۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۷۲۴۹۴۶

تحلیل هفته

تحلیل هفته
سفر رئیس جمهور به کردستان، آخرین اخبار جام جهانی، بازداشت دختر علی تهرانی، ادامه لجاجت خواص بی‌بصیرت و حکم بین المللی اخراج صهیونیست‌ها از جولان را در تحلیل هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در این نوبت از تحلیل هفته قصد داریم مطالبی از اخبار هفته گذشته را بیان کنیم. سفر آیت الله رئیسی به استان کردستان، وضعیت جام جهانی قطر و نقش آفرینی تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات جام جهانی، توهین آمریکا به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، دستگیری دختر شیخ علی تهرانی فتنه‌گر، لجاجت و عناد خواص بی‌بصیرت و نفرت بین المللی که این بار مجمع عمومی سازمان ملل را به رأی جدی برای خروج اشغالگران از مناطق اشغالی وادار ساخت در تحلیل اخبار این هفته مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تحلیل هفته

سفر آیت الله رئیسی به استان کردستان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سفری به همراه تعدادی از اعضای هیئت دولت، وارد استان کردستان شد. آیت الله رئیسی در کنار دولت تلاش کرد تا طرح‌های برزمین مانده و نیز طرح‌های آماده بهره برداری را افتتاح نماید و نقشه طرح‌های آینده عمرانی و اقتصادی این استان را در دستور کار و برنامه ریزی قرار دهد.

کردستان که در ایام اغتشاشات، تبدیل به یکی از پر آشوب‌ترین شهرها شده بود، با حضور قاطعانه و مسلحانه نیروهای مسلح در این استان در هفته‌های گذشته، رنگ آرامش را به خود دید. کردستان به عنوان یکی از مظلوم‌ترین شهرهای ایران و ملت کرد به عنوان یکی از پرافتخارترین اقوام ایرانی، مورد مباهات قرار دارد و رسیدگی به آن‌ها جزو وظایف دولت است.

قطعاً کرد از ایران و ایران از کرد است که این دو جدا شدنی نیستند. جلوه همین اتحاد و وحدت را نیز می‌توان در حضور آیت الله رئیسی در میان مردم کردستان و نماز گزاردن با عالمان اهل سنت این خطه دانست. دولت سیزدهم خبرهای خوبی بزودی برای کردستان خواهد داشت و آن امنیت، عمران و آبادانی مردم عزیز کردستان خواهد بود.

تحلیل هفته

تیم ملی برنده، وقتی دعای مردم و نگاه شهدا پشت سرته

هفته گذشته دو بازی حساس بین تیم ملی ایران و ولز و تیم ملی ایران و آمریکا برگزار شد. تیم ملی ایران در بازی با ولز توانست بیشترین مالکیت توپ را در اختیار داشته باشد و به‌صورت مسلط بازی را مدیریت کند. این دیدار با سه گل همراه بود که یکی از گل‌ها به دلیل آفساید پذیرفته نشد. دو گل دیگر نیز در آخرین لحظات پایانی بازی به ثمر نشستند و وضعیت بازی را تغییر دادند. دیدار دو تیم ملی ایران و آمریکا نیز با تک گلی که توسط آمریکا به ثمر رسید، به نفع آمریکا تمام شد.

نکته قابل توجه در هر دو دیدار این بود که بازیکنان تیم ملی یکصدا سرود ملی را خواندند و از شهدا طلب یاری نمودند. مردم ایران نیز با دعاهای خود در هر دو بازی به ملی پوشان کمک کردند. هرچند اشتباه تاکتیکی تیم ملی و هوشمندی به‌موقع تیم ملی آمریکا در جایگزینی بازیکنان خود در نیمه دوم، توانست به سختی برتری خود را نشان بدهد. اگر چه تیم ملی به‌ظاهر نتوانست صعود کند؛ اما نشان داد که برتری حقیقی را از آن خود دارد.

نکته مهم دیگری که باید بدان اشاره کرد ناراحتی شدید رسانه‌های بیگانه از همراهی و همکاری قطر با ایران در جام جهانی بود. آن‌ها برخورد پلیس و عوامل انتظامی ورزشگاه با کسانی که به‌دنبال برهم زدن آرامش روانی بازیکنان و تماشاگران دیگر را تحت عنوان برخورد با آزادی بیان معرفی می‌کنند. همچنین آن‌ها از اینکه در پوشش این رویداد مهم ناکام ماندند قابل توجه است. آن‌ها در حالی شکست تیم ملی ایران در مقابل تیم ملی آمریکا را برجسته می‌کنند که تیم ملی ایران به‌عنوان رتبه سوم گروه خود حذف شد؛ اما تیم ملی عربستان به‌عنوان تیم چهارم از گروه خود حذف شده است.

