۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۷۳۰۱۹۰
بنی احمدی:

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر سرشار از روح امید به آینده بود

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر سرشار از روح امید به آینده بود
کارشناس سینما و تلویزیون گفت: در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر روح امید بسیار پررنگ دیده می شد و بیشتر فیلم‌ها با مضامین ارزشی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدحسین بنی احمدی در سلسله جلسات نشست نقد فیلم خبرگزاری رسا که با بررسی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: این جشنواره از ابتدا با حاشیه شروع شد و در حین برگزاری هم خیلی سعی برآن بود تا حاشیه هایش را زیاد کنند اما در دل این حاشیه سازی ها فرصت هایی به وجود آمد که نیازمند تحلیل دقیق و بهره وری مفید از آنها است.

وی افزود: تا دو سال آینده این جشنواره دست طیف حزب الهی –انقلابی است و باید به فکر سال های پس از آن و دولت بعد بود، نمایش فیلم های راه یافته به جشنواره و حضور و استقبال مخاطبین نشان داد که سینما همیشه مخاطب خودش را دارد.

نویسنده و فعال عرصه هنر سینمایی با اشاره به اینکه جشنواره سابق تحت تاثیر سیاست دیپلماسی انسداد بود، ابراز کرد: در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر روح امید بسیار پررنگ بود و بیشتر فیلم ها با مضامین ارزشی، قابل عرضه و جشنواره ای بود که در اکثر فیلم هایش می توانستیم با خانواده نظارگر باشیم.

بنی احمدی افزود: یکی از ملاک های ارزش به عقیده من این است که شما بتوانید آن فیلم را باخانواده ببینید، خانواده جایگاهی است که ما برایش ارزش ویژه قائل هستیم و اگر فیلمی را بتوانیم با خانواده ببینیم یعنی آن فیلم ارزشی است و امسال یکی از آن جشنواره های ارزشی بود.

منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی برخی سلبریتی ها اظهار داشت: بنیاد فارابی به عنوان برگزار کننده هشت اثر در این جشنواره حضور داشت و شش اثر دیگر هم با کمک نهادهای فرهنگی دولتی دیگر ساخته شده بودند و این تعداد فیلم های بالا از سوی نهادهای دولتی نکته قابل تأملی است.

وی به برخی از فیلم های جشنواره اشاره ای داشت و عنوان کرد: مخاطبین از دیدن برخی از فیلم های جشنواره مثل غریب، بچه زرنگ، کاپیتان، کت چرمی به شدت راضی بودند و مخاطبان در انتها فیلم از شدت رضایت فیلم ایستاده آنها را تشویق می کردند و گاهی تا پایان تیتراژ نشسته بودند و سالن را ترک نمی کردند.

بنی احمدی هزینه کردن برای کارگردان اولی ها را اسراف و دورریختن فیلم ندانست و تصریح کرد: کیارستمی و مهرجویی روزگاری کارگردان اولی بودند و باید برای پرورش یک نسل سرمایه گذاری کرد هرچند اثری را خراب کنند ولی به هر حال باید سرمایه گذاری کرد تا به موقع از میوه آن درخت تناول کرد اما امروز باید نگران ریزش ها باشیم چرا که کارگردان هایی را در این سال ها دیده ایم که با فیلم های ارزشی به پرواز درآمدند اما رفته رفته مسیر پروازشان تغییر کرد.

منتقد سینما و تلویزیون تکثر جوایز را از اشکالات این جشنواره برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی جوایز را زیاد و متفاوت می کنیم، شأنیت را از جایزه سیمرغ می گیریم و تخصص گرایی از بین می رود.

ارسال نظرات