۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۷۳۰۷۷۵
آیت الله اراکی:

بزرگ ترین مسئولیت حوزه های علمیه، پاسخگویی به نیازهای نظام است

بزرگ ترین مسئولیت حوزه های علمیه، پاسخگویی به نیازهای نظام است
آیت الله اراکی ابراز امیدواری کرد مرکز تحقیقات مجلس خبرگان رهبری بتواند حوزه‌های علمیه را به سمت پاسخگویی به نیازهای نظام هدایت و کمک کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی رئیس مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان رهبری بعد از ظهر یکشنبه در چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی که در سالن همایش ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد ضمن تشکر از پیام آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: پیام اساسی و راهنمایی که برای مرکز تحقیقات مجلس خبرگان رهبری از سوی آیت الله جنتی ارائه شد جای بسی تشکر دارد و امیدواریم رهنمودهای او، رسم العین همه ما در این مرکز گران سنگ قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: حکومت اسلامی یک بحث فرعی از حول مباحث اسلامی نیست و در حقیقت همان گونه که در بیانات امام خمینی رحمة الله علیه به این مضمون آمده است که «اسلام مساوی با حکومت است» حقیقت این است که اساس ادیان الهی، رسالت و حاکمیت خداوند به وسیله انبیا برای جامعه بشر بوده است.

آیت الله اراکی ابراز کرد: اصلاً رسول در استعاره خدا برای حاکمیت بر روی زمین بوده است و اگر برای رسول ماموریت تبلیغ داده شده است، مراد از تبلیغ همین حاکمیت است؛ نه این که ماموریت رسول تنها بلاغ باشد.

وی در ادامه افزود: ما حکومتی جدای از دین و متقابلاً دینی جدای از حکومت نداریم؛ چراکه همه دین ما، سیاست است و این سخن ترویجی و تبلیغاتی نیست؛ بلکه سخنی برگرفته از بنیان و منطق است و همه محور پیام انبیا و قرآن کریم عدل است و برقراری اسلام یعنی برقراری عدل و برقراری عدل یعنی همان برقراری حکومت عدل.

رئیس مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مهمترین مقوله زندگی بشر و نظام اجتماعی آن مقوله عدل است و تمام آنچه از سعادت ها و شقاوت ها بر جامعه بشریت گذشته است، سعادت ها و شقاوت ها مربوط به حسن حاکمیت یا سوء حاکمیت است.

وی در ادامه افزود: حاکمیت الهی یعنی نظم بخشی عادلانه و برپایی نظم عادلانه جز با دین الهی محقق نمی شود و اگر ما با نگاه جامعه به حکومت بنگریم، همه فقه ما نیز امر به معروف است و اقم الصلاة نیز یک حکم حاکمیتی است و در واقع، همه فقه ما فقه حکومتی است.

آیت الله اراکی اظهار داشت: ما امر و نهی غیر منظم در اسلام نداریم؛ یعنی اگر در اسلام اقم الصلاة دارد، این بخشی از نظام امر و نهی است که ما باید جایگاه اقم الصلاة را در نظام امر و نهی پیدا کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: همه احکام اسلامی بخشی از امر و نهی است که خداوند برای بشر آورده؛ چراکه بدون نظم جامعه شکل نمی گیرد؛ زیرا آن چیزی که مردم را به جامعه تبدیل می کند نظام است.

آیت الله اراکی ابراز کرد: ما در گذشته جامعه آماده برای حکمران اسلامی نداشتیم، اما به برکت انقلاب اسلامی و بعد از کاری که امام راحل انجام داد، نظامی شکل گرفت و اکنون جامعه ای داریم که حاکمیت خود را به دست اسلام و مسئولین اجرای اسلامی که فقها هستند سپرده است.

وی در ادامه افزود: امروزه بزرگ ترین مسئولیت حوزه های علمیه، تبیین نظام اسلامی در حوزه های مورد نیاز جامعه است و اگر حوزه های علمیه نتوانند به این مسئولیت عمل کنند، مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت؛ چراکه مردم و جامعه حجت را بر حوزه‌های علمیه تمام کرده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر ما بخواهیم در اقتصاد اسلامی معاملات را به تنهایی نگاه کنیم، نظام اسلامی را پاسخگو نخواهیم بود، زیرا نظام اسلامی و اقتصادی فراتر از تکی بودن است و باید نظام تملک ثروت های طبیعی تبیین شود.

وی در ادامه افزود: اگر ما نتوانیم فقه نظام را استنباط کنیم، نمی‌توانیم بگوییم که پول چگونه می تواند در نظام بانکی مورد لحاظ قرار گیرد و یکی از اشکالاتی که در تحقیقات فقهی حوزوی وجود دارد این است که درباره پول به تنهایی بحث می‌کنند؛ درحالی که هر مقدار نیز درباره آن بحث شود، علمی نبوده و ناقص می باشد؛ زیرا پول پدیده‌ای خُرد است و در یک نظام اجتماعی مبادله، شکل می گیرد و تا نظام مبادله را استنباط نکنیم، نمی‌توانیم بگوییم که پول چه نقشی را ایفا می‌کند.

آیت الله اراکی در پایان ابراز امیدواری کرد که مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان رهبری بتواند در این راستا عمل کرده و حوزه‌های علمیه را به سمت پاسخگویی به نیازهای نظام هدایت کمک کند.

ارسال نظرات