پیروزی ایران در مقابل ولز و شادی زایدالوصف مردم ایران توسط این رسانه دعوت به عزای عمومی می‌شود؛ اما در زمانی که تیم ملی و مردم ایران ناراحت از شکست درمقابل تیم ملی آمریکا هستند، تعدادی هرزه‌های خود را به کف خیابان‌ها می‌آورند تا با گرفتن فیلم‌هایی، القا کنند که همه مردم ایران از این شکست خوشحال شده‌اند. چطور می‌شود زمانی که تیم ملی ایران پیروز می‌شود و خوشحال است، شما تجویز غم و ناراحتی می‌کنید و در زمانی که تیم ملی ایران شکست خورده و مردم همه در ناراحتی هستند، با استفاده از هر وسیله‌ای می‌خواهید نشان بدهید که مردم ایران از این شکست خوشحال هستند و تجویز موزیک و رقص در خیابان می‌کنید؟

جام جهانی فارغ از برد و باخت‌هایش، بسیاری از مسائل دیگر را عیان کرد و آن نفرت مردم سراسر جهان از صهیونیست‌ها بود. از طرفی ذله شدن خبرنگار رژیم صهیونیستی در قطر و برخوردهای خشن مردم با وی و نیز ترس او از اعلام اینکه صهیونیستی است، قابل توجه بود. شاید بتوان یکی از بهترین سکانس‌های این جام جهانی را حضور دو ایرانی و اعلام محبتی که به حضرت آیت الله خامنه‌ای دارند، دانست.

هربار در ایام برگزاری جام جهانی، شاهد حملات شدید رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین که توسط اشغالگران رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های مادری و آباء و اجدادی خود رانده شده‌اند، هستیم. اما این بار خوشبختانه قدرت موشکی گروه‌های مقاومت فلسطینی و هوشیاری آن‌ها باعث شد که رژیم صهیونیستی در استیصال کامل باقی بماند. از طرفی گروه هکری عصای موسی و تبر ابراهیم در جان بت‌های صهیونیستی و سعودی افتادند. به‌نظر می‌رسد موازنه منطقه‌ای اسرائیل به سمت منفی رفته است و شاید در جام جهانی بعدی، به‌جای توسعه شهرک‌های صهیونیستی شاهد بازپس‌گیری و آزادسازی مناطق اشغالی از دست صهیونیست‌ها باشیم.

تحلیل هفته

توهین آمریکا به پرچم ملی ایران

تیم ملی آمریکا به خیال خام خود برای مثلاً حمایت از اغتشاشگران در ایران در اقدامی مذبوحانه اقدام به حذف نام «الله» از پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران کرد. دکتر مهدی خانعلی زاده کارشناس بین الملل و نیز بسیاری از کارشناسان حقوق فوتبال در واکنش به این اقدام توهین آمیز که از سوی تیم ملی آمریکا صورت گرفت با اشاره به بند سیزدهم اساسنامه فیفا مبنی بر حذف آن تیم به مدت 10 بازی، خواستار اخراج آمریکا از جام جهانی شدند. البته قطعاً باید فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش قاطعانه و بر اساس غیرت دینی، بدور از ملاحظه‌کاری این موضوع را دنبال کنند.

نباید وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال امروز بابت این موضوع کوتاهی کرده و مصلحت اندیشی‌های سیاسی را جایگزین غیرت دینی کند. قطعاً دشمنی که نام الله را در پرچم مقدس‌مان تحمل نمی‌کند و با غرض و سوء نیت اقدام به حذف آن می‌کند، هیچگاه مظاهر الهی را نخواهد پذیرفت. چه خوش گفت پیر جماران که اگر آمریکا لا اله الا الله هم بگوید، ما نباید قبول کنیم.

تحلیل هفته

آزادی موقت و با قید وثیقه تعدادی از بازداشتی‌ها اعم از وریا غفوری، حسین رونقی و دستگیری دختر شیخ علی تهرانی فتنه‌گر

شعار مرگ بر دیکتاتور یکی از شعارهای همیشگی اغتشاشگرانی است که همیشه با رأفت با آن‌ها برخورد شده است. برخی اغتشاشگران فتنه اخیر خود اعتراف کرده‌اند که در بازه‌های زمانی مختلف حتی از فتنه 78، پای ثابت اغتشاشات در کشور بوده‌اند. اگر قرار به برخورد جدی قضایی با آن‌ها بود، در همان یک بار فتنه و توطئه‌گری، کارشان تمام می‌شد. دادگاه‌های اغتشاشگران فتنه اخیر نیز به‌صورت علنی و با طی کامل روندهای قانونی بدون کمترین تبعیضی در حال برگزاری است.

دستور مستقیم اژه‌ای مبنی بر آزادسازی موقت و با قید وثیقه تعدادی از اغتشاشگران نیز قابل توجه است. هرچند بسیاری از آن‌ها بعد از آزادی با قید وثیقه‌های سنگین مجدداً به فتنه‌گری دست زدند؛ اما نباید فراموش کرد که با این وجود، حاکمیت با اغتشاشگران با رأفت برخورد کرد.

