۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۷۲۷۵۵۲

فصل بودجه و موسم حمله رسانه ای به حوزه

فصل بودجه و موسم حمله رسانه ای به حوزه
هر ساله همزمان با تقدیم لایحه بودجه، حملات رسانه ای علیه حوزه و روحانیت فزونی پیدا می کند، این در حالی است که بدانید سهم حوزه از بودجه فرهنگی کشور تنها "نیم درصد" است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، فرهنگ به عنوان مهم‌ترین اصل و زیربنای اسلام و نظام اسلامی از دغدغه های اساسی انقلاب محسوب می شود و توجه به این مقوله می تواند در پیشبرد اهداف و صدور انقلاب نقش اساسی ایفا کند.

به همین منظور تخصیص بودجه متناسب با نیازهای فرهنگی اسلام و انقلاب به نهادها و مؤسسات فرهنگی که وظیفه تبلیغ و ترویج فرهنگ ناب انقلاب و همچنین تربیت کادر فکری و فرهنگی انقلاب را برعهده دارند، از بدیهی ترین وظایف دولت، مجلس و دیگر ارکان تصمیم ساز کشور است.

متأسفانه در سالهای اخیر شاهد شکل گیری جریانی هستیم که «عقده گشایی سیاسی از نهادهای دینی و فرهنگی» را در دستور کار خود قرار داده اند و نهاد«حوزه و روحانیت» به عنوان پشتوانه فکری و فرهنگی انقلاب در نوک پیکان این تهاجمات و عقده گشایی ها قرار دارد.

هر ساله هنگام تدوین و تحویل لایحه بودجه، اخباری از جزئیات بودجه منتشر می شود و طی آن جنجال های خبری علیه نهادهای دینی، تبلیغی و حوزوی شکل می گیرد. مظلومیت روحانیت و حوزویان در ماجرای بودجه وقتی بیشتر رخ می نماید که بدانید تنها نیم درصد از بودجه یک و نیم درصدی عرصه فرهنگ به حوزه تعلق دارد.

فصل بودجه و موسم حمله رسانه ای به حوزه

سهم اندک حوزه از بودجه و هجمه های فراوان!

حجت الاسلام حسن شجاعی نماینده مجلش شورای اسلامی در این خصوص با بیان اینکه حوزه های علمیه هم نهاد آموزشی و فرهنگی هستند، بیان کرد: باید بودجه کل مجموعه نهادهای فرهنگی و آموزشی با بودجه حوزه های علمیه مقایسه شود؛ در حالی که درصد بودجه اختصاص یافته برای کل حوزه های علمیه سراسر کشور، در حد و اندازه یکی از دانشگاه‌های متوسط کشور است.

وی بیان کرد: هجمه دیگر دشمنان این است که بودجه های اختصاص داده شده به نهادهای دینی و حوزوی، چه تأثیری در ارتقای فرهنگ جامعه داشته است.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه خواستار شفاف سازی مسؤولان و مدیران حوزه علمیه درباره کارکرد نهادهای حوزوی برای مردم شد و گفت: سران و مدیران حوزوی، نقش حوزه های علمیه در پیشرفت علمی و علوم انسانی و همچنین نقش حوزه های علمیه در افزایش معنویت و اخلاق در جامعه و فعالیت های جهادی طلاب در شیوع ویروس کرونا و یاری رساندن به سیل زدگان و زلزله زدگان را به طور شفاف و واضح برای مردم بیان کنند.

بودجه؛ بهانه ای برای ضربه به حوزه

در گفتگوی دیگری که خبرگزاری رسا با مطلعین داشت، حجت الاسلام والمسلمین علی محبی اشنی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این باره اظهار داشت: هدف از بزرگ نمایی بودجه حوزه این است که به حوزه ضربه بزنند و این در حالی است که از گذشته تاکنون طلاب و علمای دین در پایین ترین سطح معیشتی قرار دارند مگر افراد انگشت شمار که شاید در وضعیت مطلوب رفاهی هستند اما در عرصه واقعی اکثریت چنین شرایطی را ندارند.

 

فصل بودجه و موسم حمله رسانه ای به حوزه

وی گفت: نقش فرهنگ و کار فرهنگی در اوایل پیروزی انقلاب و 8 سال دفاع مقدس و حتی در مقابله با داعش به طور کامل مشهود است و این بعد معنوی و روحانی بود که آن پیروزی ها را رقم زد و این نکته را باید پذیرفت که کار فرهنگی مستلزم هزینه است؛ بنابراین بی توجهی به فرهنگ و عدم تخصیص بودجه نتایج مخربی را به همراه خواهد داشت.

حوزه به صورت فنی پاسخ دهد؛ بودجه به طور واقعی تخصیص داده نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری شاهرودی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و از اقتصاد دانان حوزوی با اشاره به هجمه هرساله به بودجه حوزه های علمیه، گفت: این هجمه نتیجه برخورد سیاسی با اقتصاد است.

وی ادامه داد: حوزه باید در برابر این هجمه ها به صورت فنی وارد عمل شود و با مقایسه بودجه نهادهای حوزوی با سایر نهادها می تواند به صورت مستدل به این هجمه ها پاسخ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی افزود: علاوه بر این، بودجه ای هم که به برخی نهادهای حوزوی تعلق می گیرد صرف امور اداری می شود و اینجا هم طلاب از این بودجه طرفی نمی بندند و شاید تنها نصیب طلاب از بودجه دولت، بودجه ای است که به مرکز خدمات تخصیص داده می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: مشکل دیگری که در بحث بودجه وجود دارد عدم تخصیص واقعی بودجه است و هیچگاه مبالغ بودجه در عمل محقق نمی شود و همیشه شاهد کسری بودجه هستیم.

سالیانی است که برخی ها از منافذ بودجه بدون خروجی هزینه های رانتی دارند

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم شهرستان خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی برای اینکه مردم از ارقام بودجه اختصاص یافته به نهادهای مربوط به آنها اطلاع و آگاهی پیدا نکنند، تا مورد مطالبه گری و پرسش قرار نگیرند؛ هجمه‌ و تخریب‌های رسانه‌ای به بودجه بخش فرهنگ و نهادهای دینی و حوزوی وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه کشور، بخش فرهنگ مظلوم واقع شده است، گفت: همان‌­گونه که باید مسؤولان به نیازهای مادی و اقتصادی مردم توجه داشته باشند، باید به نیازهای روحی و معنوی جامعه هم توجه کنند؛ زیرا نقصان در بخش فرهنگ در بلندمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در تربیت اخلاقی نسل جوان و هویت اجتماعی کشور وارد خواهد کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سالیان طولانی است که برخی از منافذ مختلف بودجه بهره‌های رانتی می برند و بیشتر بودجه کشور به بخش ها و نهادهایی اختصاص می یابد که هیچ ثمره‌ای برای کشور ندارد و اختصاص بودجه برای این نهادها تنها اسراف بیت‌المال است.

ارسال نظرات