۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۷۲۵۴۲۷
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

وضع مصرف حامل های انرژی در کشور نگران کننده است

وضع مصرف حامل های انرژی در کشور نگران کننده است
امام جمعه موقت تهران با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اصلاح الگوی مصرف در سال ۸۹ گفت: باید میزان مصرف حامل‌های انرژی به نصف کاهش پیدا می کرد اما الان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگ اسراف خصوصا زیاده روی در مصرف حامل های انرژی در کشور ما نهادینه شده است و مهم ترین چالش فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور همین مسأله اسراف است.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه در زمستان قرار داریم و طبق آمار اعلامی مصرف گاز در بخش خانگی به عدد 603میلیون متر مکعب در روز رسیده است و این در حالی است که اواخر دی ماه سال 1400 میزان مصرف تجاری و خانگی معادل 600 میلیون متر مکعب بوده که این امر یک رشد معنادار را نشان می دهد؛ این نوع مصرف تهدیدات جدی دارد زیرا کشور ما که دومین دارنده ذخیره گاز دنیا است، آنچه تولید و استخراج می کند را خود مصرف می کند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تولید روزانه گاز کشور 640 میلیون متر مکعب در روز بوده که مصرف آن در زمستان گذشته 550 میلیون متر مکعب در مصارف خانگی و تجاری بوده است که متأسفانه مقدار بسیار زیادی است؛ ما روزانه 90 میلیون متر مکعب ناترازی گاز داریم و این چه وضع مصرف در کشور ما است.

وی در ادامه اظهار داشت: تیرماه 89 سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری تدوین و ابلاغ شده است تا قوای سه گانه اجرا کنند نه اینکه فقط چاپ و توزیع کنند؛ در یکی از بندهای آن آمده است که مصرف انرژی کشور به یک دوم مصرف فعلی تا پایان برنامه ششم برسد اما برنامه ششم تمام شده است و مصرف افزایش قابل توجهی داشته است.

نائب رئیس دوره هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف در راستای هدایت منابع به حوزه خلق ثروت باید توسط قوای سه گانه اجرا می شد؛ مصرف حامل های انرژی در کشور معادل 3میلیون 348 هزار بشکه در سال 89 بوده است که امروز به حدود 6 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است و این در حالی است که بخش قابل توجهی از آن به خارج کشور قاچاق می شود.

وی با خطاب قرار دادن مسؤولین گفت: اگر واقعیت ها را به مردم بگوییم و تصمیمات درست بگیریم و دنیای مردم را آباد کنیم مردم نیز استقبال می کنند؛ مهم ترین رکن توسعه و پیشرفت سرمایه اجتماعی است که مفهومی نو در ادبیات سیاسی امروز جهان است و سه عنصر را در بر دارد: سطح آگاهی، سطح اعتماد و سطح مشارکت. هر گروه که سطح بالاتری از دانش، اعتماد و سرمایه اجتماعی را داشته باشد در سطح بالاتری از سرمایه اجتماعی قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ابراز داشت: به هر میزان که توانایی مدیریتی ارتقا پیدا کند سرمایه اجتماعی نیز افزایش پیدا خواهد کرد زیرا سبب افزایش سطح مشارکت و سطح اعتماد عمومی می شود؛ اعتماد نهادی ناظر به سطح اعتماد افراد جامعه به نهادهای تخصصی و بخش های گوناگون اداری و حکومتی است که سطح اعتماد حکایت از سطح مشارکت دارد.

وی تصریح کرد: اعتماد قدرت عمل کردن را ارتقا می بخشد و هزینه های اقدام را به صورت ملموسی کاهش می دهد؛ نخستین حوزه ای که باید ساماندهی شود و نقش تعیین کننده در سطح افزایش سرمایه اجتماعی دارد نهاد خانواده است که باید سطح اعتماد را در خانواده ارتقا ببخشیم؛ 1400 سال قبل که هیچ نام و نشانی از سرمایه اجتماعی نبود اسلام بر صله رحم توصیه های بزرگی می کند.

تولیت حوزه علمیه امام حسین تهران با اشاره به مشارکت اعضای خانواده در تصمیم سازی و افزایش اعتماد در خانواده، تأکید کرد: خانواده باید با گفتگو تصمیم سازی کند که موجب ارتقا اعتماد در خانواده می شود؛ دنیا از دهکده هم کوچک تر شده است اما پاکدامنی و عفت بانوان ما نقش مهمی را در حفظ نهاد خانواده داشته است؛ ارتقا سطح اعتماد در بین افراد جامعه مسأله مهمی است که باید به تعهدات خود وفادار باشیم.

وی با اشاره به نقش وفای به عهد در ارتقای سطح اعتماد جامعه اظهار داشت: ما در این حوزه ها آسیب دیدیم و گروه های جامعه نسبت به هم بی اعتماد شده اند و باید با اصلاح خویش و تقوا این آسیب ها را درمان کنیم.

امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه اول از حضور اعتمادآفرین رئیس جمهور در میان مردم به خصوص در میان مردم کردستان و رباط کریم تشکر کرد.

ارسال نظرات