۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۷۳۱۳۷۶

حمایت بشار اسد از ایده گسترش حضور نظامی روسیه در سوریه

حمایت بشار اسد از ایده گسترش حضور نظامی روسیه در سوریه
رئیس جمهوری سوریه، از نظریه گسترش حضور نظامی روسیه در کشورش حمایت کرد، شرط خود برای دیدار با اردوغان را نام برد، الحاق سرزمین‌های جدید به روسیه را به رسمیت شناخت و گفت: غرب جمعی از طریق اوکراین و در جنگی نیابتی در حال یک رویارویی کلی علیه روسیه است.

 "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» که بامداد امروز، پنج شنبه، منتشر شده، ابراز عقیده کرد که گسترش حضور نظامی روسیه در این کشور ایده خوبی است.  وی توضیح داد: «ما معتقدیم که اگر روسیه تمایل به گسترش پایگاه‌ها یا افزایش تعداد آنها را داشته باشد، پس این موضوع ماهیت فنی یا لجستیکی دارد. اگر چنین تمایلی وجود داشته باشد، ما نیز معتقدیم که گسترش حضور نظامی روسیه در کشور ما خوب است و از تحقق این ایده حمایت خواهیم کرد.»

 اسد یادآور شد که روز چهارشنبه وزرای دفاع روسیه و سوریه در مورد مسائل مربوط به همکاری های نظامی گفتگو کردند، البته به طور خاص جنبه نظامی این پایگاه‌ها مطرح نشد. به گفته وی، به عنوان یک قاعده کلی، مقامات دمشق افشا نمی کنند که چه نوع همکاری با روسیه انجام خواهد شد، زیرا این موضوع ماهیت محرمانه داشته و به امنیت سوریه مربوط است . با این حال، پایگاه‌های نظامی روسیه با «دیدگاه مشترکی که هم بعد سیاسی و هم بعد نظامی دارد» همراه است.

رهبر سوریه تاکید کرد که از لحاظ نظامی، این موضوع هنوز مورد بحث قرار نگرفته است. اسد در عین حال تاکید کرد که حضور نظامی روسیه در سوریه نباید موقتی باشد و تنها نباید به مبارزه با تروریسم محدود شود. وی افزود: ما در خصوص موازنه بین المللی صحبت می کنیم و حضور روسیه در سوریه، به عنوان کشوری مهم در منطقه دریای مدیترانه معنایی، مرتبط با توازن قوا در سطح جهان دارد.

اسد غرب را به راه انداختن جنگ جهانی سوم متهم کرد

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به سئوال دیگری ابراز عقیده کرد که وضعیت ژئوپلیتیک کنونی در جهان را می توان به خوبی یک جنگ جهانی سوم در قالب جنگی نیابتی در نظر گرفت.  بشار اسد گفت: «در گذشته چنین بود که ارتش چندین کشور علیه چند کشور دیگر وارد عمل شوند. همین اتفاق اکنون هم در حال وقوع است، البته با سلاح‌های مدرن، به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای. ما را از روش مرسوم حل و فصل مناقشات دور نگه می‌دارند.»

به گفته اسد، غرب جمعی در یک رویارویی کلی علیه روسیه شرکت دارند، اما این کار را نه مستقیم، بلکه از طریق واسطه، به ویژه، از طریق ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، و گروه های تروریستی در سوریه و سایر مناطق انجام می دهد.

بشار اسد: سوریه مرزهای جدید روسیه را به رسمیت می‌شناسد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با ریانووستی اعلام کرد که دمشق مرزهای روسیه با سرزمین های جدید ضمیمه شده به این کشور را به رسمیت می شناسد.  به گفته وی، حتی اگر درگیری اوکراین اتفاق نیفتاده باشد، او شخصاً  مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروزیا را "از لحاظ تاریخی متعلق به روسیه" می داند.

رهبر سوریه با اشاره به اینکه دمشق استقلال این مناطق را حتی قبل از پیوستن به روسیه به رسمیت شناخت، ادامه داد: «این موضوع از همان ابتدا برای ما روشن بود و ما در موضع گیری خود در این رابطه تردید نخواهیم کرد. موضع سوریه روشن و در عین حال قاطع است، ما در این موضوع نه تنها به خاطر دوستی دیرین خود با روسیه، بلکه به دلیل اینکه این مناطق سرزمین‌های روسیه هستند، اعتقاد داریم.»

اسد یادآور شد که در حال حاضر شهروندان روس در این مناطق زندگی می کنند و "واقعیت های رخ داده در آنجا نشان می دهد که این سرزمین ها روسی هستند."

اسد شروط خود برای دیدار با اردوغان را اعلام کرد

بشار اسد در پاسخ به سئوال دیگری در این مصاحبه گفت که تنها پس از خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه، حاضر است با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کند. وی توضیح داد: «در مورد دیدار با اردوغان باید بگویم که این دیدار با رسیدن به مرحله‌ای مرتبط است که ترکیه به شکلی واضح و بدون هیچ گونه ابهامی برای خروج کامل (نیروهای ترکیه) از خاک سوریه، توقف حمایت از تروریسم و ​​بازگرداندن اوضاع به وضعیت قبل از شروع جنگ در سوریه، آمادگی خود را نشان دهد. این تنها گزینه ای است که می تواند در آن دیدار من با اردوغان انجام شود.»

رهبر سوریه این سئوال را مطرح کرد که اگر چنین دیداری به نتایج نهایی برای جنگ در سوریه منتهی نشود، چه ارزشی خواهد داشت؟ وی معتقد است که ترکیه با حمایت از سازمان‌هایی که دمشق آن‌ها را تروریستی می‌داند و با وارد کردن نیروهای نظامی خود به خاک سوریه، نقش منفی در جنگ سوریه ایفا کرده است. علاوه بر این اسد ترکیه را کشوری اشغالگر خواند.

رئیس جمهور سوریه در عین حال به نقش روسیه به عنوان واسطه بین طرف‌های سوری و ترکیه‌ای اشاره کرد.  بشار اسد از جمله پایه هایی که «سیاست روسیه بر آن استوار است» را احترام به حقوق بین الملل، به رسمیت شناختن حاکمیت کشورها، نفی تروریسم، احترام به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت دولت سوریه در سراسر خاک این کشور و همچنین  لزوم خروج نیروهای مسلح خارجی غیرقانونی از سوریه نام برد.

به گفته وی، برای این منظور، روسیه با سوریه همکاری دارد و تلاش می کند تا در عرصه های رایزنی‌ها در ژنو، آستانه و دیگر شهرها این موضوعات را حل  و فصل کند. و همه این (مذاکرات) یک هدف را دنبال می کنند و آن بازگرداندن ثبات به کشور سوریه است.

مذاکرات پوتین و اسد سه ساعت به طول انجامید

شب گذشته، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که مذاکرات حضوی بین ولادیمیر پوتین و بشار اسد، روسای جمهوری روسیه و سوریه در مسکو، سه ساعت به طول انجامید. دفتر بشار اسد نیز اعلام کرد که در این دیدار، رهبران دو کشور در مورد مسائل سیاسی و اقتصادی از جمله روابط دوجانبه، همکاری های مشترک در اشکال مختلف و تحولات اخیر در عرصه بین المللی و منطقه‌ای گفتگو کردند.

اسد در دیدار با پوتین از اقدامات نظامی روسیه در اوکراین حمایت کرد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در دیدار با ولادیمیر پوتین تاکید کرد که از اقدامات نظامی مسکو که در حال انجام عملیات ویژه برای حفاظت از مردم دونباس است، حمایت می کند. رهبر سوریه گفت: «اکنون می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم، زیرا این اولین دیدار من از زمان [شروع] درگیری نظامی در اوکراین است تا مواضع سوریه در حمایت از عملیات ویژه روسیه علیه نئونازی‌ها و نازی‌های قدیمی را تکرار کنم». 

وی تاکید کرد که کشورهای غربی زمانی میزبان نازی‌های قدیمی در خاک خود بودند و در حال حاضر نیز آنها از نازی‌های جدید حمایت می کنند.

وزیر دفاع روسیه با همتای سوری خود درباره همکاری‌های دوجانبه گفتگو کرد

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با محمود عباس، همتای سوری خود دیدار و گفتگو کرد. در جریان این گفت وگوها، طرفین درباره وضعیت کنونی در سوریه و همچنین موضوعات مهم همکاری‌های نظامی و نظامی-فنی دوجانبه تبادل نظر کردند.

طبق این اطلاعات، وزرای دفاع روسیه و سوریه بر اهمیت ادامه همکاری نزدیک با هدف حفظ ثبات در جمهوری عربی سوریه تاکید کردند.

وزارت دفاع روسیه همچنین تاکید کرد که این دیدار در "فضایی بسیار دوستانه" برگزار شد و بر قصد توسعه بیشتر همکاری‌های روسیه و سوریه در زمینه دفاعی و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

 علاوه بر این،  ژنرال شویگو به مردم سوریه در ارتباط با زلزله های ویرانگر اخیر در این کشور  تسلیت گفت و یادآور شد: «این یک تراژدی بزرگ است. و گروه  نظامیان ما در سوریه از طریق ارائه خدمات لازم و رساندن کمک های بشردوستانه کمک های لازم را به دوستان سوری کردند.»

 وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه نیز به نوبه خود از کمک های ارتش روسیه در این رابطه تشکر کرد و برای ادامه همکاری‌ها ابراز امیدواری کرد.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات