۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۷۲۸۲۷۲

پای درس امام هادی علیه السلام

پای درس امام هادی علیه السلام
استفاده از کلام معصومین در زندگی به ما کمک می‌کند تا ارتباطی بهتر با خانواده و دیگران داشته باشیم.

به‌ گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امام هادی (علیه‌السّلام) (۲۱۲-۲۵۴ق)، فرزند امام جواد (علیه‌السّلام) ملقب به «نقی»، «هادی» و ابوالحسن الثالث، پیشوای دهم شیعیان است که در سوم ماه رجب سال ۲۵۴ق به شهادت رسید. به همین مناسبت پای درس امام هادی علیه السلام می نشینیم و سه حدیث از ایشان نقل می کنیم.

امام هادی علیه تاسلام می فرمایند: لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى و مکدر و آزرده خاطرش ساخته‏‌اى یا بر او خشم گرفته‌اى، صفا، یک رنگی، صمیمیت و محبت مجوى. خانواده ای سالم، خانواده ای است که بین اعضای آن محبت، یک رنگی، صفا و صمیمیت حکم فرما باشد .خشم بی جا و قلب‌های مملو از کدورت‌های حاصل از اختلاف‌ها، آرامش روحی و روانی را مورد تهدید قرار خواهند داد. کسی که در رفتار خود با دیگران این اصل را رعایت نکرده است، طبیعتاً نباید انتظار صفا و صمیمیت از طرف دیگران داشته باشد.

در ادامه می فرمایند: ولاَ الوَفاءَ مِمَّنْ غَدَرْتَ بهِ و از کسی که به او وفا نکرده‌ای، خیانت کرده‌ای و نیرنگ زده‏اى، وفاداری طلب مکن.با این وصف، وفاداری نیز یکی از لوازم خانواده سالم است و در مقابل، نیرنگ و خیانت از عوامل تهدید کننده‌ی بشمار می آید.

در ادامه حدیث می خوانیم: فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ.قلب دیگران برای تو همچون قلب تو برای آنهاست.قلب‌ها با هم مرتبطند و رفتار انسان با دیگران در رفتار آن‌ها با انسان اثر مستقیم دارد و آنچه که هر کسی در دل نسبت به دیگران دارد، دیگران نیز همان را در دل نسبت به او خواهند داشت.

پای درس امام هادی علیه السلام

ارسال نظرات