۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۷۷۵۶۹
در شماره جدید طلوع می خوانیم:

تفسیر عرفانی آموزه امامت در اندیشه شیعی

خبرگزاری رسا ـ فصلنامه تخصصی مذاهب و فرق اسلامی طلوع به کوشش مجتمع آموزش عالی امام خمینی منتشر شد.
طلوع


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در بیست و نهمین شماره طلوع هفت مقاله برگزیده به چاپ رسیده است.

«محسن بن علی» عنوان مقاله ای است که در آن اخبار منابع اهل سنت در خصوص ولادت و وفات او در حیات رسول خدا قرائن و شواهد آن نقل و نقد شده است. روایات منابع شیعه در این خصوص نیز نقل و بررسی و برخی از آنها نقد شده است.

«تفسیر عرفانی آموزه امامت در اندیشه شیعی» نگاه ویژه و جدیدی است که برای یک تحول اساسی در بهره گرفتن از نظامهای مفهومی متنوع برای تبیین و تحلیل دقیق تر مسئله صورت گرفته است.

در گزیده ای از این مقاله می خوانیم:«در دستگاه عرفانی، نگاه خاصی به هستی وجود دارد. آموزه اصلی عرفان، وحدت شخصی وجود است. بر اساس آن، وجود حقیقی تنها از آن خداوند است، ‌ماسوی الله همگی تعینات، ظهورات، تجلیات و پرتوهای این حقیقت اند.»

مقاله «عیسی از دیدگاه اناجیل(نامه های پولس) و روایات اهل بیت» می کوشد تا با استفاده از اناجیل چهارگانه(متی، مرقس، لوقا و یوحنا) از عهد قدیم و رسائل پولس از عهد جدید که نزد مسیحیان دارای اعتبار است و نیز روایات اهل بیت پیامبر اسلام(ص) به شیوه ای مقایسه ای زوایای شخصیتی و زندگی حضرت مسیح را مورد بررسی قرار دهد.

در مقاله«رویکرد امامیه و حنابله در بغداد دوره آل بویه در زمینه توحید، کتاب و سنت» بحث توحید، کتاب و سنت از دیدگاه این دو فرقه مورد بررسی قرار گرفته و شباهت ها و تفاوت های دیدگاه آنان تبیین شده تا زمینه هم فکری و تقابل فکری و کلامی بین آنان مشخص شود. در این نوشتار در بحث از رویکرد آنان، مسائلی که به عملکرد و رفتارهای آنان نیز ارتباط داشته، مورد توجه قرار گرفته است.

«الاطعمة و الاشربة الحلال و الحرام عند الفریقین»، «طواف و محدوده آن از نگاه فقیهان مسلمان» و «اندیشه های حسن بن فرحان مالکی درباره صحابه» از دیگر مقالات به چاپ رسیده در این فصلنامه هستند.

فصلنامه تخصصی مذاهب و فرق اسلامی طلوع به مدیر مسؤولی سید سجاد هاشمیان و سردبیری یعقوب علی برجی به کوشش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) منتشر شده است./916/ن601/ع


ارسال نظرات