۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۳۱۲۹۵
به مناسبت رحلت آیت‌الله کاشانی

روایتی جالب از آخرین دیدار امام خمینی و آیت‌الله کاشانی

روایتی جالب از آخرین دیدار امام خمینی و آیت‌الله کاشانی
آیت‌الله کاشانی به همان لهجه‌ي خودشان خطاب به امام فرمودند می‌دانید که من اهل تملق نیستم. به جدم قسم شما خیرالموجودین و امید ملت هستید. شما را در بین مراجع از همه بهتر می‌دانم و این اعتقاد من است.

آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی از جمله علمای مبارزی بود که در دوران ملی شدن صنعت نفت نقش بسزایی ایفا کرد. امام خمینی هم که در آن دوران از فضلای حوزه علمیه قم بود همواره از آیت‌الله کاشانی به نیکی یاد می‌کرد. روایت‌هایی چند در تاریخ از رابطه امام و مرحوم کاشانی منتشر شده است که نکات حائز اهمیتی دارد.

مرحوم شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی یکی از راویانی است که در خاطرات خود به دو دیدار امام خمینی و آیت‌الله کاشانی اشاره می‌کند. به روایت شهید محلاتی: «مرحوم آیت‌الله کاشانی به امام خیلی معتقد بود. یک مورد مربوط به همان قبل از 28 مرداد می‌شود که همین جبهه‌‌ی ملی نسبت به ساحت مقدس آیت‌الله کاشانی خیلی بد عمل کردند و روزنامه‌هایی مثل روزنامه‌ي شورش که مال کریم‌پور بود خیلی بد می‌گفت و جسارت می‌کرد. این روزهای آخر عکس ایشان را به گردن سگی انداخته بودند و توی خیابان‌ها گردانده بود. امام در تهران منزل ابوالزوجه‌شان آیت‌الله ثقفی تشریف داشتند و در پامنار بودند. این خبر را که به ایشان دادند فرمودند دیگر خدا صبر نخواهد کرد. چندی بعد دوران جبهه‌ ملی سپری شد و بدتر از آن‌ها سر کار آمدند. این یک قصه بود.

شیخ فضل‌الله محلاتی درباره آخرین دیدار امام و آقای کاشانی می‌گوید: «وقتی آیت‌الله کاشانی بیمار بود در خانه‌ای در دزاشیب استراحت می‌کردند و امام تهران بودند، من با ماشین یکی از رفقا رفتیم امام را سوار کردیم، بردیم دیدن مرحوم آیت‌الله کاشانی. وقتی رفتیم ایشان روی تختخواب خوابیده بود. امام پای تخت نشستند، دست مرحوم آیت‌الله کاشانی را گرفتند، آستینشان را بالا زدند و دستشان را مدتی نگه ‌داشتند و برای آیت‌الله کاشانی دعا خواندند. آیت‌الله کاشانی به همان لهجه‌ي خودشان خطاب به امام فرمودند می‌دانید که من اهل تملق نیستم. به جدم قسم شما خیرالموجودین و امید ملت هستید. شما را در بین مراجع از همه بهتر می‌دانم و این اعتقاد من است. خلاصه قریب به این مضمون مرحوم آیت‌الله کاشانی مطالبی بیان فرمودند. امام خیلی به ایشان علاقه‌مند بودند. ایشان هم به امام خیلی علاقه‌مند بودند.»

منبع: خاطرات و مبارزات شهید محلاتی، چاپ دوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات