۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۷۲۸۲۵۹
حجت الاسلام اسکندری تشریح کرد؛

گزارشی از روند فعالیت های چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم

گزارشی از روند فعالیت های چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم از برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با حضور حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد.

این نشست با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز و در ادامه حجت الاسلام عباس اسکندری ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت حضرت علی (ع)، از برگزاری چهل و پنجمین مسابقات اوقاف و امور خیریه خبر داد و گفت: الحمد لله امسال بخش معارفی مسابقات به شهر مقدس قم واگذار شده و این نکته حائز اهمیت است که تا کنون مسابقات قرآن در رشته های صوت و لحن و... برگزار شده، اما امسال اولین دوره ای است که رشته های محتوایی به صورت جدی وارد عرصه مسابقات شده و این نویدبخش پیشرفت و دقت نظر مسئولان قرآنی کشور می باشد.

وی افزود: بخش معارفی امسال، شامل رشته قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه می باشد که این امر، مسبوق به سابقه خاصی نیست و امسال توجه ویژه به این مسئله شده است.

حجت الاسلام اسکندری با اشاره به اینکه بخش های معارفی در سطح تخصصی برگزار می شود، اظهار کرد: این دوره از مسابقات ۴ مرحله داشته است که بیش از 30 هزار نفر شرکت کرده اند و الان در مرحله نهایی به تعداد ۷۴ شرکت کننده رسیده ایم.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که اصل کار قرآنی، کار معارفی و شناساندن معارف قرآنی به مردم است، گفت: مقام معظم رهبری تا به حال دو پیام خطاب به جوانان اروپایی فرستادند و در هر دو پیامشان بر این مسئله تاکید داشتند که بیایید اسلام و قرآن را از سرچشمه واقعی آن ها بگیرید نه از منابعی که آلوده هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در عرصه کار بین المللی از رشته های معارفی غفلت شده است، گفت: قطعاً نمیتوان اروپا را منحصر در دستگاه های حکومتی و سیاسی دانست زیرا در آنجا هم افراد و جوانان علاقه مند به اسلام و معارف دینی هستند و یکی از راه های شناساندن معارف واقعی اسلام، برگزاری مسابقات قرآنی در رشته های معارفی در سطح بین الملل است.

حجت الاسلام اسکندری با تقدیر از فعالیت رسانه های خبری در زمینه های قرآنی افزود: برای تبلیغ معارف قرآنی، دو گروه باید کمک کنند، یکی محققین که الحمدلله کار های خوبی صورت گرفته و در حال پیشرفت هستیم و دیگر اینکه رسانه ها باید به کمک بیایند زیرا تنها با کمک ابزار رسانه می توان سرعت انتقال این مفاهیم را چند برابر کرد.

مدیر کل اوقاف استان قم با انتقاد از اهانت به ساحت قرآن در برخی کشور ها تصریح کرد: از این قبیل کار ها حتی در زمان حضرت رسول(ص) هم بوده است، اما نباید تسلیم بشویم و خیال کنیم فعالیت های ما تاثیری ندارد.

وی با اشاره به نزدیک بودن زمان شروع مسابقات گفت: افتتاحیه مسابقات، ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ با قرائت پیام آیت الله جوادی آملی و سخنرانی آیت الله اعرافی و مراسم اختتامیه با سخنرانی دکتر نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، همراه با حضور چهره های برجسته کشوری و اهدای جوایز نفیس، انجام خواهد شد.

حجت الاسلام اسکندری افزود: در این مرحله از مسابقات جمعا ۷۴ نفر از برادران و خواهران به مرحله نهایی راه یافته اند که تعداد ۵ نفر از شهر قم هستند‌.

وی در ادامه با تشکر از دست اندر کاران برگزاری این مسابقه مطرح کرد: در گذشته ما آمار دقیقی از ظرفیت های معارفی قرآن در کشور نداشتیم اما این مسابقات توانست کمک زیادی به تحقق این امر کند که در مراحل بعدی باید برای پیشرفت و ترقی این ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم.

ارسال نظرات