۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۷۲۹۸۰۲
آیت الله کعبی:

انقلاب اسلامی؛ دوره ای ممتاز در تاریخ اسلام/ جمهوری اسلامی به کابوس مستکبران تبدیل شده است

انقلاب اسلامی؛ دوره ای ممتاز در تاریخ اسلام/ جمهوری اسلامی به کابوس مستکبران تبدیل شده است
آیت الله کعبی با تبیین دوره های مختلف تاریخ اسلام به تلاش های جباران در انحراف اسلام اشاره کرد و امام خمینی(ره) را احیاگر بزرگ اسلام ناب دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همزمان با عید مبعث در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر مقام معظم رهبری در قم طی مراسم جشنی که به مناسبت مبعث رسول اکرم(ص) و با حضور علما، اساتید، روحانیون و نیز دیگر اقشار مردمی برگزار شده بود، موضوع سخنرانی خود را به "بعثت احیاگر و تمدن ساز" اختصاص داد.

وی در ادامه با مطرح کردن سه سؤال گفت: سؤال می شود پیامبر چگونه توانست در فاصله ای کوتاه سنگ بنای تمدن انسانی و اسلامی بر اساس آموزه های دینی را طرح ریزی کند؟ سؤال بعد اینکه سرنوشت فرهنگ و تمدن اسلامی از عصر رسول خدا تا عصر حاضر برپایه سنت های الهی حاکم بر جامعه و تاریخ به کجا انجامیده است؟ همچنین جای سؤال دارد که آیا می توان آموزه های بعثت را در زمان امروز به کار گرفت و بازتولید کرد و برای بشریت بر اساس آموزه های اسلام طرح تمدن اسلامی را پایه ریزی کنیم؟

آیت الله کعبی پس از طرح این سه سؤال، بعثت نبی اکرم را نعمتی بی بدیل دانست و با تاکید بر این که تحول فرهنگی ساختاری جامعه بر مدار ایمان و عمل صالح ویژگی ممتاز بعثت رسول خدا است، به تشریح مؤلفه های ایمان واقعی پرداخت و خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) سنگ بنای فرهنگ و تمدن اسلام را بر پایه انسان های مؤمن و حقیقی بنا نهاد و بعد از کار تشکیلاتی و احیا ساختار و انذار عشیره پیام اصلی اسلام ناب را با اتکا بر هسته اولیه و با شجاعت و صلابت ابلاغ کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه پیامبر(ص) در این مسیر سختی زیادی را متحمل شد، اظهار داشت: نخستین کاری که رسول مکرم اسلام در مدینه کردند تشکیل مسجد، تحکیم برادری میان مسلمانان و تدوین قانون اساسی مدینه بر مبنای وحدت، اقتدار و تضمین حقوق انسان بود که طی آن همه قبائل زیر چتر ایمان قرار گرفتند.

وی در ادامه با بیان اینکه شخصیت و منزلت حضرت رسول اکرم به گونه ای بود که نفوذ فراوانی داشت و این مسأله ناشی از سیمای باطن ایشان بود، یادآور شد: حضرت محمد(ص) جذابیت بسیار عجیبی داشتند به طوری که هر کس با ایشان معاشرت داشت شیفته ایشان می شد.

آیت الله کعبی با بیان اینکه اسلام بدون کار و تلاش گسترش پیدا نکرده، از نیاز امروز جامعه به احیای فرهنگ کار، تولید و تلاش سخن گفت و اظهار داشت: تأکید حضرت رسول بر عناصری همچون کار، تلاش، کشاورزی، تولید ثروت و توزیع عادلانه ثروت برای همه جوامع و جامعه اسلامی ما الگو است؛ مقصود از کار، کار تولیدی است نه دلالی و این فرهنگ باید در جامعه احیا شود.

انحراف از مسیر حضرت رسول(ص) علت گرفتاری های جوامع اسلامی

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با شمارش و تبیین 14 شاخصه که سبب شد حضرت رسول جامعه جاهلیت را به جامعه ای متمدن و فرزانه تبدیل کند، عمده مشکلات امت اسلام را ناشی از انحراف جوامع اسلامی از مسیر ترسیم شده توسط نبی مکرم اسلام ارزیابی کرد.

وی افزود: بعد از حضرت رسول(ص) و در اثر حکومت جباران و ستمگران و چرخه باطل ثروت و قدرت و سوء استفاده از قوانین اسلام سیرت و محتوای اسلام به تدریج از بین رفت یعنی همان چیزی که معاویه با پادشاهی مطلقه تحت عنوان تشکیل امپراطوری ایران و رم به نام اسلام بدنبال آن بود.