البته حاکمیت نشان داد با هیچکس حتی خواهر زاده حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز شوخی ندارد. فریده مرادخانی دختر شیخ علی تهرانی مطابق قانون دستگیر شد. فریده مرادخانی خواهرزاده رهبر معظم انقلاب نیز است. از همان ابتدای انتشار این خبر، بسیاری از تحلیلگران ضدانقلاب، انتشار این خبر را نشان دادن قاطعیت جمهوری اسلامی ایران و عدم تبعیض در برخورد با آشوبگران دانستند.

شیخ علی تهرانی و فریده مرادخانی و بسیاری از افراد دیگری که خواص نسبی رهبر معظم انقلاب هستند، با چنین خیانت‌هایی هم دنیای خود را سیاه کردند و هم آخرت خود را به سودای دنیا فروختند. کسانی که می‌توانستند در خدمت نظام اسلامی و مردم قرار بگیرند، مجاهدت کنند؛ اما دریغ از اینکه نور هدایت به قلب ایشان بسته شده است. دعای عاقبت به‌خیری را نباید فراموش کرد که در تلاطم فتنه‌ها، کارساز است.

تحلیل هفته

رویی چو روی خواص بی‌بصیرت به استحکام سنگ پای قزوین!

رهبر معظم انقلاب خطاب به خواص بی‌بصیرتی که از ابتدای فتنه اقدام به موضع گیری کرده بودند، خواسته بودند تا در مقام عذرخواهی و جبران قرار بگیرند؛ اما با گذشت تقریباً یک ماه هیچ عذرخواهی و جبرانی از سوی این افراد بی‌بصیرت صورت نگرفت. از فاضل میبدی تا حسن خمینی روزه سکوت گرفته‌اند و هیچ سخنی مبنی بر عذرخواهی و جبران خسارت‌های وارد شده به کشور ابراز نکرده‌اند که حتی توپخانه رسانه‌هایشان را همچنان در مقابل نظام اسلامی گرفته‌اند.

سایت جماران این روزها به پای ثابت و تریبون اشخاصی تبدیل شده که تا دیروز هرنوع مسؤولیتی در کشور داشته‌اند و در مقابل مردم کمترین پاسخگویی نداشتند؛ اما این روزها به اوپوزیسیون داخل نشین تبدیل شده‌اند. سایت جماران در اثبات خالی بودن کرسی امام خمینی چنان می‌کوشد که دقیقاً نشان می‌دهد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) هم دیگر نیازی به نام امام خمینی(ره) ندارد. اگر داشت چه بسا کوشش می‌کرد به‌جای دمیدن در فتنه‌ها، از خمینی کبیری بگوید و بنویسد که ذره‌ای در مقابل فتنه‌گران و ضداسلامی‌ها، کوتاه نمی‌آمد. ای کاش سایت جماران رنگ و بوی جماران واقعی امام را می‌داد.

تحلیل هفته

رژیم صهیونیستی کم کم با جولان خداحافظی می‌کند

جنگ سال 1967 که میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن رخ داد و به جنگ شش روزه یا جنگ «رمضان» معروف شد، از پنجم ژوئن آن سال و با حمله هوایی ناگهانی بمب افکن های رژیم صهیونیستی به یک پایگاه‌های هوایی مصر آغاز و ارتش این رژیم طی 6 روز توانست نوار غزه و صحرای سینا را از کنترل ارتش مصر، شرق بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن را از کنترل اردن و بلندی‌های جولان را از کنترل سوریه خارج کرده و به اشغال خود درآورد.

منطقه جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» در جنوب غرب سوریه است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال 1967 بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در 14 دسامبر 1981 به صورت غیرقانونی بخشی از آن را ضمیمه خود کرد، اما جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام تجاوزکارانه را به‌رسمیت نشناخته است.

حال که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره «جولان سوریه» با 92 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 65 رأی ممتنع به تصویب رسید تصمیم رژیم اسرائیل در تاریخ 14 دسامبر 1981 برای الحاق بلندی‌های جولان را باطل و بی‌اثر توصیف و تأکید کرده این اقدام، همان‌طور که در قطعنامه 497 تصریح شده فاقد اعتبار قانونی است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای تأکید کرد رژیم صهیونیستی به مفاد قطعنامه 497 شورای امنیت سازمان ملل متحد متعهد نبوده است. این قطعنامه از رژیم صهیونیستی می‌خواهد از تصمیم خود برای تحمیل قوانین این رژیم در بلندی‌های جولان اشغالی خودداری کند. ان شاءالله به دنبال این خبر و اعلام رسمی آن، کم کم باید مجمع عمومی سازمان ملل خود را برای غیرقانونی شمردن غصب و اشغال سرزمین‌های مسلمانان فلسطین بداند و این موضوع را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات