۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۷۳۴۹۷۵
اهمیت سفر رئیسی به اندونزی؛

دروازه‌های باز جاکارتا به سوی جمهوری اسلامی ایران

دروازه‌های باز جاکارتا به سوی جمهوری اسلامی ایران
سفر آیت الله رئیسی به اندونزی نشان می‌دهد که دولت سیزدهم نه‌تنها توازن دیپلماتیک در نگاه به شرق را رعایت می‌کند، بلکه شرق را فراتر از پکن و مسکو می‌داند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان روزهای گذشته برای سفری عازم کشور اندونزی شد. کشور اندونزی از جمله کشورهای مسلمان آسیایی است که حتی از دوران پیش از اسلام، ارتباطات فرهنگی با ایران داشت. ویژگی‌های اقتصادی جالب توجهی که در کشور اندونزی وجود دارد باعث شده است این کشور جزو اقتصادهای نوظهور در دنیا و عضو گروه بیست باشد. از سوی دیگر قرار داشتن کشور اندونزی در مسیر تنگه مالاکا که معبر نیمی از نفت و تجارت جهانی است، باعث می‌شود که اهمیت وجود رابطه دیپلماتیک میان دو کشور بیش از پیش اهمیت خود را نشان بدهد.

حال آیت الله رئیسی پس از هفده سال در قالب سفری دوجانبه عازم این کشور شد. البته این سفر آیت الله رئیسی برخلاف نگاه مطلقاً غرب گرای دولت‌های سابق، مطابق وعده دولت سیزدهم یکی از مصادیق توسعه روابط دیپلماتیک با کشورهای شرقی است که باعث حفظ و تقویت نقش آفرینی کشور در آینده خواهد بود. البته پیام مهم دیگری که سفر آیت الله رئیسی به کشور اندونزی دارد این است که نگاه کشور ایران به شرق تنها معطوف به روسیه و چین نیست.

جایگاه فعالیت‌های اقتصادی و علمی اندونزی که یک رابطه دوطرفه را ایجاب می‌کند باعث شده است که جمهوری اسلامی ایران به خوبی از این فرصت استفاده کند و مبادلات و معاملات بسیار خوبی به سرانجام برسد. برای نمونه سال 2011 شرکت مپنا با انعقاد قرارداد تعمیر دو توربین نیروگاهی 132 مگاواتی در پروژه برق شهری مدان اندونزی به ارزش 46 میلیون یورو توانست به خوبی آن را اجرا کند و تحویل بدهد که طبعا چنین اتفاقات و قراردادهایی نقش بسزایی را در ارزآوری و در این شرایط به‌خصوص دارد.

از سوی دیگر با توجه به اسلامی بودن کشور اندونزی و دغدغه این کشور برای تولید محصولات حلال، این کشور ظرفیت عظیمی را برای صادرات یا واردات صنایع غذایی یا پوشاک را دارد. اندونزی بیش از یك پنجم نیکل جهان را در اختیار دارد و سومین منبع بزرگ کبالت در جهان می‌باشد که یك منبع حیاتی برای تولید باتری‌های قابل شارژ است.

به‌طور کلی باید گفت ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی در منطقه و جهان و همچنین وجود فرصــتهای مناسـب در جهت اعتلای روابط با کشـورهای حوزه جنوب شـرق آسـیا، نظیر نیاز این کشـورها به انرژی و بازار ایران، تضاد با سیاست‌های خصمانه نظام سلطه، وجود نهادهای منطقه‌ای همچون «آ.سه.آن» و در نهایت پتانسیل جمعیت میلیونی مسلمان این حوزه از شرق آسیا، فرصت‌های مهمی برای توسعه روابط دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها هستند.

با توجه به تمام این موارد، سکوت رسانه‌های اصلاحات درباره دستاوردهای مهم این سفر آیت الله رئیسی جای تأمل دارد. نکته دیگری که در این سفر وجود داشت این بود که رسانه‌های انقلابی پیش از این سفر با اشاره به نکته‌ای جالب در هیئت تشریفات تلاش کردند برخی از تلاش‌های رسانه‌های اصلاحات که همیشه بوق تخریب علیه سفرهای رئیس جمهور هستند را خنثی و کمرنگ سازند. طبیعی است با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور اندونزی، در صورت اجرایی شدن توافقات، عایدات مثبت اقتصادی به دست خواهد آمد.

عباس قاسم پور

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات