۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۷۳۰۶۲۸
استاندار کرمانشاه در جمع طلاب:

نیازمند حضور روحانیون در میان دانش آموزان هستیم

نیازمند حضور روحانیون در میان دانش آموزان هستیم
صحرایی گفت: بیش از ۸۵ درصد دانش آموزان کلاس دهم تا رسیدن به این مقطع، حتی به اندازه ۱۵ دقیقه گفت‌وگوی دو نفره و چهره به چهره با یک روحانی نداشتند.

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه در نشست هم اندیشی طلاب، فضلا و روحانیون کرمانشاهی حوزه علمیه قم که با موضوع جهاد تبیین و راهکارهای علمی آن در استان کرمانشاه، برگزار شد، نوکری مردم و سربازی انقلاب اسلامی را موهبتی بزرگ و امانتی خطیر توصیف کرد و اذعان داشت: نقاط مشترک اعتقادی و انقلابی زمینه ای پویا برای شکل گیری همفکری گفتمانی در میان مسئولان استان است.

وی زندگی بر مبنای حجت های الهی را مهم ارزیابی کرد و با بیان این که حضور طلاب در وادی حمایت از دین الهی حجتی است که طلاب بدان لبیک گفته اند، اظهار داشت: نیاز است تا اقدامات تحصیلی و تمام رویکردهای اجتماعی در فرازهای مختلف زندگی را مبتنی بر تراز حجت الهی عملیاتی نماییم.

استاندار کرمانشاه تربیت را مهمترین مؤلفه بعثت انبیای الهی دانست و با بیان این که در منظومه اسلامی، دستیابی به پیشرفته ترین امکانات و تکنلوژی های جهانی تنها در بستر قدم نهادن در مسیر حیات طیبه ارزش پیدا می کند، یادآور شد: متاسفانه کرمانشاه در آمار بیکاری جزو سه استان نخست بوده و با چالش های بیشماری رویروست؛ در شرایط و اقتضائاتی قرار داریم که جمع قابل توجهی از مردم استقبال زیادی از سخنان فرهنگی ندارند.

وی با تاکید بر این که به تربیت و معیشت مردم باید توأمان توجه نمود و هیچگاه از برطرف سازی مشکلات اقتصادی غافل نشویم، خاطرنشان ساخت: اشتغال و تقویت کارآفرینی در استان کرمانشاه، از اولویت‌های مدیران استانی است.

دکتر صحرایی افزود: در همین روزها، ایام و ساعت هایی که ما در کرمانشاه برای معیشت مردم می دویم، از سویی دیگر مردم شدیدا نیازمند حضور تبلیغی طلاب در استان هستند، از شما طلاب عزیز دعوت می کنیم تا جدی تر از پیش وارد عرصه میدان داری و نقش آفرینی فرهنگی- تبلیغی شوید.

وی ضمن اشاره به دغدغه های فرهنگی حاکم بر استان کرمانشاه، با بیان این که حضور طلاب در آموزش و پرورش نیازمند اهتمام و صیانت از لباس طلبگی است، خاطرنشان ساخت: عدم تقویت همفکری و همکاری میان متولیان فرهنگی استان و طلاب ارجمند از ضروریاتی است که باید دنبال شود؛ پرهیز ما از میدان داری و نقش آفرینی پویا در عرصه های مختلف تبلیغی، ما را پاسخگوی سرافکنده در پیشگاه ذات اقدس الهی قرار خواهد داد.

استاندار کرمانشاه با تأکید بر این که استان شدیدا نیازمند حضور طلاب و فضلای ارجمند است، خاطرنشان ساخت: من به عنوان استاندار کرمانشاه بر خود فرض می دانم تا از شما طلاب ارجمند برای نقش آفرینی پویا در حوزه های مختلف فرهنگی دعوت نمایم و این حجتی است که بر عهده من و شما نهاده شده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از گستره جمعیتی دانش آموزان استان کرمانشاه، حضور 370 هزار دانش آموز در مدارس استان را ظرفیتی ارزشمند برای فعالیت های تبلیغی دانست و یادآور شد: این گستره از ظرفیت مخاطبانی فعال نیازمند حضور قوی طلاب و فضلای ارجمند است.

دکتر صحرایی افزود: بیش از 85 درصد دانش آموزان کلاس دهم تا رسیدن به این مقطع، حتی به اندازه 15 دقیقه نیز گفتگوی دو نفره و چهره به چهره با یک روحانی نداشتند؛ حتی بسیاری از دانش آموزان تفاوت عمامه و کلاه را نمی دانند؛ متاسفانه ما به عنوان متولیان فرهنگ دینی جامعه دست فرزندانمان را نگرفته ایم و ایشان را با آداب حضور در اماکن مقدسه آشنا نساخته‌ایم.

وی ضمن اشاره به فرازهایی از سخنان مولی الموحدین علی علیه السلام با بیان این که جریان های انحرافی برای مقابله با فرهنگ دینی به وفاق و اتحاد رسیده اند، اظهار داشت: در سالیانی نه چندان دور سرانه اردوبری دانش آموزان در کشور زیر 1 بود، یعنی به طور میانگین دانش آموزان کشور حتی یک بار هم در سال تحصیلی به اردو نمی رفتند. حضور طلاب در جمع دانش آموزان و رفاقت ایشان در اردو های دانش آموزی، تاثیرات بسزایی بر رغبت دینی این عزیزان دارد.

استاندار کرمانشاه حضور 3500 معتاد متجاهر را از آسیب های استان برشمرد و با بیان این که این عزیزان نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه هستند، خاطرنشان ساخت: شخصیت بخشی به بیمارانی که گرفتار اعتیاد شده اند، تاثیربسزایی بر بازگشت ایشان دارد؛ حضور طلاب در میان این قشر از مردم گرفتار، قطعا ضمن تاثیر بر التیام معضلات اجتماعی، رضایت الهی را در پیش خواهد داشت.

دکتر صحرایی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این که خداوند متعال استان کرمانشاه را در دریایی از فرصت ها و ظرفیت های منابع طبیعی قرار داده است، یادآور شد: هم مرزی کرمانشاه با کشور عراق موهبتی الهی است که می تواند ثمرات ارزشمند اقتصادی را برای مردمان این منطقه داشته باشد.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام صالحی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه نیز ضمن ارائه گزارشی از موقوفات استان، با بیان این که موقوفات حوزوی استان کم است، اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه از حامیان بزرگ مدارس دینی استان است؛ به گونه ای که دو مدرسه علمیه استان به صورت صد درصدی توسط سازمان اوقاف پوشش داده می شود و تمام طلاب این مدارس از حافظان قرآن کریم هستند.

وی حمایت از برپایی مراکز و دوره های تخصصی در استان را از دیگر برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه استان دانست و اذعان داشت: به صورت فصلی از جانب سازمان اوقاف مبلغی تحت عنوان تغذیه به تمام مدارس علمیه استان واریز می گردد.

حجت الاسلام حسینی کیا، نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این جلسه ضمن ارائه پیشنهاداتی با بیان این که امیدواریم بتوانیم میزی را با حضور مدیر کل آموزش و پرورش، مدیر کل سازمان اوقاف و مدیر حوزه علمیه استان تاسیس و در آن فعال سازی زمینه‌های بهره مندی از ظرفیت های توانمند طلاب را هدفگذاری نماییم، خاطرنشان کرد: راه اندازی و تقویت صندوق قرض الحسنه استان نیازمند حمایت و مساعدت مسئولان و همیاری طلاب استان است.

وی با بیان این که نیاز است تا با دستور استاندار محترم مدیران استانی، حمایت وافری از کمیته تخصصی فرهنگ دینی استان صورت گیرد، خاطرنشان ساخت: تشکیل اتاق فکر حوزوی و رصد موضوعات فرهنگی استان و بررسی آسیب ها و چالش های پیش رو از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه، حضور طلاب در میدان مقابله با هجمه های فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: در کنار تقویت، ترسیم و آماده سازی زیرساخت ها، شدیدا نیازمند حضور دغدغه مندانه طلاب ارجمند در عرصه‌های مختلف تبلیغی استان هستیم.

وی به اصطلاح باغبانی فرهنگی رهبر معظم انقلاب اشاره و با بیان این که سبزی ها را باید از هجمه علف های هرز فرهنگی صیانت نماییم، اظهار داشت: نقش آفرینی در این میدان و جنگ نابربر شناختی، جهاد اکبر است؛ باید با تمام همت و تلاش قدم برداریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه طراحی حکمرانی دینی و اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را از رویکردهای انقلاب اسلامی دانست و با بیان این که دشمن به خوبی واقف به میدان مبارزه فرهنگی بوده با تمام قوا و توان وارد میدان شده است، اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی استان همواره آماده میزبانی از طرح‌ها و ایده های پویای فرهنگی طلاب و فضلاست.

حجت الاسلام عبدی، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان کرمانشاه نیز در ادامه ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه، گزارشی از برنامه های مجمع نمایندگان طلاب استان ارائه و از همیاری مدیران استانی در حمایت از فعالیت های دینی و فرهنگی طلاب استان تقدیر نمود.

وی در ادامه بر اهمیت تاسیس قرارگاه یا زائرسرای استان کرمانشاه در شهر مقدس قم تأکید کرد و ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم زائرسرای کرمانشاهی ها را مبتنی بر ارائه برنامه های فرهنگی و خدمت رسانی به زائران استان راه اندازی نماییم.

وی گزارشی از فعالیت صندوق قرض الحسنه طلاب استان کرمانشاه ارائه کرد و یادآور شد: هماهنگی مهمانسراهای ادارات در ایام تبلیغ برای میزبانی از طلاب مبلغ از جمله رویکردهایی است که نیازمند حمایت مدیران استانی به ویژه استاندار محترم کرمانشاه است.

در ادامه این نشست، چند نفر از طلاب به نمایندگی از طلاب کرمانشاهی طی سخنانی به دغدغه های فرهنگی طلاب و انتظارات ایشان ار مدیران استانی اشاره کردند.

حجت الاسلام شفیعی به عنوان نخستین سخنران، با تاکید بر این که سرانه دینی، مذهبی و گردشگری استان کرمانشاه بسیار پایین است، اظهار داشت: متاسفانه در شهر کرمانشاه به مکان‌های عمومی مذهبی کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که میدان آزادی کرمانشاه، فضای ناپسندی را برای میزبانی از میهمانان استان تداعی می کند، یادآور شد: متاسفانه امامزادگان استان در میان مسئولان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان فرهنگی استان غریب مانده است و نه تنها هیچ تلاشی برای توسعه آن صورت گرفته نشده، بلکه در برخی از موارد شاهد ایجاد موانعی هستیم. مقابله با آسیب های اجتماعی استان نیازمند انتخاب متولیان پرقدرت است.

حجت الاسلام حیدری دومین سخنران از میان طلاب بود که ضمن اشاره به مردمی بودن دولت ایران اسلامی، گفت: همانطور که دولت و روحانیت خود را نوکر و خادم مردم می دانند، مسئولین استان نیز باید خود را نوکران ملت بدانند و از هیچ تلاشی برای رفع دغدغه های ملت دریغ نکنند.
وی معضل بیکاری را از برجسته ترین دغدغه های استان عنوان و بر اهمیت حمایت از رویکردهای دینی و فرهنگی طلاب استان توسط مسئولین تاکید کرد.
 
حجت الاسلام حسینی یکی دیگر از سخنرانان این نشست بر لزوم همسان سازی سیاست های نظام اسلامی در مسیر تعالی دینی و معرفتی ملت تاکید کرد و با بیان این که فرزندان والاترین سرمایه پدران و مادران هستند، ابراز داشت: در عین وجود بخش قابل توجهی از معلمین انقلابی، متاسفانه تعداد قابل توجهی از معلمین روحیه دینی و انقلابی دانش آموزان را نشانه گرفته، آرمان امام و شهدا را رسما در کلاس درس به تمسخر گرفته، هیچ ابایی از این کار ندارند.
 
وی با بیان این که متاسفانه جذب و گزینش آموزش و پرورش با چالش های جدی روبروست، خاطرنشان ساخت: متاسفانه یکی از دغدغه ها در حوزه فرهنگ سازی استان، ضعف سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و نهادهای فرهنگی استان در نگهداری و صیانت از ظرفیت طلاب جذب شده است.
 
حجت الاسلام محمد باقر اکبری، نیز کشت مواد مخدر در کرمانشاه را از چالش های مخرب ظرفیت سوز توصیف کرد و با بیان این که 500 هکتار از اراضی استان کرمانشاه که زیر کشت مواد مخدر بودند، معدوم شده است، خاطرنشان ساخت: استانی که بیش از 2500 روستا دارد، شدیدا نیازمند تقویت حمایت از حضور طلاب و فضلا است.
 
جلیلیان نیز بر لزوم انسجام بخشی به فعالیت‌های فرهنگی جزیره‌ای استان تأکید کرد و اذعان داشت: نباید نگاه کمیته امدادی به طلاب و حوزه داشت باشیم؛ نیازمند ترسیم مسیر جامع معیشت هستیم؛ این که طلاب خود را وقف جامعه نموده اند، نیازمند حمایت و همیاری است.
 
وی بر اهمیت پرهیز از روابط در انتخاب مدیران و مسئولان تصریح کرد و ابراز داشت: متاسفانه چالش‌های اجتماعی استان، به بزرگترین مانع پیش روی تقویت بنیه گردشگری این منطقه تبدیل شده است.
 
وی سرمایه گذاری و تمرکز جدی بر ارائه آموزش های عمومی و نقش آفرینی طلاب در این عرصه را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: باید زمینه را برای نقش آفرینی پویای دغدغه مندان فرهنگ دینی در عرصه های مختلف به ویژه آموزش و پرورش فراهم نمود.
 
دلیری نیز از دیگر طلاب سخنران در این جلسه برخوداری از طرح و برنامه منسجم در حوزه فرهنگ را انکار ناپذیر توصیف کرد و اذعان داشت: تاسیس دبیرخانه علمی و فرهنگی استان کرمانشاه و حضور و مشارکت جمعی از طلاب و اندیشمندان استان در آن، می‌تواند تاثیرات بسزایی را در زمینه سازی حل مسائل و مشکلات استان داشته باشد.
 
سه تن از طلاب استان نیز در بخش دیگری از این جلسه، به دغدغه های فرهنگی و اقتصادی استان اشاره و خواستار الزام مسئولان در اهتمام به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی شد و گفت: برپایی دوره‌های کوتاه مدت تخصصی در ارتقاء دانش فنی بهره گیری از ظرفیت‌های عرصه های نوین جامع پذیری بسیار مهم است.
 
حجت الاسلام فاضلی، مشاور روحانیت استاندار کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه به شرایط ویژه این استان اشاره کرد و ابراز داشت: طلبگی رسالتی الهی را بر گردن انسان می نهد، همواره باید به وظیفه خطیری که در صیانت از دین و فرهنگ دینی کشور بر عهده داریم واقف باشیم.
 
وی با بیان این که قریب به 40 درصد مساجد بزرگ استان کرمانشاه روحانی مستقر ندارد، خاطرنشان ساخت: در بلاد مرجع و ماوایی زیباتر از طلاب و علما نداریم؛ همدلی و هماهنگی طلاب قطعا بسیاری از مشکلات را از میان بر خواهد داشت.
ارسال نظرات