۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۷۳۰۶۸۴

«پذیرش مسئولیّت» عمده مطالبه رهبر انقلاب از جوانان

«پذیرش مسئولیّت» عمده مطالبه رهبر انقلاب از جوانان
دشمنان جمهوری اسلامی با برنامه‌ریزی به چهار ستون اصلی جمهوری اسلامی که جوانان هستند حمله کردند؛ جوانانی که سرمایه جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دشمنان جمهوری اسلامی با برنامه‌ریزی به چهار ستون اصلی جمهوری اسلامی حمله کردند. ستون سرمایه اجتماعی مثل آنچه در فتنه 88 اتفاق افتاد، سرمایه فیزیکی مثل جنگ تحمیلی، سرمایه انسانی مثل ترور شخصیت‌های تأثیرگذار اوایل انقلاب و یا ترور دانشمندان ایرانی در سال‌های اخیر و سرمایه مالی که همان تحریم‌های اقتصادی است.

در سال‌های اخیر بحث به کارگیری جوانان در عرصه‌های مملکت‌داری بیشتر از گذشته مطرح می‌شود. زمانی در این کشور برای مدیریت و فرماندهی جنگی هشت ساله به جوانانی کم سن و سال اعتماد شد که جواب این اعتماد حماسه‌های فراموش نشدنی از تدبیر و ایثار بود. اما در سال‌های بعد از آن حضور جوانان در مسئولیت‌های مهم کشورداری کمرنگ شد تا جایی که گویا در بعضی مناصب حضور و فعالیت برای افراد جوانتر امری دست نیافتنی به حساب می‌آمد.

 چهار سال پیش وقتی بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبری صادر شد، بار دیگر لزوم جوان کردن ساختار مدیریت کشور و همچنین توجه به جایگاه جوانان در کشور از نظر عملی و اعتقادی برای آینده‌سازی مورد توجه قرار گرفت. تلنگر بیانیه گام دوم انتصاب چهره‌های جوان در سالهای بعد را نیز به همراه داشت.

بیانیه گام دوم به روشنی لزوم اعتماد به جوانان را یادآور شد و این بار به جای خطاب قرار دادن مسئولین برای امور کشورداری، جوانان را خطاب قرار داد.

مسیری که طی شد

انقلاب اسلامی ایران با شعار نه شرقی و نه غربی روی کار آمد در جهانی که حرف از اومانیسم(انسانگرایی)، سکولاریسم( جدایی دین از سیاست) بود جریانی روی کار آمد که حرف جدیدی برای گفتن داشت و دین را مایه حرکت اجتماعی خود قرار داد.

در مرحله بعد این حرکت اجتماعی به دنیا نشان داد که قادر به ساخت نظام نیز هست. رفراندوم‌ها و انتخاباتی در ماه‌ها و سال‌های اولیه وقوع انقلاب 1357 اتفاق افتاد، این انقلاب را به عنوان یک نظام تثبیت کرد.

به فاصله کمی از پیروزی انقلاب، حمله صدام به ایران و هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد با مقاومت و پیروزی ایران برعراق که فقط خودش نبود و تقریبا دنیا را برای براندازی ایران پشت سر خود داشت، نظام اجتماعی تثبیت شده جمهوری اسلامی، توانست از خودش و موجودیتش دفاع کند. و این سومین مرحله مهمی بود که انقلاب اسلامی ایران در مسیر حیات خود به نمایش گذاشت.

البته که دفاع جمهوری اسلامی از خود فقط در  هشت سال دفاع مقدس متجلی نشد. نظام از همان سال آغازین پیروزی و استمرار خود درگیر فتنه‌هایی چون جنگ سخت، جنگ اقتصادی، ترور، جنگ‌های نرم و فرهنگی بود و هست.

دشمنان جمهوری اسلامی با برنامه‌ریزی به چهار ستون اصلی جمهوری اسلامی حمله کردند. ستون سرمایه اجتماعی مثل آنچه در فتنه 88 اتفاق افتاد، سرمایه فیزیکی مثل جنگ تحمیلی، سرمایه انسانی مثل ترور شخصیت‌های تأثیرگذار اوایل انقلاب و یا ترور دانشمندان ایرانی در سال‌های اخیر و سرمایه مالی که همان تحریم‌های اقتصادی است.

«پذیرش مسئولیّت» عمده مطالبه رهبر انقلاب از جوانان

وقتی تحریم‌های اقتصادی از راه رسید

اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 و فتنه‌ای که چندماه کشور و مردم را درگیر خود کرد، نقطه عطف مهمی در تاریخ معاصر جمهوری اسلامی است. بعد از این تاریخ بود که موضع آمریکا در برابر ایران، با قبول شکست در براندازی نرم، به فشار اقتصادی و تحریم‌های هوشمند و فلج‌کننده رسید.

آمریکا حالا فهمیده بود که با غبارآلود کردن فضا برای جوان ایرانی و کشاندن آنان به جنگ خیابانی کاری از پیش نخواهد برد. پس استراتژی فشار اقتصادی را برای فلج کردن ایران به کار گرفت.

جوانان شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت بدهند

 به طور کلی بیانیه گام دوم انقلاب به جوانان می‌گوید نظام جمهوری اسلامی با منشاء یک حرکت اجتماعی خود را تثبیت و از خود دفاع کرد. در واقع انقلاب اسلامی چیزی را می‌خواسته و به آن رسیده است. حالا این انقلاب خطاب به جوانان می‌گوید که شما برای ادامه این راه، با نگاه به این سابقه، بخواهید تا بشود.

در واقع تحقق گام دوم انقلاب در گرو درک جوانان از این موضوع است که انقلاب اسلامی ایران چه مسیری را طی کرده است و از این به بعد باید در چه مسیری حرکت کند. به همین خاطر خطاب‌های رهبری که پیش از این عمدتا با کارگزاران و مسؤولین کشوری بود در این بیانیه خطاب به جوانان مومن و انقلابی به عنوان مسؤولین آینده است. آنجایی که می‌گویند: «امّا راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرتهای گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.»

ارسال نظرات