۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۷۲۵۳۴۷
یادداشت؛

۱۶ آذر ۱۳۳۲ نماد بازتولید ادبیات مقاومت در برابر استعمار

۱۶ آذر ۱۳۳۲ نماد بازتولید ادبیات مقاومت در برابر استعمار
جنبش دانشجویی 16 آذر 1332 در مواجهه با آمریکا ناشی از تشخیص، تحلیل و عمل صحیح دانشجویان بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همواره در تاریخ، هوشمندی جامعه در مواجهه با رخدادها مهم جلوه می‌کند. شانزدهم آذرماه واقعه‌ای منبعث از آگاهی صحیح و تحلیل شرایط توسط دانشجویان است. به لحاظ زمانی خیزش دانشجویان در 16 آذر 1332 به‌شدت حائز اهمیت است. در برهه‌ای که سرکوب و اختناق گسترده در کشور رقم خورده بود و جامعه در فضای پس از کودتای 28 مرداد قرار داشت و عملاً استبداد رضاشاهی در حال انتظام یافتن بود و سلطه کشورهای بیگانه در کشور نمود یافته بود دانشجویان ادبیات مقاومت را پیش بردند.

باوجود آنکه افسران گارد دانشگاه دستور شقه نمودن دانشجو و آویزان نمودن آن بر سر در دانشگاه جهت عبرت‌آموزی را داشتند اما همواره دانشجو تشجیع به ایستادگی می‌کرد. در واقع جنبش دانشجویی 16 آذر 1332 در مواجهه با امریکا ناشی از تشخیص، تحلیل و عمل صحیح بود. دانشجویان آن دوران با فهم مناسبات جامعه ایران با دولت امریکا توانستند در راستای منافع ملی ایفای نقش کنند.

بدین خاطر این روز تجلی‌گاه استقلال‌طلبی دانشجویان محسوب می‌گردد. از این رهیافت باید اذعان داشت استکبارستیزی و مبارزه با امپریالیسم از خصایصی است که با جنبش دانشجویی عجین گشته است.

امروزه با توجه به مسائلی که در جامعه رخ داده است کشور نیازمند نقش‌آفرینی دانشجو در عرصه جامعه و برجستگی ویژگی‌هایی است. جریان دانشجویی حلقه واسط میان مردم و دولت به شمار میرود یعنی دانشجو در تبیین خواسته‌های مردم برای دولت و همچنین کالبدشکافی دستاوردهای دولت برای مردم نقش مهمی می‌تواند ایفا نماید. همان‌گونه که در 16 آذر زمانی که دانشجویان به نقش‌آفرینی روی آوردند حکومت پهلوی تاب تحمل نداشت و به سرکوب آنان روی آورد. البته رسالت دانشجو حساس، پیچیده و به شدت بزرگ است. کوچک‌ترین توقف، انحراف و غفلت سبب ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیر در جامعه می‌شود.

شکل‌گیری توطئه‌های پیچیده و تشنج‌آفرین به دنبال فلج نمودن نسل دانشجوی جوان در جامعه است. سرگرم نمودن به شهوات، ابتلای به فعالیت‌های بیهوده و گذران عمر همچون بازی‌های رایانه‌ای، مبتلا کردن به انواع مواد مخدر و سرگرم نمودن به کارهای گوناگون دیگر تماماً بری خنثی نمودن جوانان جامعه و ایجاد فضایی یاس آلود و نا امیدانه در کشور می‌باشد. تحولات کنونی انتظاراتی را از دانشجو می‌طلبد که پیش از این وجود نداشتند.

۱۶ آذر ۱۳۳۲ نماد بازتولید ادبیات مقاومت در برابر استعمار

وظیفه دانشجو در مقابله با این هجمه دشمن چیست؟ در نگاه تاریخی مشاهده می‌شود نظام استکبار از ابتدای انقلاب اسلامی مبارزه‌ای را آغاز نمود. این مبارزه فرایندی داشت ابتدا مبارزه سخت بود سپس نیمه سخت و امروزه مبارزه نرم را پیش گرفته است آن هم با ابعاد گسترده‌ای که بیشتر در قالب جنگ ترکیبی نموده دارد. از جمله میدان هایی که این مبارزه در آن رقم می‌خورد دانشگاه است.

دانشگاه در این مبارزه آماج حمله‌ها است و دانشجو به دلایل خصلت‌هایی همچون جوان بودن، عالم بودن، آینده دار بودن و در واقع عصاره یک ملت محسوب شدن نمی‌تواند از این مبارزه فاصله بگیرد. بدین خاطر در سالهای اخیر برای انکه بتوانند دانشگاه را از صحنه مبارزه خارج سازند تلاش های بسیاری صورت گرفت. امروزه ملت ایران گرفتار یک مبارزه سرنوشت‌ساز گشته است. در چنین فضایی مسئله اصلی این است که وظیفه دانشجو چیست.

پیش‌گام هر اقدامی یک بایستگی‌هایی نیاز است؛ ایجاد احساس مسئولیت ملی، دینی و اجتماعی در عرصه داخلی و بین‌المللی، مسائلی هستند که دانشجو باید به آن‌ها التزام داشته باشد. البته برخی نمی‌خواهند درگیری را احساس کنند اساسا مبارزه را نمی‌بینند و نمی‌فهمند جوان اسلامی در وسط میدان جنگ قرار دارد.

ضرورت دارد دانشجویان آگاهی سیاسی خود را بیفزایند تا در کوران حوادث مرعوب تبلیغات دشمن نشوند. نگرش کامل به محیط پیرامونی برای دانشجو نیاز است. لازم است دانشجو هم محیط دانشگاه، هم کشور، منطقه و جهان را با چشم باز بنگرد و مسائل را شناسایی نماید و حضور فکری به عمل رساند.

در عرصه جنگ نرم، دانشجو به مثابه افسر این جنگ شناخته می‌شود و اظهار نظر او در عرصه‌های مختلف روحیه دشمن را متلاشی می‌کند. تردیدی نیست که تلاش مداوم و عزم راسخ دانشجو تنها راه عقیم‌سازی انواع توطئه‌های دشمنان است از این‌رو دانشجو می‌بایست آرمان های انقلاب را با ایجاد بستر گفتمان در سطح دانشگاه  جامعه بسط دهد.

انعکاس عقلانیت و نشان دادن اقتدار روحی و معنوی ازجمله مسائلی است که برای دانشجو به‌شدت حائز اهمیت است. تحلیل موشکافانه مسائل و رخدادهای منطقه، نشان دهنده حیات عقلانی دانشجو و به‌تبع آن یک جامعه به شمار می‌رود. همچنانکه پابندی به مسائل اخلاقی و هوشمندی در مواجهه با دسیسه های دشمن نمایشگر وجدان بیدار و اعتلای روحی محسوب می‌شود. بنابراین در مواجهه با هجمه‌هایی که به کشور وارد شده، دانشجو می‌بایست با هوشمندی سیاسی توام با عقلانیت و اقتدار روحی حماسه‌ای دیگر همچون 16 مرداد خلق نماید و بساط تزویر و دسائس دشمنان علیه انقلاب اسلامی را برچیند.

عیسی مولوی وردنجانی 

ارسال نظرات