۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۸۰۳۲۰

دو شماره پیاپی فصلنامه ذهن منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ سی و ششمین و سی و هفتمین شماره فصلنامه ذهن از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
فصلنامه ذهن 36 و 37


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و ششمین و سی و هفتمین شماره فصلنامه تخصصی معرفت‌شناسی و حوزه‌های مرتبط ذهن به مدیرمسؤولی علی‌اکبر رشاد و سردبیری علیرضا قائمی‌نیا از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

ذهن تنها نشریه تخصصی معرفت‌شناسی ایران است که بر حسب مناسبت و ضرورت، به مباحث و دانش‌های مماس و مجاور با معرفت‌شناسی مانند علوم شناختی، علم و الاهیات، هرمنوتیک و مانند آن نیز توجه می‌کند.

«دیدگاه فیلسوفان جدید درباره تصورات فطری» به قلم عبدالله نیک‌سیرت، «عقلانیت از منظر فلسفه معرفت‌شناسی» به قلم زهرا داورپناه، «عقل و عقلانیت در فلسفه لایب‌نیتس» به قلم اسماعیل سعادتی خمسه، «نگرشی انتقادی به مسأله هوش مصنوعی» به قلم حبیب کارکن بیرق، «انقلاب کپرنیکی کانت از دیدگاه شهید مطهری» به قلم رضا تقیان ورزنه، «تئوری انعکاس» به قلم احمد شه‌گلی، «آلوین گلدمن و مناقشه درونی‌انگاری و برونی‌انگاری» به قلم جلال پی‌کانی، «چیستی زبان و بازتاب آن در مسأله دین» به قلم حسین شقاقی، «حجیت اول شخص از دونالد دیویدسون» به قلم علی فتحی و «ماهیت خاستگاه و آینده فلسفه تحلیلی از پی.ام.اس.هکر» به قلم ابوالفضل مسلمی از مطالب این دو شماره فصلنامه ذهن است که چاپ زمستان و بهار 87 و 88 بوده، اما به تازگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

در بخشی از مقاله «انقلاب کپرنیکی کانت از دیدگاه شهید مطهری» به قلم رضا تقیان ورزنه می‌خوانیم: «انقلاب کپرنیکی کانت در معرفت‌شناسی با رویکردهای گوناگونی نقد و بررسی شده است. گروهی آن را همطراز نظرات سقراط، افلاطون و ارسطو و جمعی نیز آن را بی‌حاصل و حتی مخرب دانسته‌اند؛ اما وجه مشترک همه این رد و تأییدهای متعارض، تأییدِ تأثیر بی‌نظیر آن در همه مکاتب فکری و حتی فرضیه‌های علمی پس از وی تا زمان حاضر است».

در ادامه این مقاله با اشاره به دیدگاه شهید مطهری و نظرات نهایی ایشان درباره کانت، آمده است: «در زمان استاد مطهری نه تنها منابع دست اول، که بسیاری از منابع دست دوم کانت هم به فارسی ترجمه نشده بود و نحوه ارجاعات ایشان به سخنان کانت نشان می‌دهد که موفق به مطالعه همه آثار موجود نیز نشده‌اند؛ اما نوع فعالیت ذهن در شناخت، نفی واقع‌نمایی علم و ایست کانت بر مابعدالطبیعه، از جمله مباحثی است که مورد نقد و بررسی آن شهید بزرگوار قرار گرفته است».

گفتنی است، سی و ششمین و سی و هفتمین شماره فصلنامه ذهن در 280 صفحه و به قیمت دو هزار و پانصد تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. /920/ن602/ع

ارسال نظرات