۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۷۲۵۳۱۷
آیت الله کریمی جهرمی مطرح کرد؛

پرهیز از شهرت و استقبال از انتقاد؛ ویژگی های مرحوم آیت الله گلپایگانی

پرهیز از شهرت و استقبال از انتقاد؛ ویژگی های مرحوم آیت الله گلپایگانی
آیت الله کریمی جهرمی گفت: پرهیز از شهرت، استقبال از انتقاد و سعه صدر و مهربانی نسبت به دیگران، از جمله ویژگی های مهم مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کریمی جهرمی در دیدار جمعی از فضلای حوزه با اشاره به اندیشه تاسیس حوزه های علمیه از ابتدا گفت: حوزه از ابتدای تاسیس قائم به دو عنصر بود: طلاب و محصلین و کسانی که شهر و دیار و آسایش خود را کنار گذاشته‌ و با جدّیت و تلاش و شوق فراوان به اندوختن کمالات و تحصیلات دینی مشغول شده‌اند و دیگری که اهم از اول و مولّد عنصر اول است، عنصر زعامت حوزه است. 

آیت الله کریمی جهرمی ابراز کرد: این یعنی یک انسان برجسته بین همه علما و بزرگان و رجال علمی شاخص و مورد اعتماد در میان حوزویان، که امتیازات خاص به خودش را داشته باشد و بتواند به احسن وجه، حوزه را اداره کند و اسباب دلگرمی و طلاب و محصلین باشد و حوزه به برکت آن شخصیت والا و آن عنصر گرانمایه، قیام و قوام یابد.

وی با گرامی‌داشت یاد و خاطره زعیم عالیقدر شیعه حضرت آیت الله گلپایگانی قدس سره و لزوم تجلیل از چنین شخصیت ارزشمندی، افزود: از جمله رجال بزرگی که مقام زعامت شیعه را داشتند و خداوند متعال، مقام مرجعیت تشیّع را به ایشان عطا کرده بود و زعامت حوزه قم بلکه سایر حوزات علمیه را بر عهده داشتند، شخصیت والای سید مشایخ ما حضرت آیت الله گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیة است که تجلیل از ایشان و معرفی فضایل علمی و معنوی آن عالم ربّانی به حوزه ها و مردم، بسیار ضروری و لازم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخشی از این دیدار، با اشاره به مقام والای فقهی آن مرجع فقید، به بیان برخی حکایات از ابعاد فضایل و ملکات اخلاقی ایشان پرداخت و افزود: پرهیز از شهرت، استقبال از انتقاد و سعه صدر و مهربانی نسبت به دیگران، از جمله ویژگی های مهم مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی بود که توانسته بود ایشان را به آن مقامات عالی معنوی برساند.

وی افزود: این اخلاقیات مرحوم آقا از مثل روایت ذیل الهام گرفته است که امام صادق علیه السلام فرمود: «أحبّ إخوانی الیّ من أهدی إلیّ عیوبی» حقیقتاً چقدر شرف است برای یک مرجع و برای روحانیون به طور عام که این طور آماده باشند تا اگر نقطه ضعفی دارند و انتقادی به ایشان وارد است، را برایشان بگویند تا در رفع آن بکوشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه، با اشاره به حکایاتی از دلدادگی آن مرجع فقید نسبت به اهل بیت علیهم السلام مخصوصاً امام زمان ارواحنا فداه، بیان کرد: ایشان فانی در ولایت اهل بیت علیهم السلام بودند و همین مطلب، سر رسیدن ایشان به آن مقامات بالای معنوی است. و تا آخر حیات مبارکشان با آن سن و سال و ضعفی که داشتند خودشان مقیّد به روضه‌خوانی بودند. همچنین توسّلات آن مرحوم به محضر مقدّس حضرت ولی عصر(عج) بسیار بود که نمونه های زیادی از ایشان شنیده شد که در مشکلاتی که برای حوزه ها و شیعیان پیش می آمد با توسّل به آن وجود شریف، مشکل مرتفع می‌شد.

آیت الله کرمی جهرمی در پایان این دیدار، اظهار کرد: علمیت و فقاهت و تقوای ایشان، برای همه ما و علمای بزرگوار و حوزه‌های علمیه درس است که بدانیم اگر این فضایل اخلاقی را کسب کنیم و حضرت بقیة الله ارواحنا لتراب مقدمه الفداء را ناظر خود بدانیم، کارها برکت پیدا می‌کند و هدایت اثرگذاری ما در جامعه بیشتر خواهد شد.

ارسال نظرات