آیت الله کعبی ادامه داد: این برش انحرافی از اسلام ناب باعث شد که تنها شکلی از اسلام بماند و اگر فداکاری امیر مؤمنان، قیام و شهادت سیدالشهدا و مجاهدت های ائمه اطهار علیهم السلام نبود همین صورت و شکل نیز از بین می رفت.

وی یادآور شد: هر کدام از علمای شیعه و بزرگان در عصر غیبت کبری حرکت ائمه اطهار را به گونه ای باز تولید کردند اما در اثر ورود مکاتب وارداتی شرق و غرب به اسلام خیلی ها می گفتند اسلام طرحی برای اداره جامعه ندارد.

آیت الله کعبی دوره بیداری اسلامی را که از 250 سال قبل آغاز شده را از دیگر دوره های تاریخ اسلام معرفی کرد و با اشاره به مواضع مرحوم نائینی در تنبیه الامه و تنزیه المله گفت: مرحوم نایینی به دنبال این بود که در مقابل پاسخ به پرسش راز پیشرفت غرب و عقب ماندگی جوامع شرقی و اسلامی در چیست؟ از کامل بودن دین اسلام در اداره جامعه سخن گوید.

دوره انقلاب اسلامی دوره ای ممتاز در تاریخ اسلام است

وی دوره انقلاب اسلامی را دوره پنجم تاریخ اسلام دانست و تصریح کرد: باید به این دوره با این چشم نگاه کنیم که خورشید تابناک اسلام از مشرق اسلامی برای احیای اسلام ناب طلوع کرد و به رهبری احیاگر بزرگی مانند امام خمینی آرزوهای انبیای الهی زنده گشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تبیین راز و رمز تداوم و ماندگاری انقلاب اسلامی در بیش از 4 دهه، از حضور حماسی ملت در 22 بهمن 1401 تشکر کرد و این حضور را نشان دهنده عشق و دلدادگی مردم به انقلاب و حرکت در مسیر ترسیم شده توسط امام راحل و رهبر معظم انقلاب ارزیابی کرد.

انقلاب اسلامی با وجود توطئه ها راه خود را با عزت و اقتدار ادامه می دهد

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی با وجود دست اندازی ها و توطئه های دشمنان، راه خود را با عزت و اقتدار ادامه می دهد به چالش ها و هماوردی تمدن انقلابی ایران و تمدن لیبرال غرب اشاره کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: ما براساس درس های بعثت نبی اسلام می توانیم بستر و زمینه را برای ظهور آماده کنیم.

انقلاب اسلامی؛ دوره ای ممتاز در تاریخ اسلام/ جمهوری اسلامی به کابوس مستکبران تبدیل شده است

آیت الله کعبی رشد علم و فناوری، دستاوردهای نظامی و امنیتی و تربیت نیروی انسانی را از مؤلفه های مهم اقتدار ذکر کرد و خاطرنشان کرد: ما از ایران وابسته در دوران طاغوت به اقتدار دفاعی در دوران دفاع مقدس و سپس قدرت بازدارنده دفاعی موشکی و پهبادی و قدرت ضربه متقابل و قدرت زدن ضربه اول رسیده ایم و امروز به چنان قدرتی رسیدیم که می توانیم ضربه اول را به دشمن بزنیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه دوران ابر قدرتی آمریکا به پایان رسیده و اقتدار جمهوری اسلامی ایران به کابوس مستکبران تبدیل شده است گفت دست برتر در منطقه با مقاومت به محوریت جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به این که میدان جنگ و تقابل بین دو بلوک جنگ نرم افزاری است، اظهار داشت: درسی که از نهضت رسول گرامی اسلام می گیریم این است که نیروهای مؤمن، انقلابی، مجاهد و مصمم برای نهضت اسلام و انقلاب اسلامی تربیت کنیم و این رسالت حوزه های علمیه و روحانیت و دانشگاه های متعهد است که از این نظر تحول در نظام آموزش عالی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید مناسب با این امر مهم اتفاق بیافتد.

لزوم اهتمام بیش از پیش امت اسلام حول محور ولایت برای مقابله با کید دشمنان

آیت الله کعبی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر لزوم وحدت بیش از پیش امت اسلام حول محور ولایت اظهار داشت: جاهلیت مدرن امروز به مراتب خطرناک تر از جاهلیت صدر اسلام است زیرا هم از روش های پیچیده ای برخوردار بوده و هم دارای قدرت تخریبی و ترکیبی ویرانگری برای مسخ هویت انسانی است دارد؛ در این مسیر باید با تقویت باورهای ایمانی واعتقادی نسل جوان جامعه را در برابر این هجوم همه جانبه بیمه کنیم؛ همچنین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بایستی از تمامی ظرفیت ها از جمله هنر، رسانه و فناوری های نوین برای نشر و نهادینه سازی معارف اسلامی در جوامع بهره بگیرد.

میثم صدیقیان

ارسال نظرات