۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۷۲۷۹۷۹
مشاور فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

ائمه جمعه مصلحان اجتماعی هستند

ائمه جمعه مصلحان اجتماعی هستند
حجت‌الاسلام یزدانی گفت: ائمه جمعه، مصلحان اجتماعی‌اند و این هویت مبارک، نتیجه این منطق است که شبکه ائمه جمعه امتداد و استمرار رهبران و برگزیدگان الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسن یزدانی، مشاور فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی، امروز در نشست مسئولان فرهنگی استان، اظهار داشت: در بین طبقه عالمان دین، امامان جمعه به‌عنوان «مسئولان انقلاب»، «پدران جامعه» و «سخنگویان انقلاب» نقش‌آفرین‌ترین افراد برای رسالت هدایت و اصلاح جامعه‌اند.

وی افزود: هرچند در فرهنگ متعالی اسلام، همه افراد جامعه علاوه بر تکالیف فردی، دارای مسئولیت‌هایی اجتماعی نیز هستند، اما سنگینی مسئولیت سترگ اصلاح جامعه، عمدتاً بر دوش خواص جامعه یعنی «علماء» است.

حجت‌الاسلام یزدانی اضافه کرد: در طول تاریخ، فقیه و دانشمند و عالم و فیلسوف بسیار بوده‌اند؛ اما مُصلحان اجتماعی بسیار معدود هستند.

وی ادامه داد: برای یک دانشمند شاید چندان مهم نباشد که علم او به اصلاح جامعه بینجامد؛ اما علم یک مصلح، در راستای اصلاح جامعه است و دانسته‌های او اندیشه‌هایی خنثی، بی‌طرف و بی‌اثر نیست.

حجت‌الاسلام یزدانی تصریح کرد: مصلحان اجتماعی عمدتاً دارای نوعی بینش و جهان‌بینی معطوف به دین، عقلانیت، اجتماع و سیاست هستند و اندیشه‌ای متضلّع و دامن‌گستر دارند.

وی خاطرنشان کرد: مصلحان اجتماعی با تأکید بر ابعاد اجتماعی دین؛ کنشگران فعال میدان جامعه‌اند و سعی دارند تا اسلام ناب را همان‌گونه که هست -یعنی به‌عنوان یک برنامه و سبک زندگی الهی و جامع در ساحت‌های دنیوی، اخروی، فردی و اجتماعی- به جامعه معرفی کنند.

حجت‌الاسلام یزدانی افزود: ائمه جمعه به‌عنوان مصلحان اجتماعی تلاش می‌کنند از طریق نوشته‌ها، سخنرانی‌ها، مناسبات اجتماعی و تعاملات حداکثری خود، در مسیر تحقق و عینیت معارف و احکام دین مجاهدت نمایند.

مشاور فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: یک امام‌جمعه با هویت مصلح اجتماعی، به‌مثابه پزشک جامعه است و همان‌طور که پزشک برای مداوای بیماری‌ها نسخه می‌نویسد مصلح اجتماعی نیز برای اصلاح قلم‌به‌دست می‌گیرد و از این ظرفیت پُرقدرت و اثرگذار استفاده می‌نماید؛ چراکه نوشتن بخشی از ساختن جامعه است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات