۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۷۲۷۸۵۲
حجت‌الاسلام ملک زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

دومینوی بحران‌های دولت روحانی به گاز رسید؛ چرا دستگاه قضا برخورد نمی‌کند؟

دومینوی بحران‌های دولت روحانی به گاز رسید؛ چرا دستگاه قضا برخورد نمی‌کند؟
استاد حوزه گفت: دولت سیزدهم مجدانه برای حل مشکل گاز کوشید؛ اما مقصر اصلی این ماجرا دولت روحانی بود که با انحلال شرکت‌های ذخیره گاز این بحران را آفرید.

اشاره: وقتی دولت تغییر می‌کرد، همه می‌دانستیم که زمینی مین گذاری شده تحویل آیت الله رئیسی شده است. مین‌های متعددی از زمان تحویل دولت آیت الله رئیسی تا کنون خنثی شده‌اند که یکی از آن‌ها مین کمبود گاز در کشور بود. وقتی همزمانی برخی اتفاقات از سال 1397 را مشاهده کنیم، تنها کلمه‌ای که می‌توان در وصف آن نوشت، کودتای دشمنان نظام در درون نظام و برای براندازی نظام است. آشوب‌های خیابانی، فتنه بنزینی، نابودی اقتصاد و ارزش پول ملی، خالی کردن خزانه و ... که حتی دولت روحانی در این میان به صندوق ذخیره ارزی کشور نیز هجوم می‌برد. سؤال اینجاست که با این میزان از ترک فعل‌ها که بیشتر به یک جنایت و خیانت شباهت دارد، چرا دستگاه قضایی وارد عمل نمی‌شود و دامنه فعالیت‌های حسن روحانی ادامه دارد؟

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رفت تا با وی پیرامون ابعاد مختلف کم‌کاری‌ها و ترک فعل دولت حسن روحانی در تأمین گاز کشور، گفت‌وگو کند.

رسا ـ منحل شدن شرکت ذخیره سازی گاز توسط دولت روحانی چه تاثیراتی در کمبود گاز کشور در این ایام سخت زمستان گذاشته است؟

ما در قضایایی که اتفاق افتاد به ویژه در قطع و یا کاهش فشار گاز که تنها برخی از شهرها در کشور دچار شدند، شاهد هستیم ترک فعل‌های دولت قبل در این مسأله بی تأثیر نبود. این مورد که اشاره کردید در بحث ذخیره سازی گاز که از موارد مهمی است که قطعاً دلیل اصلی را در این قضیه ایفا می‌کند. ما شاهد بودیم که اختلالی در سیستم و شبکه گاز رسانی کشور به دنبال انحلال این شرکت‌ها توسط حسن روحانی شکل گرفت. البته ما شاهد ترک فعل‌های زیاد دیگری از سوی دولت گذشته بودیم. همین ترک فعل‌ها موجب به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای شده است. الآن نیز ما شاهد آن مشکلات هستیم.

مشکلات در بحث گاز رسانی یکی از آن مشکلاتی است که توسط دولت قبلی به وقوع پیوست. دولت قبل در بحث انحلال شرکت ذخیره سازی گاز که به عنوان مهم‌ترین شرکت فعال در شبکه گاز رسانی کشور به حساب می‌آید، مهم‌ترین آسیب‌ها در زمینه گاز رسانی را وارد ساخت. اهمیت شرکت ذخیره سازی گاز برای کشورهای مختلف دنیا بسیار فراوان است. یکی از راه‌های استفاده بهینه از گاز در همه کشورها استفاده از ذخیره سازی گاز به شمار می‌رود.

مسأله ذخیره سازی گاز به قدری دارای اهمیت می‌باشد که حتی کشورهای دارنده گاز مانند قطر و چه کشورهای دیگر در غرب و اروپا شاهد هستیم که از این امکان استفاده می‌کنند. حتی برخی کشورهای غربی تا 20 درصد یا 25 درصد از گاز ذخیره استفاده می‌کنند؛ اما در دولت گذشته آن‌ها بدون هیچ دلیل منطقی شرکت‌های ذخیره سازی گاز را منحل کردند. قطعاً اگر این اتفاق رقم نمی‌خورد، امروز نه‌تنها شاهد کمبود گاز در برخی شهرها نبودیم؛ بلکه حتی به تعطیلی و یا کاهش ساعت کاری بسیاری از واحدهای صنعتی در کشور نیز دست نمی‌زدیم.

حتی می‌توانستیم در این برهه با صادرات گاز و مازوت، میلیاردها ارز نصیب کشور کنیم. مسأله دیگر در ترک فعل دولت قبل که می‌توانیم اشاره کنیم بحث کنار گذاشتن آن خط لوله مستقیمی است که قرار بود به سمت مشهد کشیده شود. اگر امروز دچار کمبود گاز در خراسان رضوی و شمالی هستیم به دلیل همین مسأله است.

قرار بود در دولت قبل این خط لوله مستقیم به سمت مشهد کشیده شود؛ ولی وزیر نفت دولت سابق چون اعتقادی به این کار نداشت و ادعا می‌کرد که اقتصادی نیست و بدان نیازی نداریم این کار را کنار گذاشت. وقتی که امروز شاهد قطع گاز در خراسان شمالی هستیم و یکی از اتفاقاتی که باعث پدید آمدن چنین مشکلاتی برای کشور شد، ترک فعل توسط مسؤولان دولت قبل است.

رسا ـ چرا حسن روحانی با این وجود که در یک دوره مسؤولیتی نسبت به اقدامات زنگنه در ماجرای کرسنت اعتراض کرده بود، چنین شخصیتی را در حساس‌ترین وزارتخانه یعنی وزارت نفت جای می‌دهد؟

ما متأسفانه در دولت‌هایی که مدعی اصلاحات هستند این طور موارد را زیاد سراغ داریم. همیشه آن‌ها از افرادی استفاده می‌کردند که گاهی آزمون خود را پس داده بودند و نشان داده بودند که توانمندی و کارآیی لازم را به هیچ عنوان ندارند. ما با این وجود شاهد هستیم که از آن افراد در پست‌های کلیدی استفاده می‌شد. استفاده از این افراد برای کشور مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

نمونه اخیر آن نیز در ماجرای اعدام آقای اکبری بود. او در دستگاه‌های امنیتی و نظامی پست مهمی داشت. افرادی که در دولت‌های اصلاحات به کار گماشته شدند از این جنس بودند؛ چه در دوران آقای خاتمی، چه در دوران دولت آقای روحانی. مجدد در دوران دولت آقای روحانی از آقای علیرضا اکبری دعوت به کار شد. علی رغم اینکه قضیه جاسوس بودن او در دوران آقای خاتمی لو رفته و مشخص بود؛ اما توسط دولت آقای روحانی دعوت به کار شد.

یکی از مشکلاتی که شاهد هستیم، کم کاری‌ها و ترک فعل‌هایی است که آقای زنگنه به خصوص در وزارت نفت انجام داد. ما شاهد این اتفاقات هستیم. این می‌تواند نوعی درس عبرت برای مسؤولان باشد. آن‌ها باید متوجه باشند کسانی را به کار بگیرند که واقعاً دغدغه آن‌ها دغدغه مردم باشد. اگر کسانی که آن‌ها به کار می‌گیرند در غیر از این مورد دغدغه‌ای داشته باشند، قطعاً آن‌ها توانایی و کارآیی لازم را برای تصدی مسؤولیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران ندارند.

رسا ـ دقیقاً انحلال شرکت‌های ذخیره سازی گاز در سال 97 به همراه بحران‌های متعدد دیگر از جمله آشوب‌های سال 97، فتنه بنزینی سال 98، کاهش شدید ارزش پول ملی، ورشکستگی اقتصادی، افزایش تورم و ... در این دوران شکل گرفت، این میزان از ترک فعل‌ها توسط دولت که بیشتر به یک جنایت و خیانت شباهت دارد، چرا با پیگیری قاطع همراه نمی‌شود؟

قطعا رسیدگی به مسائلی مانند ترک فعل جزو وظایف قوه قضاییه است. البته بدون شک در مواردی که باعث ایجاد مشکل برای مردم و کشور شده است و جزو مصادیق مجرمانه به حساب می‌آید نیز بایستی توسط دستگاه قضایی رسیدگی شود. انجام فعل نادرست یا ترک فعلی که باید انجام می‌شد؛ اما بنا به هر دلیل و بهانه‌ای از انجام آن صرف نظر کرده‌اند که به مردم یا کشور آسیب رسیده است، جزو مصادیق مجرمانه به شمار می‌رود و بایستی توسط مقامات مسؤول قاطعانه بررسی شود.

به طور قطع، باید این ترک فعل‌ها رسیدگی شود. دولت آیت الله رئیسی ضمن اینکه تلاش مجدانه‌ای‌ می‌کند تا این مشکلات را حل کند؛ اما در کنار دولت، قوه قضاییه باید به موارد تخلفات دولت‌های قبلی نیز رسیدگی کند. بحث دیگر بحث قطع برق در تابستان است. علاوه بر مواردی که در سؤال مطرح کردید، به دلیل عدم کارآیی درست دولت قبل، ما هر ساله شاهد قطع برق بودیم؛ اما امسال با تلاش و کوشش دولت جلوی این فاجعه گرفته شد. دولت سیزدهم به خوبی توانایی و کارآیی خود را در این زمینه نشان داد.

البته رفع مشکلاتی که از سوی دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفت، دلیل نمی‌شود که کم کاری‌های آن دولت‌ها را نادیده بگیریم و از آن‌ها به راحتی عبور کنیم. قطعاً رسیدگی به این عوامل و مسببان همه این ماجراهایی که در کشور باعث آسیب زدن به مردم، کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است، جزو وظایف قاطع قوه قضاییه به حساب می‌آید.

رسا ـ برخی رسانه‌ها که در کاریکاتورسازی و تخریب امیدهای مردم، یدطولایی دارند، به این شکل عملکرد دولت سیزدهم را تخریب کردند تا خرابکاری دولت قبلی در این زمینه پوشیده بماند، نظر شما درباره این دوگانگی و تشویش اذهان عمومی توسط این رسانه‌ها که اتفاقاً با همین شیوه، نقش فعالی را در اغتشاشات اخیر ایفا کردند، نسبت به عملکرد کشور چیست؟

ما دولتی بر سر کار داریم که با تمام توان کار می‌کند. دولتی که در راه خدمت رسانی به مردم شب و روز ندارند. نکته این است که این برخوردی که مدعیان اصلاح طلبی با این وضعیت دارند، خودشان مسببان اصلی و حقیقی بسیاری از  مشکلات امروز هم هستند. آن‌ها در دوران دولت‌های سابق از دولتی حمایت می‌کردند که ثابت شد ناتوانی‌های بسیاری دارد و مشکلات بسیار زیادی را برای کشور درست کرد.

همان رسانه‌ها امروز مدعی شدند و با بزرگنمایی برخی ضعف‌ها و مشکلات ادعا می‌کنند که مشکل از دولت فعلی است که توانایی برای رسیدگی به مشکلات مردم را ندارد. وزیر نفت می‌گوید 23 میلیون مشترک گاز داریم؛ اما در روزهای اخیر تنها 17 هزار مشترک بودند که گازشان قطع شد. 17 هزار مشترک تعداد بسیار محدودی نسبت به 23 میلیون مشترک گازی است که در سراسر کشور هستند. از 17 هزار مشترک تنها 12 هزار نفر مربوط به خراسان رضوی و خراسان شمالی و شهرستان تربت جام بود.

دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبلی با وجود اینکه در این ماجرا مقصر نبود؛ اما کوشید تا مشکل مردم را حل کند. ما شاهد بودیم استاندار شخصاً به درب خانه‌های افرادی که گازشان قطع شده بود می‌رفت و با دادن هدایایی، از آن‌ها درباره قطعی گاز عذرخواهی می‌کرد. این عذرخواهی و صداقت چیزی است که اصلاً در دولت قبل وجود نداشت.

مسؤولان دولت قبل از اشتباهاتی که مرتکب می‌شدند عذرخواهی نمی‌کردند و بلکه حتی مدعی بودند. مسؤولان در این دولت دارند تمام تلاش خود را انجام می‌دهند. اگر ضعف و کمبودی است صادقانه با مردم در میان می‌گذارند. منتهی این مسأله بزرگنمایی یکی از مسائلی است که روزنامه‌های زنجیره ای و زرد اصلاح طلب بدان دامن می‌زنند که در حقیقت همان ضعف‌ها و مشکلاتی است که توسط دولت مورد تایید آن‌ها در کشور ایجاد شده است. این رسانه‌ها به دروغ مشکلات ناشی از عملکرد دولت تدبیر و امید را به گردن دولت فعلی می‌اندازند، در حالی که مردم آگاه هستند که این مشکلات به خاطر ترک فعل‌های دولت گذشته صورت پذیرفت.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
کیی بود کیی بود من نبودم
2
0