۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۷۳۰۱۸۷
مدیر مؤسسه موضوع شناسی فقهی:

جریان موضوع شناسی در دهه اخیر شتاب گرفته است

جریان موضوع شناسی در دهه اخیر شتاب گرفته است
حجت الاسلام بیات با اشاره به آثار بررسی شده در نخستین آیین تجلیل از آثار موضوع شناسی احکام فقهی، گفت: نقاط ضعف و نقاط قوت مسأله موضوع شناسی مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حجت الله بیات مدیر مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در نخستین آیین تجلیل از آثار موضوع شناسی که در مؤسسه دارالحدیث برگزار شد، اظهار داشت: این مؤسسه بر اساس طرحی از حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده شکل گرفته است و دستور تأسیس آن از مقام معظم رهبری گرفته شده و مراجع تقلید نیز بر ضرورت آن تأکید داشتند؛ چنین تأکید و دستوری در خصوص مؤسسات کمتر وجود دارد و این مهم نشانه اهمیت مأموریت است.

وی ادامه داد: انجام این مأموریت بدون بهره گیری از ظرفیت مراکز و مؤسسات همسو غیر ممکن است؛ ضرورت برنامه ریزی و ترسیم چشم انداز مؤسسه از طرفی و فقدان اطلاعات دقیق از موضوعات سبب شد نخستین آیین تجلیل برنامه ریزی شده و مقدمات جمع آوری آثار پژوهشی فراهم شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در این آیین تجلیل بنابر اهدافی آثار پژوهشی نیم قرن اخیر مورد توجه قرار گرفت و برای بررسی آن ها از روش جمع آوری و پالایش آثار استفاده شده و تنها 15 اثر داوطلبانه ارسال شده است و امیدواریم هیچ اثر پژوهشی از قلم نیافتاده باشد.

وی افزود: در قدم اول همه مراکز همسوی حوزوی و دانشگاهی مرتبط، کتابخانه ها و حتی کتابفروشی ها به صورت میدانی شناسایی شد؛ در قدم بعد نیز همه مراکزی که احتمال وجود عنوانی مرتبط با موضوع شناسی در آن وجود داشت نیز مورد توجه قرار گرفت و در گام چهارم با شکل گیری یک شورای عالی آثاری که قابلیت ورود به مرحله داوری را داشت بررسی و مجموعا 140 اثر شایسته ورود به مرحله داوری شدند.

حجت الاسلام بیات با اشاره به نتایج برررسی آثار ابراز داشت: تاریخ انتشار نشان می دهد جریان موضوع شناسی در دهه اخیر شتاب ویژه ای گرفته که جای خرسندی است و آنچه که از بررسی ها و نظر داوران به دست آمده حاکی از مشکلات و نقاط ضعف است. اولین نقطه ضعف فقدان تصویری روشن از وضعیت آثار موضوع شناسی فقهی، تراکم در برخی عرصه ها و خلأ در عرصه های دیگر است.

وی در ادامه با اشاره به فقدان نگاه استقلالی در برخی از عرصه ها، ورود غیر اصولی و سطحی به موضوعات فقه مضاف، عنوان داشت: انجام کارهای تکراری ضعف جدی محتوایی روشی و ساختاری در اغلب پژوهش های موضوع شناسی فقهی قابل مشاهده است.

ارسال نظرات