، اما دوتا عمامه به سر علامه حلی و خواجه نصیر طوسی معجزه ای را رقم زدند؛ این دو روحانی دربار را استحاله کردند و آنان را یک قوم فرهنگی کردند و به سمت اسلام آوردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: هویت ایران با روحانیت گره خورده و تاریخ هزار ساله گواه این است؛ بزرگترین متفکر فلسفه اسلامی و بنیانگذار یک مکتب زنده اسلامی از شیراز است، ملاصدرا هنوز هم آقای فلسفه است؛ ادبیات عرب برای جهان عرب است اما ایرانیان بر آن که ادبیات فارسی را به اوج قله رساندند و آن همه شاعر فارسی پرورش یافته اند عجیب تر آن است که زبان عربی به دست آخوند های فارس به قله و قله رسید این عظمت حوزه های ما است.

وی خاطرنشان کرد: کسی نباید به جایگاه فقه و اصول و دانش های گوناگون حوزوی نگاه تحقیری داشته باشد؛ هویت حوزه، علمی، اجتماعی اخلاقی و سیاسی است و نقش تاریخی حوزه در تمدن اسلامی روشن است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: علی رغم موانع و دست خالی چند ساله اما با توکل به خدا بیش از هزار طرح و ایده را از کف میدان حوزه جمع آوری کرده ایم، همچنین مطالبات رهبری و مراجع نیز جمع آوری شد، تجاربی که در نهاد های مختلف و جهان اسلام نیز دیده شد، همچنین آسیب های متوجه روحانیت و ضعف ها و قوت ها نیز جمع شد؛ کارویژه های روحانیت طراحی شد، ۲۰۰ کارویژه در چهار طبقه جمع شد.

وی در خصوص طرح آمایش نیز اظهار کرد: ۳۰ الی ۴۰ کارکرد حوزه در این طرح بیان شده است؛ بر اساس آمایش ۵۰ برنامه مشترک وجود دارد، در طرح امین یک انقلابی رخ داده است. طرح درختواره رشته ها بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش از مبانی حوزوی در این طرح وجود دارد؛ حوزه در این طرح هزار نفر استاد مشورت دادند و حدود ۴ سال به طول انجامید.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در این چند سال حدود ۴۰ سفر استانی به استان های کشور داشته ایم و مصوبات نیز مکتوب وجود دارد؛ چندین طرح بزرگ وجود دارد که به مرحله اجرا نرسیده و سخنی از آن گفته نشده است؛ طرح درختواره دوم مهارت آموزش های کاربردی است که مرکز آموزش های کاربردی نیز راه اندازی شده است.

وی فقه معاصر را مورد توجه قرار داد و گفت: برنامه ۵ ساله دارد، ۲۰ فقه معاصر به زودی منتشر می شود. فقه معاصر ۳۵ فعالیت دارد، همچنین اصلاح سطوح عالی از دیگر برنامه های حوزه علمیه است.

آیت الله اعرافی درباره فعالیت های تبلیغی نیز بیان کرد: طرح امین در استان فارس ۱۰ برابر شده و در کشور نیز رشد مطلوبی داشته طرح هجرت نیز اینگونه بوده است.

امام جمعه شیراز

مدیران حوزه های علمیه استان ها فعالیت ها را اطلاع رسانی کنند

حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام در این مراسم به سخنرانی پرداخت و ضمن قدردانی از زحمات مدیر سابق حوزه علمیه فارس، اظهار کرد: ایشان در عرصه مدیریت خوش درخشیدند و ما با یک مدیر جوان حوزوی مواجه هستیم.

وی در ادامه با تصریح اینکه یک مدیر جدید به حوزه علمیه قم معرفی کرده ایم، اضافه کرد: آرزو داریم مدیر جدید نیز توفیق برای یک حرکت عظیم در راستای پیشبرد سربازخانه امام زمان(عج) داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس از آیت الله اعرافی درخواست کرد تا مدیران حوزه های استانی را موظف به اطلاع رسانی به روز کنید تا بتوان اهداف حوزه را محقق کرد.

در این مراسم با تقدیر از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی مدیر سابق حوزه علمیه استان فارس، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی به عنوان مدیر جدید معرفی شد.

 
سفر آیت الله اعرافی به شیراز

حاشیه جالب دیدار طلاب فارس با آیت الله اعرافی / با این همه سِمت به کارهای حوزه می رسید؟

در آیین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان فارس یکی از مبلغین به نام حجت الاسلام شهبازی سؤالی را مطرح کرد که چرا آیت الله اعرافی چند سِمت دارد؟ با توجه به این سمت ها نمی تواند وقت معقولی برای حوزه بگذارد.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: به جز یک روز از هفت روز هفته که تهران هستم البته این یک روز با دستور مقام معظم رهبری است که آن هم چند دلیل آوردم که این یک روز را هم تهران نباشم، اما ایشان امر فرمودند که باشید، البته در این یک روز بسیاری از طرح های بزرگ را دنبال می کنیم و تمام وقت من حتی جمعه ها البته به جز در ماه یک جمعه آن هم حسب ضرورت، مابقی روزها از ۱۶، ۱۷ و گاهی تا ۱۸ ساعت پای کار حوزه هستم.

به شما اطمینان می دهم که بیش از آنکه همه فکر می کنید، در خدمت حوزه هستم. ۲۰۰ طرح بزرگ یک به یک جلو می رود، خیالتان راحت باشد که بیش از آنکه در ذهن شما است، در حوزه فعالیت داریم.

ارسال نظرات