۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۷۳۰۳۲۱

افشاگری جدید درباره شکنجه‌گر تحت‌فرمان بن‌سلمان

افشاگری جدید درباره شکنجه‌گر تحت‌فرمان بن‌سلمان
سازمان حقوق‌بشری «داون» در گزارشی فاش کرد که «محمد بن عبدالملک آل‌الشیخ»، وزیر تحت فرمان محمد بن سلمان ولی‌عهدسعودی، مسئول شکنجه تجار دست‌گیرشده در هتل بدنام «ریتز کارلتون» بوده است.

سازمان حقوق بشری «DAWN» فاش کرد که «محمد بن عبدالملک آل‌الشیخ»، وزیر سعودی بود که تحت فرمان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان مسئول شکنجه و باج گیری از تجار این کشور برای مصادره پول آن‌ها به بهانه مبارزه با فساد بود.

طبق گزارش وبگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، این سازمان در گزارشش اعلام کرد که آل‌الشیخ «شخصاً بر شکنجه حداقل ۳ زندانی نظارت داشته و دارایی‌های تجار برجسته سعودی و مقامات دولتی سابق را در جریان دستگیری هتل ریتز کارلتون به طور غیرقانونی مصادره کرده است».

محمد آل‌شیخ از مشاوران نزدیک محمد بن سلمان، است که در سال ۲۰۲۰ به عنوان رئیس سازمان مالکیت معنوی عربستان منصوب شد. وی همچنین وزیر کشور، عضو شورای وزیران و عضو شورای امور اقتصادی و توسعه است.

پیش از این، آل‌الشیخ در آوریل ۲۰۱۷ با حکم سلطنتی به ریاست سازمان ورزش عربستان منصوب شد و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ ریاست سازمان بازار سرمایه دولت عربستان را بر عهده داشت. الشیخ از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ قبل از پیوستن به یک شرکت حقوقی خصوصی در نیویورک، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، در بانک جهانی و همچنین برای شرکت نفت آرامکو کار می‌کرد.

طبق اظهارات «سالم المزینی» یکی از دستگیرشدگان هتل «ریتز کارلتون»، آل‌الشیخ از افرادی بوده که مستقیماً در شکنجه‌ها شرکت می‌کرد.

المزینی تصریح کرد: «صحبت‌های الشیخ را شنیدم که به دستیارش، هندی السحیمی دستور داد تا مطمئن شود که من پول و دارایی‌های خودم را از جمله مالکیت Sky Prime Airlines، به صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF/صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی) انتقال داده‌ام.

براساس اظهارات المزینی، این انتقال سرمایه‌اش به صندوق‌های حکومتی پس از آن صورت گرفت که «چند افسر سعودی، وابسته به دربار سلطنتی و ریاست امنیت کشور، او را شکنجه کرده‌اند». بدر لافی العتیبی، سعود القحطانی، ماهر عبدالعزیز مطرب، مشعل البستانی، محمد سعد الزهرانی، سیف القحطانی و عبد العزیز الحوساوی از جمله این افراد بوده‌اند.

المزینی در افشاگری‌های خود از شکنجه‌های جسمی و روحی که در بازجویی افسران سعودی از او شده بود صحبت کرده و توضیح می‌دهد: با میله‌های آهنی مورد ضرب و شتم قرار گرفتم، شلاق خوردم، تحت فشار اجباری مجبور به انجام کارهای تحقیرآمیز شدم، شوک الکتریکی به من وارد شد و از غذا هم محروم شدم.

المزینی که داماد «سعد الجبری» مقام بلندپایه سابق وزارت اطلاعات عربستان و معروف به جعبه سیاه متواری سعودی است در اظهارات خود، خاطرنشان کرد: اعمال ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیزی که از سوی افسران سعودی دیده، شامل اجبار وی به خزیدن روی زمین و پارس کردن مانند سگ بوده است.

و سازمان داون در این زمینه اعلام کرد: آل‌الشیخ دو هواپیمای شخصی را که از اسکای پرایم توقیف کرده بود به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان منتقل کرد. این هواپیماها بعداً توسط گروه ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول در سال ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گرفتند.

المزینی در اظهارات خود فاش کرد که «ده افسر و فرد در شکنجه و آزار جسمی او شرکت داشتند و همان‌هایی بودند که قتل خاشقجی را انجام داده بودند».

مقامات عربستان در نوامبر ۲۰۱۷ طی عملیاتی که به عنوان بزرگترین و بحث برانگیزترین «عملیات پاکسازی» در تاریخ معاصر حکومت سعودی نام‌گذاری شده بود، ده‌ها شاهزاده، مقامات ارشد و تاجر را در هتل «ریتز کارلتون» ریاض بازداشت کردند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات