۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۷۲۵۲۹۳

اسرائیل در محاصره خاخام‌ها

اسرائیل در محاصره خاخام‌ها
بسیاری معتقدند با روی کار آمدن کابینه افراطی رژیم صهیونیستی موجی از شکاف‌ها و اختلافات بی‌سابقه میان جامعه داخلی این رژیم و مقامات به وجود خواهد آمد که اسرائیل را به‌سمت سناریوهای نامعلوم سوق می‌دهد

در آستانه تکمیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» که به تعبیر بسیاری، یک کابینه فاشیستی است، برخی بندهای مرتبط با مسائل ایدئولوژیکی و حزبی این کابینه فاش شده است. بر همین اساس بسیاری از محافل و کارشناسان صهیونیست نگرانند که «حکومت» جدید اسرائیل تبدیل به کابینه‌ای تحت حاکمیت قوانین و آداب و رسوم افراطی یهودی و تلمودی شده و در نهایت منجر به انزوای بین‌المللی اسرائیل گردد.

«ران هولدائی» شهردار تل‌آویو در گفتگو با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی با هجمه تند علیه کابینه نتانیاهو گفت، این کابینه در تلاش برای تبدیل اسرائیل به یک حکومت تلمودی بوده و این روند خطرناک باید متوقف شود و من همه تلاشم را می‌کنم تا تل‌آویو را آزاد و از احکام «مذهبی» دور نگه دارم.

«دنی کوشمارو» خبرنگار شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی که با شهردار تل‌آویو مصاحبه کرده اظهار داشت، خاخام «آوی مائوز» رئیس حزب «نائوم» که مسئولیت واحد برنامه‌ریزی‌های خارجی در وزارت آموزش و پرورش را در کابینه جدید بر عهده دارد، خشم بسیاری از اسرائیلی‌ها را برانگیخته؛ زیرا طبق نگرش افراطی خود قصد وارد کردن انجمن‌های مذهبی افراطی را به داخل مدارس دارد.

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه در گفتگو با شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، کابینه جدید، فرزندان ما را رها کرده و آنها را به تندروترین و نژادپرست‌ترین و تیره‌فکرترین عناصر سپرده است. من از اسرائیلی‌ها می‌خوهم تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش تحت کنترل خاخام آوی مائوز است، با این وزارتخانه همکاری نکنند.

از طرف دیگر بسیاری از روسای موسسات موسوم به شهرداری‌ها و شوراهای محلی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی اعلام کردند که تسلیم مواضع کابینه جدید نخواهند شد و به همان رویکرد قبلی خود ادامه می‌دهند.

«مائیر کوهن» وزیر رفاه و امور اجتماعی کابینه موقت رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه 13 تلویزیون این رژیم اعلام کرد که نباید رفتار و قصد اعضای کابینه جدید را دست کم گرفت، آنها درباره تغییر محتوای آموزشی صحبت می‌کنند و ما وظیفه داریم با این رویکرد مباره و به آن اعتراض کنیم و حتی اگر لازم شد برای برگزاری اعتراضات به خیابان‌ها بیاییم.

در سایه این شرایط هشدارهای زیادی از جانب محافل و کارشناسان صهیونیستی درباره تسلط خاخام‌های افراطی بر این رژیم مطرح شده است. آنها ابراز نگرانی کرده و می‌گویند نمی‌دانیم که چرا نتایناهو کلید هسته سیستم آموزشی اسرائیل را به دست یک خاخام افراطی مانند آوی مائوز داده است. آنها می‌خواهند که روش زندگی خودشان را به همه اسرائیلی‌ها تحمیل کنند.

«داونا لئیل» خبرنگار امور حزبی رژیم صهیونیستی در شبکه 12 تلویزیون این رژیم در گزارشی به نقل از برخی محافل وابسته به حزب لیکود اعلام کرد که توافق با آوی مائوز یک فاجعه است؛ زیرا حزب لیکود خودش را یک حزب راست لیبرال معرفی می‌کند.

«میخائیل کوهن» مدیر عامل سابق وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی نیز در مقاله‌ای که شبکه 12 تلویزیون این رژیم منتشر کرده گفت، سیطره عناصر تندرو و افراطی بر وزارت آموزش و پرورش باید از سوی افکار عمومی اسرائیل به عنوان یک خط قرمز تلقی شود؛ زیرا سیستم آموزشی حرف اول را می‌زند و نباید آن را تسلیم کابینه و موضع‌گیری مقامات آن کرد.

بر این اساس کارشناسان و محافل صهیونیستی با ابراز نگرانی درباره جهت‌گیری‌های کابینه جدید این رژیم معتقدند که کابینه نتانیاهو قصد دارد سیستم آموزشی اسرائیل را به سمت افکار مذهبی افراطی بکشاند؛ به طوری که این سیستم تحت نظارت و تسلط گروهی از خاخام‌های افراطی قرار بگیرد که کل جامعه اسرائیل را با ایجاد درگیری‌های فکری و مذهبی غرق خواهند کرد.

