۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۷۲۵۴۰۲
معاون پژوهش حوزه های علمیه مطرح کرد؛

برنامه های هفته پژوهش/سهم بزرگ پژوهشگران حوزوی در تولید علم کشور

برنامه های هفته پژوهش/سهم بزرگ پژوهشگران حوزوی در تولید علم کشور
معاون پژوهش با بیان تعداد فارغ التحصیلان حوزوی رشته های علوم انسانی اظهار داشت: تعداد بالای نشریات و مقالات نشان می دهد حوزویان سهم زیادی در تولید علم کشور دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در نشست خبری هفته پژوهش در مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: در طول 13 سال برگزاری جشنواره علامه حلی میانگین آثار ارسالی بیش از 15هزار اثر بوده است که نشان می دهد پژوهش در میان طلاب جوان نهادینه شده و به حداقل خروجی ثابت رسیده است.

وی در ادامه افزود: نهادها و مراکزی نیز به تشویق طلاب و ارائه پژوهش می پردازند و نشریه های خوبی نیز شکل گرفته اند؛ روند نشریات رو به رشد است و امیدوارم از 100 مجله بگذرد؛ برای احیای امر پژوهش، کانون های علمی طلاب راه‌اندازی شد و بیش از هزار کانون علمی در 15 رشته در حال فعالیت هستند؛ این کانون ها با نظارت شورای علمی آموزشی مشغول فعالیت هستند که به دنبال افزایش روند کیفی این فعالیت ها هستیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار داشت: غنی سازی و حمایت از کتابخانه های واحدهای آموزشی از برنامه های ما است زیرا ابزار پژوهش طلاب کتب و مقالات هستند که توسعه دسترسی نرم افزاری را نیز در برنامه داشتیم؛ 300 کتابخانه حوزوی با نرم افزار فراکاوش ثبت شده اند که می توان از موجودی کتب آن ها مطلع شد.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت های موجود در کشور جهت استفاده حوزه علمیه در پژوهش، بیان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران در معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد که حوزه های علمیه کمتر با آن آشنا بودند و با گروه معارف این صندوق صحبت هایی صورت گرفت و از این پس محققان علمی حوزه می توانند پایان نامه ها و پژوهش های خود را جهت حمایت از آثار پژوهشی ارائه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اظهار داشت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc) شیوه نامه ای به خصوص داشت که با اصطلاحات حوزوی تطبیق نمی کرد و برای بهره مندی مجلات و همایش های علمی از خدمات isc در شورای اعطای حوزه های علمیه شیوه نامه بررسی شد و با رعایت اصطلاحات و بوم حوزه ها ابلاغ شد که تمامی مراکز پژوهشی حوزوی می توانند از ثبت همایش خود در این پایگاه استنادی استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: در حوزه دین نشریات متعددی از سوی مراکز مختلف دانشگاهی و حوزوی تولید می شود که پراکنده هستند و یک نمایه به صورت مجازی از شماره های این نشریات وجود دارد برنامه داریم در سال جاری نمایه ها را به دیگر زبان ها نیز ارائه کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برنامه های دیدار با اعضای شورای عالی و فرهیختگان پژوهشی در هفته پژوهش، تصریح کرد: برای اولین بار مجموعه پایان نامه های چند دهه گذشته حوزه مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی که از نظر علمی مورد تأیید بوده، با اولویت موضوعات کاربردی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به جشنواره ایده پردازی در ارتقا انگیزه های پژوهشی گفت: در برنامه ای سعی داریم از همکاران حوزوی که مشغول پژوهش نیز بودند تجلیل به عمل آوریم؛ اجلاسیه معاونان پژوهشی استان های کشور دو روز به صورت کارگاهی برگزار شد و طی آن به بررسی برنامه ها پرداختند و آیت الله اعرافی نیز حضور داشت؛ اجلاسیه ای برای معاونان پژوهش مدارس 8 استان کشور با حضور 150 نفر برگزار شد که آن ها نیز برنامه پژوهشی را به نقد و بررسی گذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در پاسخ به نقش حوزه در رتبه تولید علم کشور اظهار داشت: تولید علم به انتشار مقالات ربط دارد. سابقه آموزشی در حوزه های علوم انسانی اسلامی در حوزه های علمیه طولانی نیست و به دو دهه گذشته بر می گردد که درختواره حوزه و در حال حاضر در 70 رشته در حال اجرا است؛ فارغ التحصیلان رشته های انسانی و اسلامی به چندهزار نفر نرسیده اند اما فارغ التحصیلان دانشگاهی علوم انسانی میلیونی هستند و با در نظر گرفتن این دو گزاره باید گفت در میان 800 نشریه علوم انسانی 260 عدد آن ها مرتبط با علوم انسانی اسلامی است و همه مرتبط با فعالیت های حوزوی هستند.

وی ادامه داد: این مقالات نشانگر تولید علم در این عرصه هستند و طبق آن نزدیک 40درصد علوم انسانی اسلامی را شخصیت های حوزوی منتشر می کنند و افزون بر آن بسیاری از حوزویان اعضا هیأت علمی دانشگاهی هستند و این نشان می دهد حوزه های علمیه با امکانات و تعداد کم بار بزرگی را بر دوش می کشد. مجلات ترویجی حوزوی به دو دسته تقسیم می شوند که 40 مجله از وزارت علوم و 80 مجله نیز از شورای اعطا حوزه مجوز گرفتند و این نشان از تولید مقالات بالا است؛ بالغ بر 80 نشریه تخصصی در حوزه های علمیه داریم که نتوانستند وارد رده ترویجی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در پایان در پاسخ به چگونگی بکارگیری پژوهش ها و اجرایی شدن آن ها، خاطرنشان کرد: پژوهشگران حوزوی ارتباط وثیقی با دستگاه های تقنینی داشته و همکاری می کنند که همه این ها ثبت و اطلاع رسانی نمی شود و این طور نیست که همه پژوهش ها در سیاستگذاری ها و تقنین ها نقش نداشته باشند بلکه بسیاری از نتایج پژوهشی تغییراتی را ایجاد می کنند.

ارسال نظرات