۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۷۳۱۷۷۵

ماجرای دستور امام خمینی برای احیای یک موقوفه بزرگ در قم

ماجرای دستور امام خمینی برای احیای یک موقوفه بزرگ در قم
متولی موقوفات میرزا ابوطالب قمی با اشاره به فراهم بودن بستر برای واقف بودن همه افراد جامعه، گفت: میزان ارزش مادی موقوفه مهم نیست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدی در ویژه برنامه ماه عاشقی سیمای مرکز قم که سه‌شنبه شب به صورت زنده و از موقوفه سعدالحکمای شهرستان کهک روی آنتن سیمای مرکز قم رفت اظهار کرد: وقف صدقه جاریه است و ماندگاری آن اهمیت زیادی دارد زیرا هیچ گاه از بین نمی‌رود مثل موقوفات میرزا ابوطالب قمی که 200 سال قبل وقف شده و از عواید آن در راستای نیت واقف استفاده می‌شود.

وی افزود: مرحوم آیت‌اله میرزا ابوطالب قمی داماد میرزای قمی و امام جمعه قم در زمان قاجار بوده و با فکر بلندی که داشته، دو دنگ از هر سه روستایی که مالک آنها بوده را وقف کارهای خیر کرده است.

متولی موقوفات میرزا ابوطالب قمی با بیان اینکه نیت این واقف بزرگ شامل سه بخش بوده است گفت: عایدات این موقوفات برای سه هدف در نظر گرفته شده؛ نخست برای روضه‌خوانی اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم و صفر، دوم کمک به زوار نیازمند مشهد مقدس و کربلای معلی و سوم برای کمک به نیازمندان اقوام خود واقف و نسل آنها در سال‌های بعد که تاکنون به این نیت‌ها عمل شده است.

وی ادامه داد: زمانی به دنبال کار خیر موقتی هستیم و زمانی هم کاری بنیادین انجام می‌دهیم که وقف در واقع کار خیری بنیادین محسوب می‌شود و البته در اینجا خلوص نیت هم تاثیر بسزایی دارد تا آدمی بتواند از اموالش دل بکند و آنها را در راه خدا وقف کند.

حجت‌الاسلام سیدی تصریح کرد: بر طبق روایات، فرزندی که برای آدمی دعا کند، علمی که از انسان به یادگار بماند و جامعه را منتفع کند و همچنین وقف، سه موضوعی هستند که بعد از مرگ هم امتداد دارند و ثواب آنها به آدمی می‌رسد.

متولی موقوفات میرزا ابوطالب قمی با بیان اینکه اوقاف زمان طاغوت، این موقوفات را از متولی شرعی آن گرفته بود، خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) دستور دادند که موقوفه به تولید شرعی آن بازگردانده شود و اکنون 44 سال است که دوباره به نیت واقف عمل می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به فراهم بودن بستر برای واقف بودن همه افراد جامعه گفت: میزان ارزش مادی موقوفه مهم نیست، آنچه اهمیت دارد خالص بودن نیت واقف است و هر کس می‌تواند هر آنچه که می‌تواند را وقف کند یا اینکه در وقف‌های جمعی ناظر به نیازهای روز جامعه مشارکت کند.

حجت‌الاسلام سیدی به نیت‌های جدید و مورد نیاز جامعه از جمله ترویج علم و دانش و دین اسلام اشاره و ابراز کرد: باب وقف برای هیچ کس بسته نیست و می‌توانیم با هر توان مالی، در این سنت حسنه نبوی مشارکت داشته باشیم.

پرویز خودکار دیگر مهمان این برنامه هم با اشاره به امتیازات وقف اظهار کرد: وقف دارای ابعاد فردی و البته اجتماعی است که دیگر انفاق‌ها به این حد واجد آن نیستند.

وی افزود: وقف یعنی حبس مال با این ویژگی که هدف معینی برای آن در نظر گرفته می‌شود و تا زمانی که عین موقوفه موجود باشد، آن هدف هم محقق می‌شود و ثواب آن به واقف می‌رسد.

خودکار با بیان اینکه چه کاری بهتر از وقف می‌تواند موجب برکت یافتن مادیات شود عنوان کرد: شخص واقف باید به درجه‌ای از اعتقادات دینی برسد تا بتواند اموالش را وقف کند در واقع واقف بودن، نشانه درجه‌ای از ایمان واقعی است.

«ماه عاشقی» ویژه برنامه افطار سیمای مرکز قم است که رمضان امسال با همکاری اداری کل اوقاف و امور خیریه استان قم از موقوفه سعدالحکما شهرستان کهک، روی آنتن شبکه نور می‌رود.

ارسال نظرات