۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۷۳۰۴۷۰

سلاح‌های ارسالی آمریکا به اوکراین در راه بازار سیاه آسیا و آفریقا

سلاح‌های ارسالی آمریکا به اوکراین در راه بازار سیاه آسیا و آفریقا
سلاح‌های ارسالی آمریکا به اوکراین از بازار سیاه در غرب آسیا و شمال افریقا سردر می‌آورند.

جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا به طور غیرمنتظره امروز (سه شنبه) وارد کی یف شد. او برای گفتگو درباره کمک‌های بیشتر به اوکراین به این کشور سفر کرد. او همچنین با زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کی یف دیدار کرد. او اعطای یک کمک ۱.۲۵ میلیارد دلاری دیگر از طرف آمریکا به اوکراین را به زلنسکی اعلام کرد.

براساس گزارش آر تی، در حالیکه پول‌های آمریکا به کی یف سرازیر شده اند بازرس کل آمریکا در امور افغانستان هشدار داد آمریکا اشتباه افغانستان را در اوکراین مرتکب نشود.

جان سوپکو، بازرس کل آمریکا در امور افغانستان گفت: بدترین نتیجه این است که این کمک‌ها به اوکراین به سرقت روند و یا به گونه‌ای هزینه شوند که به مقصد نهایی خود نرسند. این موضوع سبب می‌شود که شما پول‌ها را هدر دهید. شما همچنین شاهد حضور مقامات فاسد در دولت اوکراین هستید. همچنین برخی از پیمانکاران آمریکایی و طرف‌های سوم ممکن است که پول اعطاء شده را به سرقت ببرند.

کمک‌های آمریکا در مدت ۲۰ سال به افغانستان با کمک‌های آمریکا به اوکراین در مدت یکسال برابری می‌کند.

در همین حال کمک‌های نظامی آمریکا به کشور‌های منطقه ساحل در آفریقا برای مقاصد تعریف شده هزینه نشده است. برای مثال در نیجریه رئیس جمهور این کشور مدعی شده است که تسلیحاتی که قرار بوده است که به اوکراین ارسال شوند در کشور‌های غرب و مرکز دریاچه چاد یافت شده اند. این موضوع نگرانی‌ها را درباره امنیت منطقه با قدرت گرفتن گروه تروریستی بوکوحرام دو چندان کرده است.

در این رابطه مجری این شبکه با مایکل ملوف، تحلیلگر ارشد پیشین پنتاگون گفتگو می‌ کرد و از او پرسید، آمریکا میلیارد‌ها دلار کمک به اوکراین ارسال کرده است. تا چه اندازه احتمال دارد که این پول‌ها هدر بروند؟

مایکل ملوف گفت: همانند افغانستان به نظرم این احتمال وجود دارد که مقادیر زیادی از این پول‌ها به هدر روند. زمانی که موضوع فساد مطرح می‌شود این یک فاجعه است. همانطور که اشاره کردید برخی از تسلیحات و تجهیزات نظامی ارسالی به اوکراین از دیگر مناطق جهان سردآورده اند. باید این سوال را بپرسیم که این تسلیحات چگونه ردیابی میشوند. تاکنون آمریکا به اوکراین ۷۵ میلیارد دلار کمک نظامی و تسلیحاتی و کمک‌های دیگر داشته است. بازرس کل آمریکا در امور افغانستان کاملا درست می‌گوید. کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین نسبت به کمک‌های دیگر به مراتب بیشتر هستند. معلوم نیست که نحوه تحویل این سلاح‌ها چگونه است.

مجری شبکه پرسید: آیا این احتمال وجود دارد تسلیحات ارسالی به اوکراین به دست گروه‌های تروریستی و جنایتکار برسند. آیا دولت بایدن برای مقابله با این موضوع تصمیماتی گرفته است؟

تحلیلگر ارشد پیشین پنتاگون در جواب گفت: آن‌ها کنترلی بر این موضوع ندارند. مقامات دولت آمریکا اعلام کردند قصد دارند افرادی را برای امر نظارت بر این موضوع در سفارت کی یف تعیین کنند، اما این افراد نمی‌توانند به میادین نبرد بروند و تسلیحات را بررسی کنند. موشک‌های هیمارس و تانک‌ها و دیگر تجهیزات بسیار پیشرفته و دقیق هستند و از طرف دیگر ارتش آمریکا نمی‌تواند وارد میادین نبرد در اوکراین شود و وضعیت را بررسی کند. به نظرم آمریکا باید در ارسال تسلیحات به اوکراین بسیار با دقت عمل کند. آمریکا می‌تواند بر روی پیمانکاران خود تکیه کند. اما پیمانکاران به دنبال کسب منفعت خود هستند.

مجری شبکه در سوال دیگری از او پرسید: برخی از این تسلیحات ارسالی آمریکا به اوکراین از آفریقا سردرآورده اند. برخی از این تسلیحات در اروپا مشاهده شده اند. یوروپل اعلام کرده است که این تسلیحات در دستان تبهکاران مشاهده شده اند و آن‌ها با استفاده از آن‌ها مرتکب جرایم و جنایات می‌شوند. آمریکا از اوکراین بسیار دور است، اما اروپا به اوکراین نزدیک است و به شدت می‌تواند تبعات این موضوع را شاهد باشد. نظر شما چیست؟

مایکل ملوف گفت: به نظرم سیر وقایع بسیار سریع است. ما بایدبا این موضوع به سرعت مقابله کنیم. تامین سلاح برای اوکراین متوقف نمی‌شود و روز به روز در حال افزایش است. آمریکا پول‌های زیادی را در این راه هزینه می‌کند و نمی‌تواند نظارتی برای نحوه هزینه آن داشته باشد. به نظرم اروپا به شدت در معرض تبعات این وضعیت قرار دارد. این به منزله یک کابوس است.

مجری در آخر از ملوف پرسید: چه درس‌هایی از این وضعیت باید آموخته شود. چه کاری باید انجام داد که آنچه که در افغانستان روی داد در اوکراین روی ندهد؟

مایکل ملوف پاسخ داد: نمی توان راه حل سریعی برای این موضوع پیدا کرد. باید بگویم سلطه آمریکا به پایان خود رسیده است. ما با این جنگ‌ها به افزایش تسلیحات در مناطق مختلف کمک کردیم. نمی‌توان این تسلیحات را ردیابی و جمع‌آوری کرد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات