۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۷۸۱۰۶

مسؤولیت پذیری و مسؤولیت گریزی

خبرگزاری رسا ـ کتاب مسؤولیت پذیری و مسؤولیت گریزی نوشته رضا وطن دوست به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.
کتاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب مسؤولیت پذیری و مسؤولیت گریزی از سری کتاب های فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه های اسلامی، پس از اشاره ای کوتاه به معنا و مفهوم مسؤولیت و نیز اشاره به برخی مبانی آن، به بیان قلمرو مسؤولیت انسان پرداخته است که شامل مسؤولیت های انسان در برابر خدا، دیگران، خود و طبیعت می شود. در ادامه به پیامدهای مسؤولیت پذیری و مسؤولیت گریزی پرداخته است و در پایان، برخی شرایط و راههایی را که به تقویت حس مسؤولیت پذیری ویا مسؤولیت گریزی می انجامد به بحث گذارده است.

کتاب حاضر پس از معنا شناسی و اهمیت و ضرورت مسؤولیت پذیری به مبانی و شرایط آن مانند قدرت، ملاک مسؤولیت ، منشا پیدایش مسوولیت و رشد یافتگی اشاره می کند.

قلمروی مسؤولیت دراین کتاب مسؤولیت انسان در برابر خدا، مانند خدا شناسی و خدا باوری، پرستش و عبودیت، سپاسگزاری وگونه هایی از مسؤولیت های انسان نسبت به خدا، مسؤولیت انسان در برابر خود مانند خرد ورزی ، خودسازی، عزت طلبی، خود انتقادی و... و مسؤولیت انسان در برابر دیگران مانند مسؤولیت های عالمان، مسؤولیتهای متقابل استادان و فراگیران، مسؤولیتهای توانگران، مسوولیت های زمامداران و کارگزاران و مسؤولیت در خانواده شناخته شده است.

ایمان، وجدان، عواطف، خودباوری، تشویق و تنبیه، تقویت حس امانتداری و ارتقای بینش و بصیرت از جمله عوامل و زمینه ها در شرایط و راه های تقویت حس مسوولیت پذیری است و عواملی چون بی ایمانی و بی اعتقادی، جبر باروری، شفیع باوری غلط، تحریف مسؤولیت، راحت طلبی و تن آسایی، عدم نظارت و فقدان ارزشیابی دقیق و کم‌رویی و خجالت از عوامل و زمینه های مسوولیت گریزی خوانده شده است.

در گزیده ای از این کتاب ذیل عنوان«مسؤولیت‌های انسان در برابر دیگران» آمده است: «برخی از اندیشمندان ضرورتهای زیستی ونیاز افراد به یکردیگر را منشأ گرایش به زندگی اجتماعی می دانند. علامه طباطبایی با پیروی از ابونصر فارابی این ضرورتها را عامل پیدایش حیات اجتماعی بشر می داند.»

کتاب مسؤولیت پذیری و مسؤولیت گریزی نوشته رضا وطن دوست در 112 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه برای نخستین بار در مهر ماه سال جاری به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات