۲۳ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۹۰۸۷

فلسفه روان شناسی و نقد آن منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب فلسفه روان شناسی و نقد آن نوشته ماریو بونژه و روبن آردیلا با ترجمه حجت الاسلام محمد جواد زارعان و همکاران بهمت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
فلسفه روان شناسي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نویسندگان در کتاب فلسفه روان شناسی و نقد آن به ارائه رویکرد زیستی در فلسفه روان شناسی و تبیین مسائل امروزه روان شناختی پرداخته اند که طی آن «نفس» افسانه خوانده می شود و دوگانه بودن نفس و بدن ایده ای کهنه انگاشته می شود که بر اساس رابطه نفس و بدن صرفا بر اساس فرضیه «این همانی» به معنای یکی پنداشتن پدیده های روانی و پدیده ها مغزی تحلیل می‌شود.

در این رویکرد روان زیست شناختی، بر اساس دو مبنای هستی شناختی «ماده گرایی حدوثی» و «واقع گرایی » و دو اصل «فرایند تکاملی زیستی» و «ضرورت مطالعه علمی تجربی انسان» انسان و حیوان یکی قلمداد شده و با استفاده از روش شناسی علمی تجربی و عصب زیست شناسی، رویکرهای ذهن گرایی، رفتار گرایی و پردازش اطلاعات به عنوان مصادیق «روان شناسی منهای مغز» مردود شناخته شده و کارکردهای روانی پایه و برتر فرایندهای زیستی معرفی می شوند.

تلاش مترجمان این کتاب در بخش نقد هریک از فصل‌های کتاب حاضر بر این است تا موارد مهم و اساسی را از نگاه عقلی و نقلی ارزیابی کنند.

کتاب روان شناسی فلسفه و نقد آن از پیشگفتار، مقدمه و سیزده فصل در قالب شش بخش تشکیل شده است.

بخش اول مقدمات این بحث است که در دو فصل با عناوین هدف فلسفه روان شناسی چیست؟ و موضوع روان شناسی چیست؟ سامان یافته است.

در بخش دوم با نام رویکرد و روش به رویکردهای رفتار و روان و روش شناسی در دو فصل پرداخته است.

سومین بخش با عنوان روان شناسی منهای مغز در فصلهای پنجم و ششم به ذهن گرایی و رفتار گرایی می پردازد.

در گزیده ای از فصل پنجم آمده است: «روانکاوی، درست در زمانی که روان شناسی کلاسیک داشت به طور فزاینده تجربی می شد و به فیزیولوژی نزدیک می گردید، ضد تحول به حساب می آمد. پردازش‌گری نیز به منزله یک ضد تحول، شش دهه بعد ظاهر شد؛ هنگامی که رفتار گرایی کم کم به حالات درونی حیوان توجه و علاقه پیدا کرد. با این همه، به دلایلی، هم روانکاوی وهم پردازش گری به عنوان انقلاب های علمی مورد تمجید و تجلیل قرار گرفتند.»

زیست روان شناسی عنوان بخش چهارم است که در آن عصب زیست شناسی ، کارکردهای پایه و کارکردهای برتر بررسی شده است.

بافت اجتماعی رفتار، هشیاری و فن آوری روان عنوان سه فصل بخش پنجم با عنوان رویکردی اجتماعی است.

بخش پایانی این کتاب به نتیجه اختصاص یافته است و در پی آن منابع و ماخذ بخش نقد وبررسی و نمایه ها آورده شده است.

کتاب فلسفه روان شناسی و نقد آن نوشته ماریو بونژه و روبن آردیلا با ترجمه حجت الاسلام محمد جواد زارعان و همکاران در 746 صفحه وبا شمارگان 1000 نسخه برای نخستین بار به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات