۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۷۳۱۳۶۱

اهمیت رزمایش کمربند امنیت دریایی برای ثبات از نظر تحلیلگران

اهمیت رزمایش کمربند امنیت دریایی برای ثبات از نظر تحلیلگران
تحلیلگران نظامی بر این باورند که برخلاف رزمایش‌های غرب، رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی با مشارکت ایران، روسیه و چین بر ارتقای ثبات جهانی و منطقه‌ای تمر کز دارد.

مرحله اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ در روز‌های آینده برگزار می‌شود. در این رزمایش، یگان‌های شناور و پروازی نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین ناو‌های نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه که روز چهارشنبه وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شدند، حضور خواهند داشت.

وبگاه «چاینا میل» در این زمینه نوشت، رزمایش در دریای عمان که به طور مشترک توسط کشورهایی از جمله چین، ایران و روسیه انجام می‌شود هیچ ارتباطی با وضعیت سایر مناطق جهان ندارد. این رزمایش نشان دهنده تمایل کشورهای شرکت کننده برای حفظ صلح و ثبات منطقه است.

وزارت دفاع چین روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروی دریایی چین، ایران، روسیه و سایر کشورها رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ را از چهارشنبه تا یکشنبه آینده  انجام خواهند داد. چین ناوشکن موشک انداز «نانینگ» خود را برای شرکت در این رزمایش فرستاده است. این ناوشکن در تمرین‌های جستجوی هوایی، امداد و نجات دریایی شرکت خواهد کرد.

«ژوبو» یکی از اعضای ارشد مرکز امنیت و راهبردی  دانشگاه «تسینگ‌هوا» گفت که این رزمایش  مشترک که به یک ساز و کار منظم تبدیل شده، به نفع امنیت دریایی در خلیج عمان است، یک محقق روابط نظامی بین‌الملل در «آکادمی علوم نظامی ارتش چین» نیز گفت، رزمایش مشترک دریایی بخشی از همکاری‌های دفاعی چند ملیتی است و به هیچ موقعیت منطقه‌ای یا طرف ثالث در جهان ارتباط ندارد.

این تحلیلگر نظامی افزود، این رزمایش اراده قوی چین را برای حفظ صلح و ثبات در منطقه‌ای با اهمیت بالا نشان می‌دهد. وی گفت: «دریای عمان از طریق تنگه هرمز به خلیج فارس متصل و توسط بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان احاطه شده است.»

یکی دیگر از تحلیلگران چینی اظهار داشت، رزمایش‌های دریایی نظامی تفاوت‌های فکری بین چین و ائتلاف نظامی غرب را که معمولا رزمایش‌های نظامی را علیه دشمنان فرضی انجام می‌دهند، نشان می‌دهد.

این تحلیلگر چینی تاکید کرد، بر خلاف ائتلاف نظامی غرب که اغلب با دشمنان فرضی تمرین انجام می‌دهند، چین و سایر کشورهای شرکت کننده همواره بر ارتقای ثبات جهانی و منطقه‌ای در رزمایش‌های نظامی مشترک تمرکز می‌کنند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات