۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۳۵۰۲۴
آیت الله اعرافی:

توسعه قلمرو فرهنگ دینی در جهان از بارزترین برکات حوزه قم است

توسعه قلمرو فرهنگ دینی در جهان از بارزترین برکات حوزه قم است
آیت الله اعرافی کنشکری اجتماعی و سیاسی و توسعه قلمرو فرهنگ دینی در اعماق جهان را از بارزترین برکات حوزه قم دانست که با روحیه ایثار و خستگی ناپذیری در صحنه رقم خورده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه علمیه قم که با موضوع «نقش اساتید در هدایت علمی تربیتی طلاب و فضلا به ویژه طلاب دارای استعداد برتر» در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تبریک دهه کرامت و سالروز ایام آزاد سازی خرمشهر از دست دژخیمان بعثی در سخنانی با بیان این که تحصیل و تدریس و تلاش علمی با رنج و محنت ها همراه بوده است به نقش علمای بزرگ در حفظ معارف الهی و اهل بیتی(ع) و تشکیل حوزه های علمی اشاره کرد و اظهار داشت: موج ایران، منطقه و جهان در آن دوره بر ضد دین بوده، بزرگان در آن عسرت و سختی و محنت، ارکان حوزه را برپا کردند.

وی به صحنه گردانان تربیت حوزه های علمیه گفت: بزرگان حوزه، حوزه علمیه قم با دست و پنجه نرم کردن با سختی های با ایثار و فداکاری و در امواج بلا و محنت در برابر همه موج ها ایستاده و ارکان پایگاه حکمت و علم و معرفت را استوار ساختند.

مدیر حوزه های علمیه دوره بعد از آیت الله العظمی بروجردی تا دوره نهضت انقلاب اسلامی را از سخت ترین دوره های تاریخ حوزه علمیه قم دانست و با بیان این که طلاب در سخترین شرایط دوران خفقان میدان دار فضای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بود، اظهار داشت: حوزه های علمیه در مردم ریشه دوانده است، پایه های علمی و اخلاق و روحی آن استوار درعلم و دانش و معرفت و حکمت و روح جهادی او محکم و استوار بوده، دالان های تنگ و تاریک را پیموده است.

وی افزود: اگر قم در فصل جدید شکل نمی گرفت، سرنوشت ایران سرنوشت دیگری بود و هم اکنون دست خوش سیاست های سخت حذف نهاد روحانیت و دین قرار داشت، هنر علمای بزرگ حوزه های علمیه در گستره تاریخ، کارهای بزرگی را در ایران و جهان انجام داده، با این که در تن خطر متولد شد، با هزار مشکل موجهه شده، این حوزه در چهل سالگی دور جدید خود،انقلابی شکوهمند و نهضتی عظیم را به وجود آورد که پدیده ای جهانی فراگیری و فوق العاده عظیمی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر این که انقلاب اسلامی محدود در انقلاب سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... نیست، اظهار داشت: انقلاب اسلامی نهضتی عظیم است که پیام بزرگ معرف الله به جهانیان به ارمغان آوره است؛ میراث ماندگار حوزه های علمیه در دستان شما اساتید و فرهیختگان حوزه های علمیه امانتی الهی است.

وی به امواج خطر و رشد در دوران های سخت و مواجهه با بلاها و محنت های زیاد اشاره کرد و گفت: تولید گفتمان جدید در قالب نهضت و انقلاب اسلامی گفتمانی نو مترقی جامع و فراگیر و تمدنی و ماندگار رقم زد و توانست مرزهای علوم اسلامی را توسعه دهد.

آیت الله اعرافی ضمن پاسداشت تمام تلاش های حوزه های علمیه سراسر جهان افزود: حوزه قم، به سهم خود با توسعه مرزهای علوم اسلامی قلمروهای جدیدی را پیش روی معارف اسلامی گشود؛ کاروان حوزه قم در عصر انقلاب اسلامی کاروانی پویا و رو به پیشرفت است.

وی ورود به قلمروهای علوم انسانی، نقش آفرینی و کنشکری اجتماعی و سیاسی و توسعه قلمرو فرهنگ دینی در اعماق جهان را از بارزترین برکات حوزه قم دانست که با روحیه فداکاری و ایثار و حضور خستگی ناپذیر در صحنه رقم خورده است، یادآور شد: در عین تمرکز بر حل ضعف ها و کاستی ها، باید توجه داشته باشیم که اتصال و ارتباط ناگسستنی حوزه با مردم امیدهای زیادی را پیش روی حوزه های علمیه باز می دارد.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط جدید دنیا در این امواج ضد اخلاقی و ضد انسانی اشاره نمود و تصریح کرد: اساتید و مدیران مدارس که در سطح یک نقطه آغاز است، هم باید میراث را صیانت نموده، هم با امواج جدیدی مواجهه درست داشته باشند.

وی با بیان این که علی رغم تمام تحولات آموزشی صورت گرفته، تربیت شما در عرصه درس و مدرسه بسیار دشوارتر از قبل است اظهار داشت: امواج سهمگین اعتقادی و اخلاقی و فضای جدیدی که نسل امروزی دارد، کار را برای اساتید و فرهیختگان سخت تر نموده، با همه وجود و متواضعانه دستان شما را می بوسیم، چرا که امروز کار اساتید در شکل گیری تربیت ایمانی و الهی بسیار متفاوت و سخت تر از قبل است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که پایه ریزی بنیادهای نخست طلاب در گرو علم و حکمت و صبوری و بردباری اساتید بوده؛ برگشت به جایگاه جامع و فراگیر استاد انکار ناپذیر است.، اظهار داشت: اساتید صحنه گردانان و کارگردانان اصلی صحنه تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه هستند؛ چرا که اگر اساتید از تراز لازم تربیت جامع برخوردار باشند، همه کاستی و ضعف های برنامه ای و اجرایی جبران خواهد شد.

وی تصریح کرد: نقش استاد در حوزه، نقش جامع آموزشی، پژوهشی، معرفتی، روحی، اجتماعی، مشاوره ای و در کل دستگیری در همه ابعاد برای راهبری شخصیتی و ارتقاء همه جانبه طلاب دارد.

آیت الله اعرافی انتقال شیرینی دروس حوزوی را از نخستین الزامات استادی در حوزه های علمیه دانست .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که پرچم داری حوزه در عرصه ادبیات باید محفوظ بماند، اظهار داشت: باید درس های اجتهادی حوزه در حوزه ادبیات تقویت شده، از قلمروهای تراث حوزه های علمیه صیانت نمود.

مدیر حوزه های علمیه راهبری مدیریتی طلاب، هدایت علمی در تمام سطوح، همکاری در نقد و ارزیابی و تدوین متون و منابع را مهم برشمرد و اذعان داشت: تقویت کانون های پژوهشی مدارس، ارتقاء سطح دانشی مجلات مدارس، توجه به تدریس توأم با تحصیل و اهتمام به برنامه ها و متون بدیل شورای گسترش، جشنواره علامه حلی و مسابقات علمی مدارس و... نیازمند همیاری و همدلی اساتید معزز است.

وی تقویت بنیه های زبان محاوره عربی در حوزه را از رسالت های طلاب ارجمند توصیف و طرح میثاق و پیگیری پروژه های مورد نیاز نظام و حوزه را از رویکردهای موفق حوزه های علمیه برشمرد و گفت: ضمن بهره گیری از تجارب نو نباید از سنت های تاریخی حوزه غفلت کنیم؛ هویت سازی برای طلاب نیازمند بازخوانی تاریخ پیشرفت حوزه های علمیه است.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت شکل گیری تعامل دائمی و روزانه و ارتباط اساتید و طلاب تأکید نمود و با بیان این که باید دانش های مهارت‌ افزایی مورد نیاز رسالت طلبگی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: طرح هدفمندی از جمله طرح های مسیر بهبود معیشت طلاب و فضلا است.

ارسال نظرات