ناظران امور معتقدند اتفاقاتی که اخیرا در سایه رویکرد افراطی احزاب راست اسرائیل در مناطق مختلف اراضی اشغالی رخ داده و درگیری‌هایی که میان آنها با احزاب چپ به وجود آمده و همچنین حمله دو نظامی به یک فعال چپ اسرائیلی، خبر از تغییری همه‌جانبه در پایه‌هایی می‌دهد که رژیم جعلی اسرائیل با تقلید از فرهنگ غربی بر روی آن بنا شده بود و سعی در حفظ این ساختار داشت.

درست است که به گفته بسیاری، ممکن است فلسطینی‌ها اولین قربانی رویکرد افراطی کابینه فاشیستی نتانیاهو در مرحله جدید باشند و آنگونه که شواهد نشان می‌دهد این مرحله با آغاز موج تازه‌ای از خشونت‌ها و جنایات علیه فلسطینیان در مناطق مختلف همراه خواهد بود، اما پیامدهای منفی سیاست‌های افراطی کابینه مذکور بر خود صهیونیست‌ها نیز کم نیست و آینده آنها را در برابر ابهامات زیادی قرار می‌دهد.

حتی برخی کارشناسان  بر این باورند که عواقب این سیاست‌ها برای اسرائیلی‌ها بسیار بیشتر از فلسطینیان است. محافل صهیونیستی معتقدند که کابینه نتانیاهو اسرائیل را به عقب می‌برد و همه ارکان اصلی آن از اداره پلیس و ارتش گرفته تا سیستم آموزشی دچار یک عقب‌افتادگی چشمگیر خواهند شد؛ همانطور که افرادی چون «ایتمار بن جفیر» که قرار است پست‌های مهمی در کابینه نتانیاهو در اختیار بگیرد و نیز «یائیر» پسر بنیامین نتانیاهو قبل از تشکیل کابینه هجمه‌های خود را علیه ارتش و فرماندهان آن آغاز کرده‌اند.

اعضای کابینه نتانیاهو که بارزترین آنها ایتمار بن جفیر و «بزالل اسموتریج» رهبر افراطی حزب «صهیونیسم مذهبی» هستند در همین ابتدای کار دچار اختلافات شدید با «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی شده‌اند. کارشناسان اسرائیلی معتقدند این اختلافات ناشی از تفاوت رویکرد فرهنگی احزاب راست‌افراطی اسرائیل با بخش بزرگی از جامعه این رژیم بوده و نه تنها در ارتش بلکه در سایر نهادهای مهم نیز شاهد تشدید این نوع اختلافات خواهیم بود که به معنای شکاف میان جامعه و کابینه اسرائیل است.

تشدید اختلافات اسرائیل با یهودیان آمریکا

البته این اختلافات و تنش‌ها تنها محدود به جامعه داخلی رژیم صهیونیستی نخواهد بود و آنگونه که خود اسرائیلی‌ها هشدار می‌دهند، موجی از اختلافات تازه میان اسرائیل و یهودیان سراسر جهان به ویژه آمریکا نیز در راه است.  بنیامین نتانیاهو در یک مصاحبه تلویزیونی سعی کرد یهودیان ایالات متحده را آرام کرده و به آنها اطمینان بدهد این حزب لیکود است که سیاست‌ها را تعیین می‌کند. اما با این وجود نفوذ عناصر افراطی در کابینه او به اندازه‌ای است که سرنوشت اسرائیل را در سراشیبی رویکردهای افراطی قرار می‌دهد.

راز اختلاف فزاینده میان یهودیان آمریکا با رژیم صهیونیستی آن است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده این یهودیان را متهم به بیزاری از اسرائیل کرد؛ زیرا آنها معتقدند که اسرائیل به یهودیت ارتدوکس تعلق دارد درحالی که یهودیان آمریکا متعلق به یهودیت محافظه کار هستند. بنابراین یک اختلاف ریشه‌ای میان آنها با اسرائیل وجود دارد که این اختلافات در دوره کابینه‌های قبلی قابل مهار بود اما با روی کار آمدن این حجم از راست‌افراطی‌ها در کابینه جدید مشخص نیست که آینده این تنش‌ها به کدام سمت برود.

به اعتقاد محافل صهیونیستی بزرگترین بحرانی که در مرحله فعلی می‌تواند موجب ایجاد شکاف بین اسرائیل با یهودیان جهان شود، تشدید اختلاقات بر سر قانونی است که طبق آن فردی که پدرش یهودی نباشد نیز می‌تواند به اراضی اشغالی مهاجرت کند. اما بزالل اسموتریچ خواستار لغو این قانون شده و خشم یهودیان را برانگیخته است.

به طور کلی تحولات بزرگی در عرصه داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی درحال وقوع است که برای نخستین بار نمایان می‌شود. بسیاری معتقدند که نمی‌توان کابینه فعلی نتانیاهو را با کابینه‌های قبلی وی که عملا تحت سیطره حزب لیکود بود مقایسه کرد. بنابراین اسرائیلی‌ها در مرحله جدید شاهد یک کودتای واقعی در ارکان داخلی این رژیم خواهند بود که روابط داخلی و خارجی اسرائیل را کاملا تحت تاثیر قرار داده و سناریوهای نامعلومی برای آینده آن ترسیم می‌کند.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات