۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۷۳۰۴۲۶

چرا بلیت هواپیما بدون هتل کمیاب شد؟

چرا بلیت هواپیما بدون هتل کمیاب شد؟
با نزدیک شدن به تعطیلات نیمه شعبان و همچنین ایام نوروز، برخی آژانس‌های مسافرتی اقدام به فروش اجباری بلیت هواپیما همراه با هتل به مسافران کرده‌اند که به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، این اقدام تخلف است.

در حالی که همواره در اسفند ماه میزان سفرها کاهش می‌یابد، اما امسال به دلیل  اعیاد شعبانیه تعداد سفر‌ها پیش از سال نو هم افزایش یافته است و این روز‌ها  بسیاری از مسافران به دنبال خرید بلیت هواپیما هستند.

در این میان برخی مسافران در هنگام خرید بلیت هواپیما از آژانس‌های مسافرتی با شرایط عجیب فروش بلیت مواجه می شوند.

در همین رابطه حسینی یکی از خریداران بلیت هواپیما برای مسیر مشهد به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: بعد از چند روز تلاش برای پیدا کردن  بلیت هواپیما در مسیر مشهد برای تاریخ ۱۵ اسفند ماه، بالاخره از طریق یکی از آژانس‌های مسافرتی توانستیم یک بلیت خریداری کنیم اما در هنگام خرید بلیت متوجه قیمت بالای بلیت شدیم که در نهایت  آژانس اعلام کرد که بلیت هواپیما همراه با هتل است در حالی که ما نیازی به هتل نداشتیم.

او ادامه داد: در نهایت مسئول آژانس مسافرتی اعلام کرد که بلیت  هواپیما بدون هتل نداریم و اگر قصد خرید بلیت  برای ایام شعبانیه را داشتید باید زودتر اقدام می‌کردید.

 این مشکل تنها  برای یک یا دو مسافر رخ نداده است بلکه  تعداد آن به حدی زیاد بوده که سازمان تعزیرات هم به این موضوع ورود داشته و اعلام کرده است که  مسافران  در قالب شکایت‌های متعددی به سازمان تعزیرات از نبود بلیت هواپیما بدون  هتل خبر داده اند که باید هرچه سریعتر این مشکل  از طریق سازمان هواپیمایی کشور یا انجمن دفاتر آژانس‌های مسافرتی پیگیری شود.

فروش بلیت هواپیما همراه با هتل اجباری ممنوع است

در همین رابطه سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: فروش بلیت همراه با هتل از طریق شرکت‌های هواپیمایی انجام نمی‌شود و اگر مسافران به سایت‌های خود شرکت‌ها مراجعه کنند می‌توانند بلیت بدون هتل و یا تور تهیه کنند.

او ادامه داد: فروش بلیت اجباری همراه با هتل تخلف است و هیچ ایرلاینی حق ندارد به صورت اجباری بلیت همراه با هتل به مسافران عرضه کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی توضیح داد: بهانه‌هایی مبنی بر اینکه به علت افزایش نیافتن قیمت بلیت هواپیما، ایرلاین‌ها اقدام به فروش هتل می‌کنند را کاملا رد می‌کنم چراکه ایرلاین‌ها تور و یا هتل ندارند و این اقدام توسط آژانس‌های مسافرتی صورت می‌گیرد.

فروش اختیاری بلیت هواپیما در قالب پکیج مشکلی ندارد

 محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: فروش تور یا پکیج مسافرتی قانونی است و در این بین بسیاری از مسافران تمایل دارند که همراه با بلیت هواپیما، اقامت هتل و یا سایر موارد را داشته باشند بنابراین در این حوزه مشکلی وجود ندارد.

او ادامه داد: ایرلاین‌ها هیچ کدام اقدام به فروش تور نمی‌کنند بلکه فروش تور تنها از طریق آژانس‌های مسافرتی انجام می‌شود بنابراین اگر در کنار فروش بلیت هواپیما، به طور اجباری هتل هم عرضه شود بدون آنکه مسافر بخواهد این تخلف است که البته تاکنون در این زمینه تخلفی به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نشده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: سازمان هواپیمایی نظارت‌های خود را در این زمینه افزایش داده است البته در این ایام کمبود بلیت به دلیل کمبود ناوگان هوایی طبیعی است چراکه میزان تقاضا افزایش یافته و میزان عرضه و تعداد ناوگان هوایی هم کم است.

به گفته سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، با وجود ۲۰ ایرلاین، در حال حاضر ۱۱۵ فروند هواپیما در ناوگان فعال هستند. هر چند که طبق اعلام سازمان هواپیمایی ۱۷۳ فروند هواپیمای فعال در ناوگان وجود دارد البته از این تعداد عملا ۱۱۵ فروند هواپیما توانایی پرواز دارند از این رو دوره انتظار برای خرید بلیت هواپیما بین ۱۵ روز تا یک ماه رسیده است و به نوعی بلیت گیر نمی‌آید.

با توجه به آنکه به تعطیلات نوروز نزدیک می‌شویم بنابراین باید برنامه ریزی برای  اضافه شدن ناوگان فعال به حوزه هوایی کشور در دستور کار قرار گیرد تا  شاهد ایجاد بازار سیاه در این بخش نباشیم.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات