۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۷۲۹۰۹۲

تفرقه در وکالت به ربع پهلوی!

تفرقه در وکالت به ربع پهلوی!
برقراری آرامش در کشور از روزهای پایانی آذر، رسانه‌های خارجی فارسی‌زبانی را که حدود سه ماه می‌شد بیشترین محتوای تولیدی خود را روی پوشش و تحریک ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف کشور متمرکز کرده بودند، با چالش مواجه کرد.

انتشار پرشمار ویدئو‌های به اصطلاح مخاطبان از حرکت‌های اعتراضی در مخالفت با نظام چنان پوشش و تعمیم داده می‌شد که گویی همه ایران در خیابان‌ها و در حال ستیز با نظام هستند. برخی از این رسانه‌ها چنان به روایت‌های خود از سازش‌ناپذیری منافع مردم و حکومت باور داشتند که پایانی قریب‌الوقوع و حتمی را برای نظام پیش‌بینی می‌کردند. همه این سرمایه‌گذاری‌ها، اما با فروکش‌کردن زبانه ناآرامی‌ها به یاس تبدیل شد. نتیجه ابتکارعمل شبکه «من و تو» در راستای ایجاد پیشرانی جدید برای تداوم اعتراضات، مصاحبه‌ای با بازمانده سلطنت در ۲۶ دی ماه شد که در آن رضا پهلوی مدعی شده بود برای «دیدار و مذاکره احتمالی با شخصیت‌های سیاسی برای ارائه برنامه یا پروژه» بایستی «یک مبنای مقبولیت و مشروعیت از داخل داشته باشد.»

رسانه‌هایی که تا چندی پیش در پوشش اخبار مرتبط با ناآرامی‌های ایران از هم سبقت می‌گرفتند و همسو با یکدیگر مردم را به اعتراض و اغتشاش تحریک می‌کردند، با مطرح‌شدن مساله «وکالت» رفتار‌هایی متفاوت از خود بروز دادند؛ مانند کسانی که در رفتار‌های سلبی (تا زمانی که هدف، نفی یک گزاره است) با هم همسو هستند، ولی در رفتار‌های ایجابی (این که چه گزاره‌ای باید برقرار باشد) دچار واگرایی هستند.

بررسی محتوای تولیدشده در کانال تلگرامی رسانه‌هایی، چون من و تو، بی‌بی‌سی فارسی، العربیه فارسی، دویچه‌وله فارسی، ایندیپندنت فارسی، ایران وایر، صدای آمریکا، یورو نیوز، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو زمانه و رادیو فردا در مورد موضوع وکالت از ۲۷دی تا ۱۲بهمن، اطلاعات جالب توجهی در این زمینه به دست می‌دهد. در میان این رسانه‌ها، شبکه من و تو از همه پیشگام‌تر و پرکارتر بود و ۱۴۴پست تلگرامی در این ارتباط منتشر کرد که اغلب آن‌ها جنبه تبلیغاتی داشت. این رسانه به طور گسترده به پوشش اخبار مرتبط با استقبال چهره‌ها و مردم از این کمپین و تحریک افکار عمومی در این ارتباط پرداخت.

ایندیپندنت فارسی در مقام دوم پوشش رسانه‌ای کمپین وکالت در میان رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان قرار دارد که با ۴۵عنوان در کانال تلگرامی خود به این موضوع پرداخت. این رسانه‌ها اغلب از بعد تبلیغی و ترویجی این موضوع را برجسته کردند. در گزارشی از این رسانه آمده: «گفت‌وگوی تلویزیونی شاهزاده رضا پهلوی و متعاقب آن به‌راه‌افتادن کارزار خودجوش و مردمی «من وکالت می‌دهم» در دو هفته گذشته، با تمام حاشیه‌ها، کارشکنی‌ها و مخالفت‌ها، پیش از هرچیز قدرت و نفوذ گفتمان پادشاهی و مشروطه‌خواهی نزد ایرانیان را ثابت کرد.»

پس از آن ایران اینترنشنال با ۲۴ پست به این موضوع پرداخت. این رسانه تلاش کرد «ایده وکالت» را تئوریزه کرده و در قالب مساله‌ای نظری، پذیرش آن را برای مخاطبان تسهیل کند.

بی‌بی‌سی فارسی در ۱۷پست تلگرامی به پوشش اخبار مرتبط با این موضوع پرداخت و با انتشار جسته و گریخته نظر مخالفان، تلاش خود را بی‌طرف نشان داد.

رادیو فردا هم ۱۴پست تلگرامی در این خصوص منتشر کرد و در عین پوشش اخبار مرتبط با پیوستن چهره‌هایی، چون علی کریمی و گوگوش، اخبار مرتبط با مخالفت‌ها با این کمپین را هم منتشر کرد.

صدای آمریکا هم با ۱۳پست تلگرامی، اخبار مرتبط با این کارزار را پوشش داد. دویچه‌وله، اما فقط ۶ پست در این ارتباط منتشر کرد که همه خبری بود.

در این میان رسانه‌ای، چون یورونیوز در دو پست به این موضوع پرداخت که در یکی به رویکرد مخالفان و موافقان این کارزار پرداخت و در دیگری مخالفت معترضان زاهدانی با وکالت‌دادن به پهلوی را پوشش داد.

ایران‌وایر هم در دو پست، یکی حمایت علی کریمی از ایده وکالت به پهلوی را بازتاب داد و در دیگری مخالفت معترضان زاهدانی با این کمپین را.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات