۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۷۲۸۴۶۱
آیت الله خاتمی:

نخبگان سرمایه همه نهادها هستند

نخبگان سرمایه همه نهادها هستند
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آسیب هایی برای نخبگان وجود دارد که باید مراقب باشند، گفت: نخبگان سرمایه های ارزشمند حوزه هستند و آینده حوزه قطعا در دستان آنهاست.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی در همایش استعداد های برتر که توسط دفتر امور نخبگان و در سالن همایش بعثه حج و زیارت برگزار شد، در سخنانی بیان داشت: شما نخبگان و استعدادهای برتر مفاخر بالفعل حوزه های علمیه ما هستید. بنده هم نخبگان را سرمایه برای هر نهادی از جمله حوزه و دانشگاه و... می دانم. و دعا گوی عزیزانی هستیم که در این عرصه تلاش می کنند. و ان شاء الله کل حوزه خدماتش برای کشف و رشد استعدادها باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: واژه ای که برای نخبگان اما نه فقط منحصر به نخبگان در قرآن پیدا کردم واژه «اولوا الالباب» است، لب به معنای مغز و خالص شئ است و اگر بخواهیم در مراکز علمی لب حوزه ها را پیدا کنیم عصاره فضائل حوزه ها نخبگان هستند. و الوا الالباب را فقط به نخبگان نمی گوییم چون شاید کسانی باشند که یک سطر در حوزه و دانشگاه درس نخوانده باشند ولی الوا الالباب باشند.

وی در رابطه با تقوا بیان داشت: بیشترین تاکید قرآن در عرصه اولوا الالباب تقوا است. از نگاه قرآن مسئله تقوا برای حریم نگهداری و برای ذات اقدس ربوبی مهم است. تقوا جامع ترین مفهوم اخلاقی دین است و هیچ واژه ای بین واژه های اخلاقی مثل تقوا نیست و مثل خونی است که در رگ سیستم اخلاقی اسلام است و این نخبگی و استعداد برتر بودن حبه خداوند است و قدر این هدیه الهی را با تقوا می شود دانست. و اگر تمام امکانات و تدارکات برای شناسایی نخبه گرفته شود اما نخبه به دلیل مراقبت نکردن گرفتار شود این امکانات هیچ تاثیری ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد لغزش ها و آسیب هایی که نخبگان باید مراقب باشند ابراز داشت: آسیب هایی برای نخبگان وجود دارد که باید مراقب باشند اول اتکا به استعداد است، اگر نخبه بگوید وقتی به کلاس می روم و همه چیز را می فهمم این کار اگر باعث شود مطالعه نکند باعث آسیب می شود. نباید فقط به استعداد اتکا کرد بلکه باید تلاش و فکر کرد.

آیت الله خاتمی ابراز داشت: آسیب دوم، ربودن فکر نخبگان است، نخبه باید تحلیل و رشد صحیح سیاسی داشته باشد. آسیب سوم، پراکنده کاری است. تا یک نخبه می خواهد بدرخشد جاهای مختلف او را به کار می گیرند و دیگر فرصت اندیشیدن برای او باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: آسیب چهارم، استعداد خود را شناسایی و همت خود را در آن به کار گیرد و اگر استعداد خود را کشف نکند آسیب می بیند.

نماینده مجلس خبرگان اظهار کرد: آسیب پنجم، بی طرف بودن با نظام اسلامی است این بستر را نظام اسلامی در کشور ایجاد کرده و شکر این نعمت تقویت اصل نظام است و به سمت بی تفاوتی و بی طرفی رفتن ناشکری می باشد.

وی در پایان بیان داشت: نخبگان سرمایه های ارزشمند حوزه هستند و آینده حوزه قطعا در دستان شماست.

ارسال نظرات