۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۷۲۹۲۴۴
یادداشت رسیده؛

حذف فاصله‌های اجتماعی رمز استمرار انقلاب اسلامی

حذف فاصله‌های اجتماعی رمز استمرار انقلاب اسلامی
حرکت رو به رشد انقلاب اسلامی در سایه تقویت حرکت جهادی و اندیشه انقلابی میسر است و در برهه حساس کنونی به هیچ وجه نباید از آن غفلت کنیم.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، آنچه مسلم است و به هیچ وجه نمی‌توان آن را انکار کرد این که انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا یک انقلاب مردمی بوده به گونه‌ای که حضور مردم به شکل چشمگیر و بسیار مؤثری در عرصه‌های مختلف آن حائز اهمیت و الهام بخش بوده است.

در حقیقت، «مردمی‌بودن» در کنار ویژگی‌های دیگری چون ایمان به خدا و رویکرد توحیدی، ولایتمداری، استقلال‌طلبی و استکبارستیزی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاخصه‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

نقش ویژه مردم را می‌توان در برهه‌های حساس تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه در دوران حماسه‌آمیز هشت سال دفاع مقدس به وضوح مشاهده می‌شود که چگونه آحاد ملت با دفاع از اسلام و انقلاب و میهن عزیزمان نگذاشتند توطئه مشترک نظام سلطه و مزدوران داخلی و منطقه‌ای آن‌ها به ثمر بنشیند.

اینک که ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، آنچه باید بر آن تأکید کنیم که تداوم حماسه بزرگ ملت در بهمن ۵۷ است که در سایه حضور گسترده مردم در عرصه‌های مختلف معنا و مفهوم پیدا می‌کند؛ از این رو در این راستا بایستی بر لزوم تقویت حضور بی‌تکلف و جهادی مردم در صحنه تأکید کرد.

بر این اساس چنانچه بخواهیم تحولی در جامعه ایجاد کرده و بر مشکلات و ضعف‌ها غلبه کنیم، چاره‌ای نداریم جز آن که از ظرفیت عظیم مردم استفاده کنیم و خود این مطلب نیز در صورتی تحقق می‌یابد که ملت همه پای کار باشند و این حضور آگاهانه و پرشور در جلوه‌ها و عرصه‌های مختلف همچنان با قوت تداوم پیدا کند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که تحول انقلابی در گذشته بیشتر در حوزه سیاست رخ داده و به طور شاخص در انقلاب اسلامی سال ۵۷ ، نظام سیاسی جدیدی بر پایه خواست مردم قوام یافته؛ اما تحقق اهداف انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون، نیازمند تغییر و تحولاتی در عرصه‌های مختلف همچون فرهنگ و اقتصاد است.

از سویی باید توجه داشت اگر لایه بنیادی و زیرین جامعه، دچار دگرگونی و تغییراتی باشد که مورد خواست ملت ایران است، این امر نیاز به کار مداومی دارد و این که به هر حال حضور گسترده، صادقانه و بی‌تکلف ملت در عرصه‌های گوناگون با قوت هر چه بیشتر تداوم یابد.

گذشته از این‌ها، ضروری است فاصله‌ها و گسست‌ها در جامعه کاهش یابد و این فاصله وقتی کمتر می‌شود که کشور به تحول و رشد فرهنگی و اجتماعی مطلوب دست یابد؛ البته شرطش احیا و تداوم مدیریت جهادی با رویکرد انقلابی است.
به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به طور خاص و ویژه بر اهمیت حرکت جهادی ملت و مسئولان بر پایه اندیشه و روحیه انقلابی آن‌ها تأکید کردند و در سخنرانی های دیگر نیز به نوعی این مساله را مطالبه کرده‌اند.

آنچه مسلم است حرکت رو به رشد انقلاب اسلامی در سایه تقویت حرکت جهادی و اندیشه انقلابی میسر است و در برهه حساس کنونی به هیچ وجه نباید از آن غفلت کنیم.

شریف لک‌زایی

ارسال نظرات