۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۷۳۱۶۷۲
کتاب‌نما؛

کتاب بررسی تئوری قیام لله

کتاب بررسی تئوری قیام لله
تحلیل این پیوند تماشایی میان اهل نظر و عمل در انقلاب اسلامی ایران، تنها با بررسی مبانی اسلام ناب محمدی و تئوری قیام لله ممکن است.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، آنچه از دیرباز محل گفتگو و اندیشه و نزاع بوده، پیوند میان «نظر» و «عمل» و رابطه میان آن‌هاست. اهل نظر، بنا به اقتضای فعل خود و بنا به طبیعت نظرورزی، بخش زیادی از زمان خود را صرف فلسفیدن، فکرکردن و نظرورزیدن می‌کنند و اینچنین از عمل دور می‌مانند. بالعکس، اهالی عمل نیز آنچنان در کف میدان و در کوران حوادث و اتفاقات و ماجراها غرق می‌شوند که معمولاً فرصت فکرکردن به چیزی فراتر از موقعیت کنونی خود ندارند.

اما انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی(ره) و با تأسی به اندیشه‌های اسلام ناب محمدی، پیوندی تماشایی میان نظر و عمل برقرار کرد و الگوی بسیاری از نهضت‌های معاصر شد. انقلابی که در هشت سال دفاع مقدس، فرماندهان خط مقدمش نظریه‌پرداز و عارف و فیلسوف و حکیم بودند. انقلابی که در آن یک طفل سیزده‌ساله، با عمل خود تبدیل به رهبر و پشتوانه نظری می‌شود. تحلیل این پیوند تماشایی میان اهل نظر و عمل در انقلاب اسلامی ایران، تنها با بررسی مبانی اسلام ناب محمدی و تئوری قیام لله ممکن است.

مهدی کوچک‌زاده، پژوهشگر جوانی است که تلاش کرده با تکمیل پایان‌نامه ارشد خود، کتاب «بررسی تئوری قیام لله» را بیافریند و در آن، نسبت نظر و عمل در چهارچوب اسلام ناب را بررسی کند. او در این کتاب تلاش کرده تا مبانی و اصول فراموش‌شده اسلام ناب محمدی را به مخاطب یادآوری کند.

بنا به گفته خود نویسنده در مقدمه این کتاب، ایده اولیه نگارش این کتاب از مرحوم روح‌الله نامداری وام گرفته شده است. روح‌الله نامداری، نویسنده، پژوهشگر، فعال و جهادگر انقلابی بود که سال‌های سال در زمینه ترویج و استخراج اندیشه‌های اسلام ناب محمدی تلاش کرد و چندسال قبل در اوج جوانی از دنیا رفت. مهدی کوچک‌زاده درباره آشنایی خود با مرحوم روح‌الله نامداری و چگونگی شکل‌گیری ایده نگارش این کتاب اینچنین می‌نویسد:

«نیمه‌های یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان، شماره‌اش روی گوشی‌ام افتاد. گفت فایلی برایت فرستاده‌ام. به‌نظرم در موضوع قیام لله لازم است درباره این سرفصل‌ها صحبت بشود. آنچه فرستاده بود، سرفصل‌های همین کتاب بود. بارها تماس گرفتم و درباره بعضی سرفصل‌ها سوال پرسیدم و توضیح مختصری دریافت کردم. آن‌ها، آخرین توضیحات روح‌الله درباره قیام لله بود. او راستی‌راستی و بدون هیچ توضیح و تشریفاتی، نوشتن یک کتاب فوق سنگین را روی دستم می‌گذاشت».

او در ادامه مجبور می‌شود به خدمت سربازی برود و نگارش کتاب را نیمه‌کاره رها کند. در این باره می‌نویسد:«در آخرین مکالمه به او گفتم که عازم خدمت سربازی‌ام و قرار نیست خیلی طول بکشد … قرار گذاشتیم که بعد از پایان خدمت در این خصوص همکاری داشته باشیم. ان‌شاءاللهِ ناامیدانه‌ای گفت و خداحافظی کردیم. وقتی به مرخصی آمدم، دوستم پیامی به من داد که مثل بمب در سرم ترکید: «روح‌الله نامداری درگذشت». روح‌اللهِ سی و هفت ساله ذوب‌شده در امام، در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶، غریبانه و به علت ایست قلبی درگذشت.»

مولف کتاب در ادامه درباره پروژه‌های مرحوم روح‌الله نامداری توضیح می‌دهد و می‌گوید: «آنچه مرحوم نامداری در نظر داشت، طرح ۲۱ عنوان پژوهش بود که برای تبیین چهارچوب‌های اسلام ناب ضروری می‌نمود. جلد اول این مجموعه، گزیده جلد ۲۱ صحیفه امام است که «جدال دو اسلام» نام گرفته است. جلد دوم کتاب «خمینی، پدیده انسانی پیچیده» است. جلد سوم همین سیاهه است که از بد روزگار بر عهده حقیر قرار گرفت…».

برخی از سرفصل‌های این کتاب عبارتند از:

«معنا و تفسیر آیه قیام»، «تفاوت تفسیر حضرت امام و علامه طباطبایی ذیل آیه قیام»، «قیام لله در تاریخ انبیاء علیهم السلام»، «نسبت قیام لله با عدالت»، «ساده‌زیستی و اشرافیت در قیام لله»، «تکلیف‌گرایی در قیام لله»، «مسئله نظم و شیوه برنامه‌ریزی در قیام لله»، «قیام لله و صورتبندی جدید معنای قدرت»، «نسبت هنر با قیام لله» و … .

این کتاب در ۳۲۰ صفحه و در قطع رقعی و به‌همت پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ و طبع رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور و وب‌سایت انتشارات سوره مهر تهیه بفرمایند.

کتاب «بررسی تئوری قیام لله»

ارسال نظرات