۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۷۲۸۹۰۲
موسی نجفی با اشاره به درگیری جناح چپ با آیت الله صافی:

اگر تلاش های آیت الله صافی نبود انقلاب همچنان دست مارکسیست زده ها می ماند

اگر تلاش های آیت الله صافی نبود انقلاب همچنان دست مارکسیست زده ها می ماند
استاد دانشگاه گفت: جناح چپ افرادی مثل آیات بروجردی، حائری و صافی را انقلابی نمی دانستند که با تلاش های امثال آیت الله صافی انقلاب از دست مارکسیست زده ها خارج شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دکتر موسی نجفی در همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» که به مناسبت بزرگداشت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: شخصیت هایی مهم هستند که بتوانند فرازمانی باشند و این بزرگداشت ها نباید فقط در تجلیل از یک فرد معمر حوزوی باشد بلکه باید به شخصیت ها نیز پرداخته شود.

وی با بیان سؤالی ادامه داد: سؤال می کنند که آیا حضرت آیت الله صافی از مراجع انقلابی بود یا خیر؟ باید برای پاسخ، بررسی صورت بگیرد؛ در زمانی که حضرت آیت الله صافی دبیر شورای نگهبان بود جناح چپ آن روز و اصلاح طلبان امروز فعالیت ویژه ای داشتند؛ به مواضع الآن آن ها و حمایت های سوگیرانه از مراجع نکنید زیرا در آن برهه بر هویت انقلابی تأکید داشتند و انسان هایی مثل مرحوم آیت الله بروجردی و آیت الله حائری را انقلابی نمی دانستند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به جناح چپ و تعداد زیاد آن ها در سیاست گذاری کشور، اظهار داشت: امروزه که گروه اصلاح طلب طرفدار مراجع شده اند در آن موقع شدیدا اجازه نمی دادند کوچک ترین نقدی به مواضع انقلاب بشود و حتی علیه حضرت آیت الله صافی خیلی فضاسازی می کردند؛ این مرجع فقید در همان زمان نقد می کرد که چرا برخی علما را از دایره انقلابیون خارج کردند و حتی گله این امر را به امام رسانده بود.

وی تصریح کرد: همه هویت این کشور «انقلاب» شده بود و تأکید داشتند همه مراجع باید انقلابی باشند و مفهوم انقلابی را نیز جناح چپ تعیین می کرد؛ در چنین فضایی شاهد قضیه ای هستیم که به مرور «انقلاب» هویتی شد نه این که هویت انقلابی باشد؛ سیر از هویت انقلابی به انقلاب هویتی در حال حاضر در حال رخ دادن است و این امر ساده نیست و باید توجه کرد اگر تلاش های حضرت آیت الله صافی و دیگر علما نبود انقلاب همچنان دست مارکسیست زده ها و لیبرال زده ها می ماند.

نجفی با بیان اینکه وقتی می توانیم تحلیل تاریخی داشته باشیم که به جزئیات تاریخ اشراف داشته باشیم، عنوان کرد: در موقع مطالعات تاریخی روزنامه ها و کتب را مطالعه می کردم و به این نتیجه رسیدم که روزنامه از کتاب معتبرتر است زیرا کتاب به میزان زیادی گزینش کرده است و وقتی با حضرت آیت الله صافی ملاقات کردم متوجه شدم که اشخاص شاهد از روزنامه ها نیز معتبرتر هستند.

وی تصریح کرد: مرحوم حضرت آیت الله صافی به من نقل کرد یکی از رجال مشروطه که امروز به نام شهید شناخته می شود سر میز قمار کشته شد و از دنیا رفت و این حرف در هیچ سند تاریخی نیست؛ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اصرار داشت که به حضرت آیت الله خمینی امام بگوید و ارادت ویژه ای به مرحوم امام داشت و این مهم در کنار ارادت وی به اهل بیت و حریم امامت و تشیع اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران ابراز داشت: افکار عمومی در کشور ما سه گروه متدینین، روشنفکران و افکار ملی هم داریم که دسته سوم می تواند مستقل باشد و یا حاصل جمع دو گروه باشد؛ برای مطالعه اغتشاشات اخیر بسیار مهم است که عامه مردم از افکار متدینین متأثر شدند یا از افکار روشنفکران؛ پاسخ این سؤال در تحلیل های بسیار مهم است.

وی ادامه داد: علت اینکه امام خمینی در سال 42 شکست خورد همین بود که نتوانست تمام افکار عمومی متدینین را با خود یکی کند و 15 سال این فرایند طول کشید و سال 57 توانست اثبات کند که شاه یزید است؛ حضرت آیت الله صافی در همراه کردن افکار عمومی متدینین با امام خمینی بسیار نقش داشت و این ویژگی یک فرد انقلابی است؛ پدر حضرت آیت الله صافی در مشروطه و بیداری اسلامی اصفهان نقش داشته است و به همین وسیله سنخیتی با انقلاب اسلامی داشت و از همانجا تا آخر پای امام خمینی و انقلاب اسلامی ایستاد.

نجفی با اشاره به مبارزه حضرت آیت الله صافی با بهائیت، گفت: اغتشاشات اخیر بسیار به جریان بهائیت نزدیک است و در بسیاری از شعار و حرکت ها نمود دارد؛ حضرت آیت الله صافی می فهمید که وقتی بهائیت از انقلاب ضربه بزرگی خورده است به دنبال ضربه به انقلاب است و به تداوم علیه این ها مبارزه می کرد.

وی افزود: در زمانی که فقط شخصیت های مبارز مسلح انقلابی دانسته می شدند نه اشخاص، حضرت آیت الله صافی تلاش های بزرگی برای پیشبرد اهداف انقلاب صورت داد؛ غیرت دینی عجیبی در وجود حضرت آیت الله صافی نهفته بود؛ روزی پس از مرخص شدن از بیمارستان با من تماس گرفت و اشاره ای به مقاله ای از اکبر ثبوتی داشت که در آن مقاله به آخوند خراسانی پرداخته شده بود و مرحوم آخوند را موافق برخی اندیشه های روشن فکرانه معرفی کرده بود از همین رو از من خواست مقاله ای بنویسم و پاسخ بدهم.

مدیر گروه اندیشه سیاسی ‏دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خانه مشروطه شناسی اصفهان را راه انداختیم که حضرت آیت الله صافی نسبت به واژه «مشروطه» و ترویج آن نقد داشت که در پاسخ گفتم در این خانه موزه آثار مشروعه خواهی تبلور یافته است و وی از این حرکت خوشحال شد؛ مرحوم حضرت آیت الله صافی قدر مشترک های زیادی با انقلاب داشته و تاریخ، به خصوص تاریخ سیاسی را می شناخت و متوجه بود ذات وقایع تاریخی را از اعراض جدا کند.

ارسال نظرات