۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۷۲۸۴۰۷

وقتی شاه پهلوی درباره زنان، کاملاً عریان نظر می‌دهد

وقتی شاه پهلوی درباره زنان، کاملاً عریان نظر می‌دهد
پهلوی دوم جلوی دوربین‌ها درباره حقوق و جایگاه زن در جامعه ایران و البته پیشرفت‌های زنان ایرانی سخنان قشنگ و همه‌پسند می‌گفت. اما در خلوت، ماجرا جور دیگری بود و یک‌بار هم بی‌پرده نظرش را گفت درباره زنان و حتی آشپزی زنان!

نظر واقعی شاه پهلوی درباره زنان را بی هیچ توضیح و تفسیری می‌توان در یکی از مصاحبه‌هایش به صراحت دریافت. «اوریانا فالاچی» خبرنگار مشهور ایتالیایی در سال ۱۳۵۲ با پهلوی دوم مصاحبه‌ای طولانی انجام داد که بعدها شرح آن در کتاب «مصاحبه با تاریخ» (کتابی که به گفت‌وگو با مقامات سیاسی و شخصیت‌های مشهور جهان اختصاص دارد) منتشر شد. بخشی از این مصاحبه که به قابلیت‌های زنان اختصاص دارد و نشان می‌دهد پهلوی دوم حتی برای زنان قابلیت آشپزی هم قائل نبود در ادامه بخوانید:

پهلوی: ...آیا به نظر شما درست می‌آید که یک شاه، امپراتور ایران، وقت خودش را با صحبت‌کردن درباره این مسایل به هدر دهد؟ صحبت‌کردن راجع به همسرها، راجع به زنان؟

فالاچی: خیلی عجیب است، اعلیحضرتا! اگر تا به حال شاهی بوده که صحبت‌هایش راجع به زنان بوده، شما بوده‌اید. و هم اکنون من در این تردید می‌‌کنم که حتی زن در زندگی شما به حساب آمده باشد!

پهلوی: این‌جا من متأسفانه باید عرض کنم که شما یک برداشت کاملا صحیح داشته‌اید. زیرا چیزهایی که در زندگی من به حساب می‌آیند، چیزهایی که در زندگی من نقش داشته‌اند چیزهایی کاملا متفاوت بوده‌اند. مطمئنا این‌ها ازدواج‌های من نبوده‌اند. زن‌ها، می‌دانید …

ببینید! اجازه دهید آن را به این‌ گونه بیان کنیم. من آنها را ناچیز نمی‌شمارم. آنها بیش از هر کسی از انقلاب من بهره برده‌اند. من مصرانه جنگیده‌ام تا آنها حقوق و مسئولیت‌های مساوی داشته باشند. من حتی آنها را در ارتش هم گذاشته‌ام. جایی که آنها برای ۶ ماه آموزش نظامی می‌بینند و سپس برای مبارزه با بی‌سوادی به روستاها فرستاده می‌شوند و در ضمن فراموش نکنیم که من پسر پدری هستم که کشف حجاب کرد، اما اگر بگویم به وسیله یکی از آنها تحت تأثیر واقع شده باشم، صادق نبوده‌ام. هیچ‌کسی نمی‌تواند در من اثر کند، هیچ‌کسی، زنان فقط زیبایی‌شان و جذابیتشان و نگاه داشتن زنانگی‌شان در زندگی مرد مهم هستند… این موضوع «فمینیسم» برای مثال، این فمینیست‌ها چه می‌خواهند؟ شماها چه می‌خواهید؟ شماها می‌گویید برابری؟ آه البته من نمی‌خواهم گستاخ به نظر بیایم، اما ببخشید از اینکه این حرف را می‌زنم، زنان قانونا و صورا با مردان مساوی هستند، اما نه از لحاظ لیاقت و توانایی.

فالاچی: این طور نیست اعلیحضرتا؟

پهلوی: نه، شما هرگز یک میکل‌آنژ یا یک باخ نداشته‌اید. شما حتی یک سرآشپز معروف هم نداشته‌اید و اما اگر شما در مورد فرصت با من صحبت کنید تمام چیزی که من می‌توانم بگویم این‌ است که آیا شما شوخی‌تان گرفته؟ آیا شما تا به حال کمبود فرصت داشته‌اید که به تاریخ یک آشپز ماهر و مشهور تحویل دهید؟ شما تا به حال هیچ چیز بزرگ و جالب نیافریده‌اید، هیچ‌چیز! به من بگویید شما در حین مصاحبه‌تان به چند زن که قادر به حکومت باشند، برخورده‌اید؟

فالاچی: حداقل دو تا اعلیحضرتا...

پهلوی: چه کسی می‌داند؟ تمام چیزی که من می‌توانم بگویم این است که زنان وقتی حکومت می‌کنند، از مردان بسیار خشن‌تر و سختگیرترند و بسیار بی‌رحم‌تر. بسیاری از مردان تشنه خون هستند. من حقیقت‌ها را ذکر می‌کنم، نه عقاید را. شماها وقتی که قدرت دارید بدون وجدان هستید. کاترین دومدیسی را به خاطر بیاورید، کاترین روسیه، الیزابت اول انگلستان را، لازم به یادآوری لوکرس بورژیای شما نیست. با آن زندان‌ها و عشق‌های پنهانی‌اش، شماها دسیسه‌کارید، شماها شرورید، همه شما.

فالاچی: من متعجب شدم، اعلیحضرتا! برای این که شمایید که می‌گویید قبل از اینکه ولیعهد به سن قانونی برسد ملکه فرح دیبا باید نیابت سلطنت را قبول کند.

پهلوی: اووم… خوب… بله، اگر پسر من قبل از رسیدن به سن قانونی شاه شود ملکه فرح دیبا نایب‌السلطنه می‌شود. اما در ضمن در یک چنین موقعیتی هیأت مشاورانی خواهد بود که ملکه باید با آنان مشورت کند. در حالی که من الزامی ندارم که با کسی مشورت کنم و با کسی هم مشورت نمی‌کنم. تفاوت را حس می‌کنید؟

فالاچی: آن را حس می‌کنم، اما در حقیقت به این صورت خواهد بود که همسر شما نایب‌السلطنه است و اگر شما این تصمیم را بگیرید این بدان معنی است که شما قدرت حکومت را در وی می‌بینید.

پهلوی: اووم… در هر حال، این چیزی است که من در موقع تصمیم‌گیری فکر می‌کردم… ما در این جا برای صحبت‌کردن راجع به این موضوع ننشسته‌ایم، این طور نیست؟

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات